De periode na de feestdagen en wel tot Valentijn kunnen rustigere tijden zijn voor restaurants, brasseries en bistro’s. Dit is misschien wel de meest geschikte periode om je marketingstrategie voor de rest van het jaar op te maken. Hierbij 5 tips hoe je die ‘kalme’ periode na de piek van de feestdagen volledig kan benutten. En wat je kan doen om succesvol te blijven.
Inhoudsopgave
Jaarlijks actieplan
Er is helaas geen formule met de sleutel naar gegarandeerd succes van een bar of restaurant, maar het plannen van ieder detail van het bedrijf helpt hier zeker bij.
Naast de begroting, investeringen en contracten is het van belang ook speciale seizoensgebonden menu’s en acties rondom bepaalde data te plannen.
Gezonde menu’s
Na een feestseizoen met luxe menu’s en gerechten met wild, kalkoen, chocolade en marsepein, kijken dinergasten er juist naar uit om het nieuwe jaar van start te gaan met iets lichtere maaltijden.
Dit is een goed moment om gerechten aan te bieden met veel groenten. Bezoek zeker ook af en toe eens onze groeiende receptenrubriek.
Salade van doperwten en hun scheuten, erwtencoulis met munt, gele kerstomaten en citroen
Erwten drogen snel uit, laat ze dus niet te lang liggen. Je bewaart ze best op een koele plek in...
Tartaar van Wagyu met asperges, radijs, kappertjes, rode ui, gebakken aardappelen en roerei
Topchef Francesca Sterckx ging aan de slag met Waguy van Hof van Ossel. Kenners en topchefs spreken in de overtreffende...
Vlaswijting met groene asperges, sinaasappel, artisjok en crumble van chorizo
Het vlees van vlaswijting is fijn en gelaagd en volgens kenners één van de lekkerste vissen. De kwaliteit van het...
Vaste gasten belonen
Na de grote uitgaven voor de eindejaarsfeesten komt de lastige ‘januari blues’ om de hoek kijken. Om vaste klanten aan te moedigen en nog meer aan je te binden, kan je extraatjes voorzien. Geen korting, geen happy hour, maar iets meer: een aperitief, borrelhapjes,… en bij voorkeur iets dat anders niet te koop is in de zaak. Dit maakt het exclusiever. Iedereen houdt van een extra.
Het werkt het beste om deze te personaliseren, bijvoorbeeld per e-mail, via je Facebookpagina, je website of natuurlijk via Horeca Webzine.
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Het verschil tussen de Gault&Millau en MICHELIN Gids
De Gault&Millau en de MICHELIN Gids zijn beide invloedrijke culinaire gidsen die de kwaliteit van restaurants beoordelen, maar ze verschillen...
Thema-avonden
Maak bijvoorbeeld een eerbetoon aan de Aziatische keuken om het Chinese nieuwjaar te vieren. Een menu met Chinese gerechten met een gastkok kan gemakkelijk gepromoot worden via je Resengo-optie.
Tijd om te evalueren
Analyseer aan het begin van het jaar alles wat bij je bedrijf hoort. Bedenk hoe je dit zou kunnen verbeteren of welke acties je kan ondernemen. Beoordeel de digitale aanwezigheid van je zaak om meer zichtbaarheid te creëren of verbeteren.
Bepaal of je wilt overstappen van sommige leveranciers. Bekijk hoe je nieuwe doelgroepen kan bereiken via Social Media of door het professionaliseren van je website. Laat je hierbij helpen.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!