Wanneer je denkt dat mond-aan-mond-reclame voldoende is om nieuwe gasten naar je horecazaak te lokken, dan is het tijd om je marketingaanpak te herzien. We vertellen je alvast hier nu alles over Location based Marketing.
Wat is Location based Marketing (LbM)
Location based Marketing (ook wel hyperlokaal adverteren genoemd) houdt in dat marketeers de Wi-Fi of GPS-locatie van een telefoon benutten om erachter te komen waar de doelgroep zich bevind. De doelgroep kan bereikt worden op basis van de stad, regio, buurt of bijvoorbeeld een postcode.
Het kan ook interessant zijn voor je horecazaak als je je zaak wil promoten naar mensen in een bepaald gebied. Doordat advertenties zo gespitst worden op locatie, wordt de advertentie relevanter wat er weer voor kan zorgen dat je betere relaties met je (potentiële) gasten opbouwt. Immers, door een hyperlokale advertentie kan je doelgroep makkelijker naar je toe komen omdat je nu al eenmaal in de buurt zit.
Location based marketing is minder interessant als je doelgroep erg specifiek is. Verkoop je trouwjurken, dan zul je met location based marketing mogelijk veel mensen bereiken die geen interesse hebben in trouwjurken, bijvoorbeeld mensen die al getrouwd zijn of jongeren.
Waarom is het nu een trend?
Alles en iedereen is mobiel en personalisatie is key. We willen geen advertenties zien voor producten of diensten waar we geen interesse in hebben, want die advertenties zijn niet relevant voor ons.
We willen ervaringen die iets toevoegen aan ons leven en zo efficiënt mogelijk onze wensen kunnen uitvoeren online. Location based marketing speelt hierop in.
Welke opties zijn er?
Adverteerders kunnen met Location based Marketing promoties en aanbiedingen naar de juiste personen sturen die in de buurt zijn. Heb je bijvoorbeeld een eigen app, dan kun je op die manier hyper-lokale advertenties gebruiken als de gebruikers het toestaan dat hun locatie wordt gebruikt voor de app.
Ook kan je door middel van Google Adwords een advertentie maken op basis van locatie, bijvoorbeeld met radius targeting, waarbij je mensen in een straal rondom je bedrijf bereikt.
Facebook Local Awareness Ads
Een andere optie is met Facebook Local Awareness Ads. Hiermee kan je nieuwe gasten bereiken door advertenties te tonen die in de buurt zijn van je horecazaak. Op deze manier kan je je zaak promoten voor mensen die zich in de buurt bevinden.
Door middel van ’get directions’ kan je een kaart tonen met je bedrijfslocatie, de afstand tot het bedrijf, de openingstijden en een link naar de routebeschrijving. Ook kan je een actieknop toevoegen aan je Local Awareness Ad, bijvoorbeeld: Routebeschrijving, Nu Bellen, Meer informatie of Bericht versturen.
De 5 redenen om aandacht te besteden aan LbM
1. Het helpt met het genereren van meer verkopen
Het doel van elke marketingcampagne zou het aantrekken van meer gasten moeten zijn. LbM kan helpen je horecazaak op de juiste plek te tonen wanneer dit het belangrijkst is; dus wanneer de (potentiële) gasten relevante lokale zoekopdrachten uitvoeren.
Neem eens aan dat je een café runt. Wanneer iemand “koffie in mijn buurt” intypt, is dat het moment waarop hij of zijn geïnteresseerd is in één van je producten. Het maakt niet uit welke zoekmachine hij gebruikt, hij zal een lijst te zien krijgen van horecazaken die koffie aanbieden in zijn omgeving. Hoe hoger je op deze lijst verschijnt, des te meer kansen dat je zal hebben om gekozen te worden.
Bij het uitvoeren van een lokale zoekopdracht op Google, zal een gebruiker die zoekt op “Café in mijn buurt” slechts drie opties te zien krijgen – met een drop down menu waarin ‘meer plaatsen’ meer opties bevat.
Salade van doperwten en hun scheuten, erwtencoulis met munt, gele kerstomaten en citroen
Erwten drogen snel uit, laat ze dus niet te lang liggen. Je bewaart ze best op een koele plek in...
Tartaar van Wagyu met asperges, radijs, kappertjes, rode ui, gebakken aardappelen en roerei
Topchef Francesca Sterckx ging aan de slag met Waguy van Hof van Ossel. Kenners en topchefs spreken in de overtreffende...
