Publiceer je verkoopsvoorwaarden om no-shows te vermijden

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Maar liefst zeventig procent van de ondervraagde horecazaken in België en Nederland heeft meerdere keren per maand te maken met no-shows. No-shows kunnen nochtans vermeden worden. Het is een kwestie van een degelijke reservatieprocedure op te stellen. En de verkoopsvoorwaarden zijn hier de basis van.

No shows

Het fenomeen no-shows is niet nieuw. Ook op sociale media verdient de topic heel veel aandacht. Ze worden door horeca-uitbaters vervloekt als de pest.

No-shows kunnen nochtans vermeden worden. Het is een kwestie van een degelijke reservatieprocedure op te stellen. En er consequent mee om te gaan. En dit door iedereen die bevoegd is om de reservaties op te tekenen. Een gast die het goed met een restaurant meent, heeft er wel iets voor over om de reservatieprocedure te doorlopen!

Reservatieprocedure

Een reservatie is wettelijk gezien een bestelling. Daar kan worden van afgezien. Maar dit moet dan volgens de regels gebeuren die jij wel hebt gesteld in jouw verkoopsvoorwaarden.

Als de gast de verkoopsvoorwaarden niet nakomt, kan je hem een rekening sturen overeenkomstig de voorwaarden. Je kan bijgevolg het geleden verlies door de no-show ook boekhoudkundig verwerken.

Online

Probeer daarom de reservatie zoveel mogelijk online te organiseren. Heb je nog geen online-reservatieformulier, en gebeurt het dan toch telefonisch, vraag dan aan diegene die reserveert steeds om een e-mailadres. Zo kan je de bestelling schriftelijk bevestigen met in bijlage de link naar de verkoopsvoorwaarden op jouw website.

Om no-shows te vermijden is het dus aan jou om de reservatieprocedure (nog meer) te formaliseren en de persoon die reserveert te responsabiliseren via je verkoopsvoorwaarden.

Verkoopsvoorwaarden-Horeca-Webzine-1

Verkoopsvoorwaarden

De verkoopsvoorwaarden zijn de basis van de reservatieprocedure. Het is van het grootste belang dat de bezoekers van jouw horecazaak zich bewust zijn van wat zij van jouw kunnen verwachten. En wat jij van hen verwacht! Jouw website is daarbij een uitstekend vehikel om deze informatie over te brengen.

De verkoopsvoorwaarden opstellen

Stel de verkoopvoorwaarden op aan de hand van de informatie die je wenst dat jouw klanten weten alvorens ze jouw zaak bezoeken. Wettelijk moeten alvast jouw bedrijfsnaam, adres, BTW-nummer en vestigingsnummer(s) opgenomen worden in de eerste paragraaf. 

Weet, hoe meer informatie je weggeeft, hoe transparanter je overkomt. Maar je kan er ook op afgestraft worden als je er je niet aanhoudt. Het staat immers op jouw website.

Punten om vrijblijvend op te nemen

De volgende punten kan je vrijblijvend opnemen in de verkoopvoorwaarden. Deze lijst is niet eindig. Een aantal punten zullen misschien voor jou niet van toepassing zijn. Iedere horecazaak heeft wel één of meerdere kenmerkende zaken, de ene belangrijker dan de andere.

  • de openingsuren  
    • tot wanneer kan besteld worden?
    • zijn er uitzonderingen mogelijk?
  • sluitingsdagen   
    • wat als je sluitingsdag een wettelijke feestdag is?
    • zijn er uitzonderingen mogelijk?
  • prijzenpolitiek van de menu’s en prijskaarten
    • zijn er reducties voor groepen, menu’s, …
    • zijn er kindermenu’s, reducties voor kinderen
    • wordt er een toeslag gerekend voor speciale wensen?
  • de reservatieprocedure
    • hoe en via welke kanalen kan de klant reserveren?
    • welke informatie verwacht je van de klant?
  • de bedenktijd en herroepingstijd
    • tot wanneer kunnen gasten de reservatie afgelasten?
    • wat is de annuleringsvergoeding?
  • de no-show-vergoeding
    • hoe reken je de no-show-vergoeding?
    • wat aanvaard je als overmacht?
  • terras
    • wat en wanneer wordt er geserveerd op het terras?
  • betalingsvoorwaarden
    • wat zijn de betalingsmiddelen?
    • welke kredietkaarten aanvaard je, en tegen welke voorwaarden?
    • geef je reducties?
  • het toepasselijk recht en de aansprakelijkheid
    • verzekering
  • de leveringsvoorwaarden, indien ook traiteurdienst
    • tegen welke voorwaarden lever je

De verkoopsvoorwaarden publiceren

Deze pagina op je website is een officiële pagina. Maak die pagina dan ook vlot leesbaar met korte zinnen en opsommingen. Plaats een knop met de link naar de verkoopsvoorwaarden op een duidelijke plaats op jouw website: de voorpagina.

Het is ook in jouw belang dat je transparant omgaat met de verkoopsvoorwaarden. Gebruik die niet als ‘de kleine lettertjes’ waarmee je de gast de das mee kan om doen! Op die manier spelen de verkoopsvoorwaarden een belangrijke rol in het vermijden van no-shows. Weet dat de verkoopsvoorwaarden deel uitmaken van de algemene voorwaarden waar ook de GDPR onder valt.

Hulp

Lukt het je niet om jouw verkoopsvoorwaarden te redigeren? Vraag Horeca Webzine om hulp.

Meer

Lees meer over verkoopsvoorwaarden.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten