Geloof het of niet, maar je menukaart is een niet te missen tool voor je restaurantmarketing. De kracht ervan wordt vaak onderschat. Maar die kan een gigantisch verschil maken in de perceptie van je gast. Vaak maken ze onbewust hun keuze door de schikking en de look van je kaart. Hoe zit de perfecte menukaart dan in elkaar? Hier vind je alvast 10 handige tips.
1- Vormgeving
De vormgeving van de menukaart is erg belangrijk. Wat wil je uitstralen met je restaurant? Denk hier goed over na en laat je menukaart dat weerspiegelen.
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch gebeurt het dat menukaarten niet proper zijn. Zo creëer je een bepaald beeld bij jouw gasten. Als de kaart al vuil is, hoe zit het dan in de keuken?
Door deze gedachten zullen je gasten minder besteden. En hierdoor kan je dus al inkomsten mislopen. Zorg daarom dat de kaarten altijd proper en er verzorgd uitzien.
2- Stevig en handzaam
Er zijn vele leuke formaten om menukaarten te laten maken, maar zijn die ook echt handig? Een opvouwbare kaart die zich uitvouwt tot een compleet A-formaat zo groot als de krant. Origineel is het wel, maar niet echt handig.
Wanneer het formaat niet als natuurlijk wordt ervaren, kan dit frustraties oproepen. En gefrustreerde gasten geven minder uit dan blije. Hou daarom het formaat handzaam. Als het gaat om duidelijkheid en handzaamheid, dan is een A4-formaat de meest gangbare maat.
Paddenstoelen: van champignon tot cantharel
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
#IYFV2021: 51 kooktechnieken voor groenten
Tijdens het ‘Internationaal Jaar van Groenten en Fruit 2021’ gelanceerd door de Verenigde Naties besteedt Horeca Webzine samen met Frank...
3- Leesbaar
Niet iedereen heeft optimaal zicht. Veel mensen hebben zelfs een leesbril nodig om teksten te kunnen ontcijferen. Zorg dat je gasten geen vergrootglas nodig hebben om de menukaart te lezen. Print de kaart eerst uit als proef en vraag een aantal mensen die moeite hebben met kleine letters of ze je menu goed kunnen lezen. Sommige betere restaurants voorzien zelfs leesbrilletjes.
4- Online menukaart
Veel gasten bekijken een restaurant online voor zij er naartoe gaan. Je website is dan ook erg belangrijk voor toekomstige gasten.
Zorg ervoor dat de menukaart er online net zo goed uit ziet als in je restaurant. Dit is tenslotte in veel gevallen de eerste indruk die je gasten krijgen van je restaurant.
Wanneer de sfeer van je website en kaart de bezoekers aanspreken, zullen ze sneller beslissen om naar je restaurant te komen. De beleving begint al voor ze in jouw restaurant aankomen.
Je website vernieuwen, laten updaten en onderhouden kan tegen sociale tarieven.
5- Keuzestress
Maak je menukaart niet te uitgebreid. Wanneer er teveel keuze is, weten je gasten niet meer wat ze moeten kiezen. En raken ze gefrustreerd. Een maximum van 5 gerechten per gang is meer dan genoeg.
Je kan dan beter je aanbod vaker wisselen om zo deze gerechten aan bod te laten komen. Of een aantal specials toevoegen en deze geregeld af te wisselen. Hiermee reduceer je keuzestress, en ben je ook vernieuwend bezig.
Salade van doperwten en hun scheuten, erwtencoulis met munt, gele kerstomaten en citroen
Erwten drogen snel uit, laat ze dus niet te lang liggen. Je bewaart ze best op een koele plek in...
Tartaar van Wagyu met asperges, radijs, kappertjes, rode ui, gebakken aardappelen en roerei
Topchef Francesca Sterckx ging aan de slag met Waguy van Hof van Ossel. Kenners en topchefs spreken in de overtreffende...
Vlaswijting met groene asperges, sinaasappel, artisjok en crumble van chorizo
Het vlees van vlaswijting is fijn en gelaagd en volgens kenners één van de lekkerste vissen. De kwaliteit van het...