Vlaswijting met groene asperges, sinaasappel, artisjok en crumble van chorizo
Het vlees van vlaswijting is fijn en gelaagd en volgens kenners één van de lekkerste vissen. De kwaliteit van het...
Volgens een survey uitgevoerd door Moz, klikt slechts 8% van de klanten op “meer” resultaten, terwijl 44% van de klanten hun keuze maakt gebaseerd op de eerste drie lokale resultaten. Dit betekent dat wanneer je niet in deze top 3 lokale vermeldingen staat, je mogelijk voetverkeer misloopt.
2. LbM maakt hypersegmentatie ontzettend gemakkelijk
Wie anders heeft meer kans om je horecazaak te bezoeken dan de mensen die op loopafstand zijn? Met Location based Marketing richt je jezelf op toekomstige gasten in een uitzonderlijk specifiek, geographisch afgebakend gebied, soms slechts een paar blokken of straten, terwijl zij “in mijn buurt” zoekopdrachten uitvoeren op hun mobiele apparaat.
Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een medicijn nodig hebt waarvoor je naar de dichtstbijzijnde apotheek gaat. Wanneer je daar aan komt ontdek je echter dat ze dat medicijn niet langer verkopen. Wat doe je dan? Je pakt je mobiele apparaat en voert een “in mijn buurt” zoekopdracht uit voor apotheken in de buurt van je locatie.
3. Het helpt bij het verbeteren van de ervaring van de klant.
John heeft een vergadering in een gemeente die hij niet kent, is ruimschoots op tijd en wenst ervoor nog een hapje te eten. Hij zoekt op “snack in mijn buurt” en identificeert ‘Linda Chicken Snack’ als de beste keuze uit de top drie lokale vermeldingen.
De snack heeft goede recensies, mooie foto’s en bevindt zich onderweg naar de locatie van de vergadering; het is de perfecte keuze. De informatie zegt dat ze dichtgaan om 20u. John vertrekt om 19u van het station en arriveert bij de horecazaak om 19u15. Mooi op tijd, denkt hij. Maar de snack is dicht. ‘Linda Chicken Snack’ heeft andere openingstijden vanwege de wintervakantie, maar heeft deze informatie niet online geplaatst.
John is niet blij. Hij laat een negatieve recensie achter en vertrekt naar het tweede beste lokale resultaat. John zal bij de concurrent eten, simpelweg omdat een bedrijf accuraat van informatie voorziet en de ander niet.
Inaccurate of missende vermeldingen kosten je gasten. Niet alleen halen ze je zoekresultaten omlaag, ook leiden ze tot een frustrerende ervaring voor de gast. In de 2018 Local Search Ranking Factors Survey, gaf 66% van de marketingexperts aan dat ‘Google My Business’-vermeldingen en -recensies de elementen zijn die de meeste impact zullen hebben op de online aanwezigheid van een lokaal bedrijf.
Als je vermeldingen niet correct zijn gaan die tot een grotere kans op klantontevredenheid, negatieve recensies, en het verlies van toekomstige omzet leiden.
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Het verschil tussen de Gault&Millau en MICHELIN Gids
De Gault&Millau en de MICHELIN Gids zijn beide invloedrijke culinaire gidsen die de kwaliteit van restaurants beoordelen, maar ze verschillen...
4. Het zorgt instant voor nieuwe Facebookrecensies
Gedurende de laatste decennia zijn consumenten steeds meer gaan communiceren met bedrijven via sociale media, en geen sociaal platform is populairder dan Facebook. 74% van de consumenten geeft aan Facebook te gebruiken om meer informatie over bedrijven te vinden. En dat is natuurlijk inclusief het lezen van recensies.
Zou je meer Facebookrecensies willen krijgen zonder er om te hoeven vragen? Met Location based Marketing kan dat. Hier is hoe het werkt: een gebruiker “checkt in” op een locatie door het gebruik van geo-tagging op Facebook, en in 1-2 werkdagen daarna zal Facebook hem iets als volgt sturen:
Het automatische recensie verzoek van Facebook is gebaseerd op check-ins, zodat de ondernemer niks hoeft te doen!
Maar om je Facebook deze functie te kunnen laten gebruiken zul je er zeker van moeten zijn dat je locatie targeting accuraat is met correcte en complete bedrijf informatie.
Meer over Location based Marketing
Bekijk meer redenen om aandacht te besteden aan LbM.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bronnen: SoConnect, Stuurlui