Een goed gefundeerd financieel plan opent deuren naar zakenpartners. En het versterkt het vertrouwen van alle stakeholders en de realiseerbaarheid van je horecazaak. Maar wat is nu eigenlijk een financieel plan? Een veel gestelde vraag.
Rendabel project
Broed je op een idee om een horecazaak te starten, dan wil je natuurlijk weten of je project rendabel is. Een onontbeerlijk deel van je businessplan is dan ook het financieel plan. Het geeft je potentiële investeerders inzicht in toekomstige uitgaven en investeringen, en het vermijdt onaangename verrassingen.
Of je nu een eenmanszaak begint of een vennootschap, een ondernemingsplan en het bijhorend gedetailleerd financieel plan is altijd een goed idee. Je krijgt een perfect beeld van wat de toekomst brengt. Het laat je ook toe om jouw oorspronkelijk idee eventueel nog bij te sturen als de cijfers zouden tegenvallen. Zo behoedt je je voor financiële valkuilen na de opstart van je horecazaak.
Wat is een financieel plan?
Een financieel plan vormt een belangrijk onderdeel van het businessplan. Het brengt alle uitgaven en investeringen voor de eerste jaren in kaart en helpt je om meer inzicht te vergaren over de financiële haalbaarheid van je project.
Misschien vraag je je af waarom je een financieel meerjarenplan nodig hebt. Want je hebt geen zin om tijd te verliezen. Je bruist van energie en je wilt zo snel mogelijk van start gaan. Toch is het belangrijk om de nodige tijd te nemen voor de financiële kant van je zaak.
De voordelen van een financieel plan
Met een goed financieel plan vermijd je niet alleen onaangename verrassingen, maar overtuig je ook potentiële partners of investeerders. Je passie kan aanstekelijk werken, maar zonder een realistisch plan met concrete cijfers blijft jouw project vaak een ‘idee’.
Als je een vennootschap opricht, ben je verplicht om een financieel plan op te stellen en neer te leggen bij een notaris. Gaat je bedrijf binnen de 3 jaar na opstart failliet? Dan kunnen jij en jouw vennoten aansprakelijk worden gesteld als uit het financieel plan blijkt dat je niet voldoende startkapitaal heeft voorzien.
Waaruit bestaat een financieel plan?
Een financieel plan omvat verschillende onderdelen, zoals:
- een investeringsplan
- een financieringsplan
- een resultatenberekening
- een overzicht van de cashflow
Het houdt je met twee voeten op de grond. En het geeft je een realistisch beeld van wat je als horecaondernemer te wachten staat.
De Belgische Wijnambassadeur 2024 is gekend
De rol van de Belgische Wijnambassadeur is cruciaal voor de promotie van Belgische wijnen, zowel nationaal als internationaal. Deze ambassadeur...
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Investeringsplan
Binnen het investeringsplan bereken je hoeveel middelen u nodig heeft voor de opstart van uw onderneming. Dit zijn kosten die u zult moeten maken nog voor u een eerste klant heeft. Bijvoorbeeld de aankoop of huur van een pand en de inrichting ervan, de aankoop van machines en grondstoffen…
Maak hierin een onderscheid tussen vaste activa, realiseerbare activa en beschikbare activa:
- Vaste activa blijven gedurende een lange periode in de onderneming en kunnen niet makkelijk in cash geld omgezet worden, bijvoorbeeld: aankoop pand, aankoop bedrijfswagen, notariskosten,…
- Realiseerbare activa kan je wél op korte termijn omzetten in cash geld, bijvoorbeeld de voorraad grondstoffen of goederen
- Beschikbare activa zijn permanent ter beschikking en vormen het kapitaal van jouw onderneming, bijvoorbeeld geldreserves
Financieringsplan
In het financieringsplan toon je aan hoe je de nodige investeringen zal bekostigen. Hieruit blijkt snel of je over voldoende middelen beschikt om alle investeringen te betalen. Je gaat na hoeveel kapitaal je zelf kunt investeren en hoeveel je moet lenen bij de bank of vinden bij investeerders.