6- Heldere taal
Als chef weet je precies wat een gerecht inhoudt, maar niet iedereen heeft er van gehoord. Zet dan ook duidelijk op de kaart wat het gerecht precies is. Mensen vinden het vaak eng om nieuwe en onbekende dingen te proberen.
Wanneer een gerecht dan ook niet duidelijk is omschreven en jouw gasten het niet herkennen, zullen ze er ook niet snel voor kiezen.
Dit betekent overigens niet dat je saai moet zijn in je omschrijvingen! Hier ligt namelijk een grote kans om direct meer omzet te halen. Blijf origineel in de omschrijving, en probeer daarbij gemakkelijke woorden te gebruiken die inspelen op het gevoel en de zintuigen van je gasten
7- Consistente indeling
In België en Nederland is het gebruikelijk om op volgorde van voor-, hoofd-, en nagerecht te eten. Houd deze volgorde dan ook op je menukaart. De plaatsing van gerechten heeft effect op de bestelling.
We lezen van links naar rechts, van boven naar beneden. De gerechten die bovenaan staan worden daarom ook vaker gekozen.
Zet de gerechten met meer marge bovenaan of onderaan de menukaart. Want de bovenste en onderste gerechten worden het meest besteld. Dit geldt per gang. Dus voorgerecht, hoofdgerechten en nagerechten.
De Belgische Wijnambassadeur 2024 is gekend
De rol van de Belgische Wijnambassadeur is cruciaal voor de promotie van Belgische wijnen, zowel nationaal als internationaal. Deze ambassadeur...
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
8- Aparte kaarten
Je kan je omzet verhogen door te kiezen voor meerdere verschillende menukaarten. Meestal geef je de menukaart bij binnenkomst, en wordt deze na bestelling direct weer weggehaald.
Zet een aparte drankkaart op tafel die je niet weghaalt. Gasten zullen hierdoor vaker de kaart erbij pakken en meer of duurdere drankjes bestellen.
9.Geen €-tekens
Een stijging van 8,15% van de gemiddelde besteding is wat deze strategie oplevert. Dit blijkt uit onderzoek van Yang. Snel verdiend! Waarom werkt dit? Valutatekens zijn een verwijzing naar een betaling. En betalen doet pijn, zo blijkt uit het onderzoek.
Op de gemiddelde menukaart staan al snel 40-60 eurotekens, en dus 40-60 keer de verwijzing naar betaling. En de pijn die daarbij hoort.
Jeneverbessen. Met 2 recepten voor jeneverbessensaus bij wild
Het gebruik van de jeneverbessen gaat terug tot de aloude Griekse en Arabische geneeskunde. Jeneverbessen zijn heel gezond en een...
Vulling voor kalkoen en ander gevogelte. Weetjes en 2 recepten
Als je graag aan tradities vasthoudt, zal je waarschijnlijk een kalkoen bereiden voor kerst. En om die een feestelijk tintje...
Ken je deze 4 verschillende keurmerken voor vis en zeevruchten?
Van alle vis en zeevruchten bij de vishandelaar heeft inmiddels de helft een keurmerk. Ken je de verschillen?
Antwoorden op 10 veelgestelde geldvragen in de horeca
Hier zijn tien veelgestelde geldvragen in de horecasector. De antwoorden helpen horecabedrijven hun financiën effectief te beheren, de winstgevendheid te...
Gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.
Nog niet zo heel lang geleden maakte men een duidelijk onderscheid tussen vrije tijd en de tijd dat men aan...
10. Foto’s of illustraties
Een recent experiment liet een grotere stijging in de verkoop van het gerecht zien wanneer het gepromoot werd met unieke karakteristieken. En minder nadruk op de omschrijving.
Gebruik in de omschrijvingen van gerechten waardevolle woorden. Bijvoorbeeld: ‘New York style cheesecake’ in plaats van ‘cheesecake’. Waardevolle woorden boosten de verkoop van een gerecht met bijna 30%. En zorgen voor een hogere waardering van de kwaliteit van de gerechten en het restaurant.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bronnen en foto’s: Drukwerkdeal, Lightspeed, Ziezo, Stoop&Stoop, AreTheyHappy