Waarom sparren zo belangrijk is. Lees het verhaal van Paul

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
sparren Horeca 4 Horeca Horeca Webzine

Een horecazaak leiden kan soms eenzaam zijn. Of juist complex en lastig. Je hebt niet altijd alle wijsheid in pacht. Maar er wordt wel naar je gekeken om de knopen door te hakken en om het voortouw te nemen. En als je dan met vragen zit, inzichten of inspiratie nodig hebt, is sparren heel waardevol. Een goed gesprek en een kijk op het vraagstuk vanuit een ander perspectief, doet wonderen.

Sparren

Sparren is met iemand anders van gedachten wisselen of brainstormen, bv. om samen een goed idee verder uit te werken. Het onderscheidt zich van coachen door de gelijkwaardigheid van de gesprekspartners. 

Je kan samen met je sparringpartner of -partners alle zaken, waar je als leidinggevende mee te maken hebt, tegen het licht houden.

Iemand die je niet naar de mond praat maar op gelijk niveau met je communiceert. En weet hoe de horecasector in elkaar zit. Iemand die je een spiegel kan voorhouden waardoor je scherp blijft. Maar steeds met respect zonder te oordelen en al zeker niet veroordelen. Iets wat in het sociale-media-tijdperk nogal eens uit de hand loopt.

Sparren kan namelijk ook online; kies dan wel voor een community waar je je thuis voelt.

Hoe werkt het?

Sparren is voor elke ondernemer van toegevoegde waarde. Of je nu een starter bent of doorgewinterde ondernemer. Het werkt motiverend, stimulerend en inspirerend. Het zal je als horeca-ondernemer op een hoger niveau brengen. 

Het kan zijn dat je (een) sparringpartner(s) nodig hebt voor een lange termijn. Of enkel voor een paar maanden. Tijdens het sparren kan van alles aan bod komen. Het is maar net wat dringend is of waar je focus op ligt. En het kan gerust in een gemoedelijke sfeer, als iedereen er zich maar goed bij voelt.

Voor wie is het geschikt?

Sparren is voor iedereen geschikt die vanuit zijn of haar functie en positie in het bedrijf geen directe gesprekspartner heeft op niveau. 

Maar ook als je een ander inzicht, een alternatieve mening of andermans visie op je zaken wilt hebben. 

Neem nu het verhaal van Paul (fictieve naam) als voorbeeld die een vaste partner is van een offline sparringbijeenkomt in het Antwerpse.

Het verhaal van Paul

Het gespecialiseerd cateringbedrijf dat door Pauls grootvader werd opgericht, is een aantal jaren sterk gegroeid. Dit was met name te danken aan één grote klant, een bedrijf dat elektrische en optische apparaten vervaardigt, op een honderdtal meter van hem vandaan.

Het bedrijf met zowat 400 personeelsleden had na enkele jaren besloten het bedrijfsrestaurant en de cateringopdrachten exclusief uit te besteden aan het cateringbedrijf van Paul. Maar van de ene maand op de andere stopte de samenwerking. 

Op zich was dit nu geen ramp. De marge was bij die klant toch heel klein. En de administratie omtrent de bestellingen was een ramp. Maar een beetje groei was toch wel welkom.

sparren-Paul-Horeca-Webzine

Sparringbijeenkomst

Tijdens de sparringbijeenkomst die Paul regelmatig volgde, vroegen de collega’s natuurlijk wat dan het probleem was. Dit bleek groter dan wat hij in de voorgaande bijeenkomsten aangaf. Er was inmiddels geen personeel meer in dienst, zijn zus was uit de zaak gestapt en hijzelf werkte halftijds in loondienst om rond te komen.

Hier schrokken de collega’s natuurlijk van. Tijdens de vorige sparringbijeenkomsten hadden ze natuurlijk wel één en ander opgestoken van wat er gaande was. Maar dat het water hem zo aan de lippen stond was nieuw. Vele vragen volgden. ‘Wat maakte het bedrijf uniek?’ ‘Waar zitten de klanten van vroeger?’ ‘Waarom is er geen webshop?’

Vakmanschap

Gaandeweg de sparringbijeenkomst werd duidelijk dat het vakmanschap dat altijd de ruggengraat van het bedrijf was geweest gaande weg werd vervangen door snel leveren van halfafgewerkte producten tegen een scherpe prijs.

Dus niet alleen de grote klant was weg, maar ook de passie voor het vak. En dat terwijl de ogen van Paul gingen blinken als hij over de mooie projecten van het begin sprak. Zoals de trouw- en familiefeesten die hij verzorgde en zijn exclusieve BBQ-formule die hij nog met zijn vader had uitgewerkt.

Ook bleek Paul vol met innovatieve ideeën te zitten zoals een aangepaste verpakking voor tapas en hapjes. En van die prachtige duurzame dozen om broodjes in te leveren die zo op de buffettafel konden.

Kiezen

Voor Paul werd het snel duidelijk. Hij moest kiezen: vol voor het familiebedrijf gaan of voor de zekerheid van inkomen voor zijn gezin.

Tijdens de sparringbijeenkomst waren de collega’s unaniem. Het is geen schande om te kiezen voor je gezin. Velen in de groep zouden hetzelfde gedaan hebben. Niet kiezen is sowieso steeds verliezen. 

En eigenlijk gaf dit Paul juist de kracht om nog één keer te kiezen voor zijn bedrijf. En er volledig voor te gaan. Hij maakte zich alvast sterk op de sparringbijeenkomst om het thuis uitgebreid te bespreken. De twee kinderen waren al volgroeide tieners die ook hotelschool volgden en zijn vrouw deed deeltijds de boekhouding van de zaak. 

Toekomst

Of Paul de zaak zal kunnen redden, moet de toekomst uitwijzen. Maar tijdens de sparringbijeenkomst van de maand erop vertelde hij trots dat hij samen met zijn vrouw en kinderen de beslissing had genomen om ervoor te gaan. 

Hij heeft zijn deeltijdse baan opgezegd en zit weer vol energie. De kinderen studeren pas volgend jaar af, maar zien het zitten om hun vader nu al bij te staan in drukke momenten. En de collega’s? Die zijn er ook met raad én daad als het moet. 

Horeca 4 Horeca

Online sparren

Sparren kan ook online; kies dan wel voor een community waar je je thuis voelt.

Wil jij ook:

  • leren van je eigen ervaringen en die van anderen?
  • (werk)problemen op verschillende manieren bekijken en analyseren?
  • bewust worden van je eigen aandeel in ontstane situaties?
  • haalbare en praktische oplossingen vinden?
  • energie vinden om (de juiste) keuzes te maken?

Maak je lid van de online sparring community ‘Horeca 4 Horeca‘.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten