• Horeca Webzine
  • Adverteren
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
      • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Gratis abonnement
  • Kaarten
    • Community mārie
    • The Mastercooks of Belgium 1980-2020
    • Partners Horeca Webzine
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Statistieken website
    • Vacature
Horeca Webzine
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
Horeca Webzine
No Result
View All Result
Home Kennisbank

De 7 zonden binnen de dienstverlening

Probeer deze zonden te allen tijde te vermijden!

Horeca Webzine by Horeca Webzine
13/11/2020
in Kennisbank, Weetjes
0
De 7 zonden binnen de dienstverlening
6
SHARES
380
VIEWS

Binnen de dienstverlening waar de horeca onder valt, worden negatieve gedragingen beschreven als ‘de zeven zonden van de dienstverlening’. Probeer deze zonden te allen tijde te vermijden!

Dienstverlening

Dienstverlening is het leveren van bepaalde diensten aan derden. Het is een ruim begrip en heeft verschillende definities.

Zo is de werksector dienstverlening in de laatste twintig jaar uitgegroeid tot de grootste werksector binnen de Nederlandse economie. Daarvoor waren Nederlanders vooral werkzaam in de landbouw en industrie maar door de groeiende welvaart is ook de dienstverlening sterk gegroeid. Mensen die in de dienstverlening werken zijn bijvoorbeeld taxichauffeurs.

Voor horeca-ondernemers heeft het woord dienstverlening een hele andere betekenis. Zij verstaan onder dienstverlening het bieden van extra diensten of service aan hun gasten door de kelners en bedienpersoneel.

Zeven zonden

Binnen de dienstverlening waar de horeca onder valt, worden negatieve gedragingen beschreven als ‘de zeven zonden van de dienstverlening’. Probeer deze zonden te allen tijde te vermijden!

Lees ook:

Aanbod tweedehands horecamateriaal groeit sterk sinds 2020

Horeca-ondernemers: “Vergeet je leveranciers niet!” Advies en 8 tips voor een financieel stappenplan.

Apathie

Als je werkt binnen de dienstverlening moet je een minimale interesse tonen in de gasten. Een ongeïnteresseerde, lusteloze en onverschillige – dus apatische – kelner, barman of buffetbediende kan nooit aan de verwachtingen van de klant of een collega voldoen.

Afschuiven

dienstverlening Horeca Webzine

Als er een bepaalde taak van je gevraagd wordt, rekent de klant erop dat jij die taak uitvoert. Probeer niet onder je taak uit te komen, door er een ander voor op te laten draaien. Jij bent verantwoordelijk voor het verzorgen van de klant. Mocht je toch aan een collega gevraagd hebben om je te helpen, dan blijf jij er verantwoordelijk voor dat de klant in zijn behoefte wordt voorzien.

Koelheid

Probeer te voorkomen dat je je werk doet zonder dat je er plezier in hebt. Wie werkt in de bediening moet met een lach op het gezicht rondlopen. En laten blijken dat het leuk is dat de klant in de zaak binnenkomt.

Neerbuigendheid 

Behandel een klant nooit alsof deze dom of onbelangrijk is. Als je de klant niet serieus neemt, komt dat neerbuigend over. Een nog ergere vorm van neerbuigendheid is als je het met je collega’s opvallend hoorbaar en zichtbaar leuker hebt dan de klant en daarbij de klant niet ziet. Door jouw gedrag zal de klant zich ongemakkelijk voelen.

Routine

Probeer te vermijden dat je je werk op de automatische piloot doet. Dit wil zeggen dat je je taken uitvoert zonder erbij na te denken, volgens een vaste routine en zonder rekening te houden met de situatie. Als je werkt in de bediening moet je altijd op verschillende situaties kunnen inspelen.