Vergeet niet: geld lenen kost ook geld. En hoe minder je dus afhankelijk bent van externe investeerders, hoe steviger je in je schoenen staat.
Wist je dat je als startende ondernemer, onder bepaalde voorwaarden, recht hebt op subsidies? Zowel van de federale als de regionale overheid. Laat geen kansen liggen en onderzoek welke mogelijkheden voor je interessant zijn.
Als je financieringsbedrag gelijk is aan het investeringsbedrag, is je zaak of bedrijf niet per se financieel gezond. De cashflow van jouw bedrijf of het liquiditeitsplan speelt ook een belangrijke rol. Zie verder hiervoor.
Resultatenrekening
De resultatenrekening geeft een overzicht van je maandelijkse inkomsten, uitgaven en overschotten. Het is belangrijk dat je stilstaat bij de maandelijkse vaste kosten, bijvoorbeeld jouw loon. De resultatenrekening of break-even-analyse vertelt je hoeveel cash je steeds beschikbaar moet houden. En hoe groot je maandelijkse omzet minimaal moet bedragen om alle kosten te dekken.
Wanneer jouw omzet break-even is, heb je noch verlies, noch winst gemaakt. Pas wanneer jouw omzet boven het break-even-punt uitstijgt, is jouw bedrijf winstgevend. Hou bij deze berekeningen rekening met de praktische haalbaarheid van de vooropgestelde omzet. Misschien reken je op 10 werkuren per dag, maar hoeveel van die werkuren kan je werkelijk factureren? Met andere woorden: wees realistisch in jouw berekeningen.
Cashflow
Jouw inkomsten en uitgaven zullen niet altijd evenredig verdeeld zijn. Je zaak zal misschien maanden of een jaar open moeten zijn alvorens je effectieve winst maakt. Ondertussen blijven de uitgaven zich opstapelen. Het is daarom belangrijk om een maandelijks overzicht van je liquide middelen op te maken.
In een cashflow-overzicht verzamel je alle factoren die invloed hebben op jouw inkomsten en uitgaven zoals inkomsten uit de verkoop van je gerechten, dranken en diensten, uitgaven voor de aankoop van grondstoffen, uitbetaling van lonen, kapitaalaflossingen, betalingen van intresten,…
Het verschil tussen beide geldstromen bepaalt de cashflow van je zaak en het geeft je een goed overzicht van waar en wanneer er tekorten kunnen ontstaan, en wat de reden is.
Grondwitloof, een iconische groente. Weetjes & 3 recepten
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
Kreeft, langoest en langoustine. Met videorecept van Peter Goossens
Nee, de kreeft is niet de stoere echtgenoot van de slankere langoest! Het zijn heel verschillende schaaldieren. Hier even de...
Jeneverbessen. Met 2 recepten voor jeneverbessensaus bij wild
Het gebruik van de jeneverbessen gaat terug tot de aloude Griekse en Arabische geneeskunde. Jeneverbessen zijn heel gezond en een...
Vulling voor kalkoen en ander gevogelte. Weetjes en 2 recepten
Als je graag aan tradities vasthoudt, zal je waarschijnlijk een kalkoen bereiden voor kerst. En om die een feestelijk tintje...
Ken je deze 4 verschillende keurmerken voor vis en zeevruchten?
Van alle vis en zeevruchten bij de vishandelaar heeft inmiddels de helft een keurmerk. Ken je de verschillen?
Wie kan me helpen?
Het Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten (BIBF) stelt gratis een voorbeeld van een financieel plan ter beschikking. Op basis hiervan kan je samen je vennoten en/of raadgever aan de slag.
Als je alle voorbereidingen hebt getroffen, kan je via een digitaal ondernemersloket je horecazaak inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en je BTW-nummer aanvragen.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: Partena