Iedereen die zich inzet op het werk, verplichtingen én verwachtingen nakomt, maakt onvermijdelijk fouten. En daarom is een fout maken eerder een pluspunt dan een schande. Hierbij enkele tips hoe je die kan rechtzetten.
Inhoudsopgave
Fouten op de werkvloer
Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Fouten maken op het werk doen we allemaal wel eens. En gelukkig maar!
Iemand die nooit steken laat vallen, voert weinig uit. Er is uiteraard een verschil tussen vergissingen, fouten en stommiteiten. Dat laatste moet je ook onder hoge werkdruk zien te voorkomen.
Onvermijdelijk
Onze samenleving vraagt steeds meer van ons. Het werk dat we doen moet voortdurend in ontwikkeling zijn en vraagt om een constante verbetering.
We leven in een verantwoordingscultuur die we zelf hebben opgebouwd. Die cultuur zorgt voor stress en veel mensen voelen de mentale druk. Als je te horen krijgt dat je iets fout hebt gedaan, kun je gevoelens van schaamte of zelfs angst krijgen.
Het maken van fouten is onvermijdelijk en hoort bij het menselijk gedrag, bij het werk dat je doet. Zelfs bij hooggekwalificeerd en risicovol werk worden er gemaakt.
Direct toegeven
De beste remedie tegen een fout is direct je leidinggevende vertellen wat er is misgegaan door jouw schuld of onder jouw verantwoordelijkheid.
Die zal het wel vervelend vinden, misschien ook wel eens vloek uiten, maar het finaal wel respecteren dat je het snel aan het licht hebt gebracht. In een vroeg stadium zijn de gevolgen ervan dan ook vaak minder erg.
Als je te lang wacht met het opbiechten, kan je bovendien op een gegeven moment ook niet meer terug. Want met het bewust veel te laat toegeven, maak je opnieuw een fout.
De Belgische Wijnambassadeur 2024 is gekend
De rol van de Belgische Wijnambassadeur is cruciaal voor de promotie van Belgische wijnen, zowel nationaal als internationaal. Deze ambassadeur...
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Je chef heeft (meestal) ook een leidinggevende
Vergeet niet dat jouw chef ook (meestal) een meerdere heeft en dat hij/zij bij een nalatigheid van jou, ook niet graag onverwachts op het matje wenst te worden geroepen bij zijn overste(n).
Hij/zij zal ermee geconfronteerd dat onder zijn verantwoordelijkheid een ernstige misser is veroorzaakt waar het bedrijf misschien wel grote schade door lijdt.
Geef dus je chef de kans de door jou gemaakte fouten bijtijds te melden aan zijn leidinggevende.
Zes tips om je fout(en) recht te zetten
1- Fout erkennen
Begin met de fout te erkennen. Breek jezelf niet onnodig af. Je bent een harde werker en door de tijdsdruk ging je in de fout (bijvoorbeeld).
2-Nooit in de schoenen van een ander
Schuif de schuld nooit in de schoenen van een ander. Is je misser toch gemaakt door bijv. een uitzendkracht die onder jouw verantwoordelijkheid valt, dan leg je uit hoe de vork aan de steel zit. En misschien werd de uitzendkracht niet of voldoende opgeleid.
Jeneverbessen. Met 2 recepten voor jeneverbessensaus bij wild
Het gebruik van de jeneverbessen gaat terug tot de aloude Griekse en Arabische geneeskunde. Jeneverbessen zijn heel gezond en een...
Vulling voor kalkoen en ander gevogelte. Weetjes en 2 recepten
Als je graag aan tradities vasthoudt, zal je waarschijnlijk een kalkoen bereiden voor kerst. En om die een feestelijk tintje...
Ken je deze 4 verschillende keurmerken voor vis en zeevruchten?
Van alle vis en zeevruchten bij de vishandelaar heeft inmiddels de helft een keurmerk. Ken je de verschillen?
Antwoorden op 10 veelgestelde geldvragen in de horeca
Hier zijn tien veelgestelde geldvragen in de horecasector. De antwoorden helpen horecabedrijven hun financiën effectief te beheren, de winstgevendheid te...
Gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.
Nog niet zo heel lang geleden maakte men een duidelijk onderscheid tussen vrije tijd en de tijd dat men aan...
3- Toon berouw
Laat merken dat je het betreurt. Ondanks het feit dat de die misschien onvermijdelijk was.
4- Leer uit de fouten
Laat weten dat je er van geleerd hebt en dat je maatregelen gaat nemen om dergelijke missers in de toekomst te kunnen voorkomen.
5- Onderneem stappen om de fouten te voorlomen
Geef aan dat je de schade van de recente fout zoveel mogelijk zal voorkomen, door de nodige stappen te ondernemen.
6- Evalueer met je collega’s
Analyseer nadat het ergste achter de rug is, voor je zelf ook nog eens de hele gang van zaken. Spreek de collega aan die ook wel verweven is met je misser. Bijvoorbeeld een collega die deze weliswaar niet persoonlijk heeft gemaakt maar die toch wel oplettender had mogen zijn.
Of een collega die misschien voorafgaandelijk een steek heeft laten vallen zodoende jij faalde. dan spreek je hem er op vriendelijke manier op aan. Je laat die collega weten dat je de volledige schuld op je hebt genomen. Maar ook dat die toch in de toekomst wel wat oplettender mag zijn. Toon de fout en hoe die had voorkomen kunnen worden.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!