Regels laten overheersen

Je volgt de regels stipt op zonder te kijken of die regel op dat moment wel toegepast kan worden. Dat er regels zijn in de horeca is nuttig, maar als je deze regels altijd stipt neemt, blijft er niets over van je flexibiliteit. Zo kan het voorkomen dat een gast een broodje wil als de lunchkaart eigenlijk niet meer wordt geserveerd. Als je dan toch een broodje kunt maken, zal de gast daar blij mee zijn. En niet naar een concurrent moeten gaan. Als je het belangrijker vindt om je aan de regels te houden dan om aan de wensen van de gast te voldoen, zal hij dit ook onthouden en de volgende keer ervoor kiezen om niet meer bij jou te komen.

Van het kastje naar de muur sturen 

Als je een gast niet meteen kunt helpen, ga je altijd zelf op zoek naar het antwoord en je vertelt de klant dat je het voor hem gaat uitzoeken. Dit zal de klant aangenamer vinden, dan dat jij hem naar iemand anders toestuurt.

 

Bar Rémy Ratatouille dienstverlening
– ADVERTENTIE –

Nog enkele tips als je werkt in de dienstverlening

Als je als kelner, barman of buffetbediende bovenstaande punten vermijdt, je behulpzaam en attent bent, en uitstraalt dat je met plezier werkt, zal dat door je klanten, maar ook je collega’s gewaardeerd worden.

Weet met welke regels in het bedrijf flexibel omgegaan kan worden. Denk hierbij aan lunch- en werktijden. De enige regel die niet overtreden mag worden, is dat je andere klanten geen overlast bezorgt. Blijf alert en attent op de wensen van de klant. Wacht niet af maar neem initiatief.


Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!


Bron: Horeca & Me

Tags: adviesdienstverleninghoreca-uitbaterhorecamedewerkertips
Share6TweetShare
Previous Post

De Foodbaron, fusion food met streek- en seizoensproducten

Next Post

Nog een selectie van 50 culinaire weetjes

Horeca Webzine

Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

Next Post
weetjes Horeca Webzine

Nog een selectie van 50 culinaire weetjes

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met de Privacy Policy.

GRATIS ABONNEMENT

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken zoals een gastro mārie bon, een Box Bon Moments of De Grote Groentebijbel met niet minder dan 120 recepten van Frank Fol.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

We hebben je gratis abonnement op Horeca Webzine ontvangen. Controleer nu nog even je inbox of spammap om je mailadres te bevestigen.

RECENTE BERICHTEN

week van het konijn cover horeca webzine

Week van het konijn 2021. Weetjes en inspirerende recepten

19/01/2021
italiaanse keuken horeca webzine (1)

Hoe goed ken jij de Italiaanse keuken? Test je kennis met deze 10 vraagjes.

18/01/2021
mastercooks of belgium 23 meesterkoks box bon moments

Deze 3 mastercooks hebben een gepassioneerd parcours

16/01/2021
IYFV 2 knolselder groenten en fruit frank fol

#IYFV2021: knolselder, van selinon tot chips

14/01/2021
Michelinsterren: deze 8 feiten moet je weten

Michelinsterren: deze 8 feiten moet je weten

14/01/2021

MEEST GELEZEN

  • Horeca Webzine premium partners copy (2)

    Teken de petitie, de horeca in België en Nederland moet weer open!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat is de dresscode in het Hof van Cleve van Peter Goossens?

    231 shares
    Share 231 Tweet 0
  • Meer dan 100 horecazaken met een leuk terras in Vlaanderen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zowat 550 cateraars en feestzaaluitbaters zijn de ongelijkheid beu en stappen naar de rechter 

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vlaamse cateraars en feestzaaluitbaters groeperen zich om hun rechten op te eisen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

  • Home
  • Statistieken website
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2019 - Horeca Webzine

No Result
View All Result
  • Horeca Webzine
  • Adverteren
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
      • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Gratis abonnement
  • Kaarten
    • Community mārie
    • The Mastercooks of Belgium 1980-2020
    • Partners Horeca Webzine
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Statistieken website
    • Vacature

© 2019 - Horeca Webzine

Om jouw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken gebruiken wij cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Bezoek onze Privacy Policy.