Als we een restaurantbezoek graag gezellig willen houden, moet de smartphone op stil. Maar in bed is het geen probleem. Dat blijkt uit een rondvraag van Orange Belgium.
Inhoudsopgave
Vervelend tijdens het eten
Acht op de tien Belgen vindt vervelend wanneer iemand tijdens het eten naar zijn gsm grijpt. En dus wordt er al eens een ‘smartphone protocol’ geïntroduceerd. Kwestie van het gezellig te houden. In bed vinden we scrollen en swipen net iets minder ongepast, zo blijkt uit de rondvraag.
Smartphone protocol
Voor 4 op de 5 Belgen zou gsm-gebruik tijdens het eten op restaurant verboden moeten worden. 72 procent van de bevraagden voert – weliswaar ongeschreven – regels in voor de kleinsten.
Ouders bepalen of én hoeveel de kinderen hun gsm aan tafel mogen gebruiken. Bij koppels legt bijna de helft (48 procent) vast of er al dan niet een smartphone mag aangeraakt worden tijdens het eten. Hier lijken regels net iets minder noodzakelijk.
Slechts 19 procent – of bijna 1 op de 5 – geeft toe tijdens het middag- of avondeten wel eens naar de smartphone te grijpen.
Phone Stacking
Phone Stacking gaat als volgt. Elk lid van het gezelschap aan tafel legt zijn of haar gsm of smartphone met het scherm naar beneden op de tafel, voor zich of in het midden op een hoopje (stack).
De bedoeling is om vervolgens je gsm te negeren zolang het etentje duurt, hoe erg hij ook piept of rinkelt. De eerste die zich niet meer kan inhouden en toch zijn gsm pakt en omdraait, verliest het spel en moet de rekening betalen. Is er niemand die bezwijkt, dan is iedereen een winnaar en betaalt iedereen zijn eigen eten.
Ook op café kan je phone stacking spelen, en dan betaalt de verliezer een rondje.
De Belgische Wijnambassadeur 2024 is gekend
De rol van de Belgische Wijnambassadeur is cruciaal voor de promotie van Belgische wijnen, zowel nationaal als internationaal. Deze ambassadeur...
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Smartphone in een kluisje
In ’t Hoeveke in Westende kan je ook je gsm bij de deur achterlaten. Wie zijn smartphone in een kluisje legt, krijgt een gratis fles wijn. Volgens de zaakvoerder Mike Willems babbelden zijn klanten niet meer met elkaar en keken enkel nog op hun smartphone tijdens het eten.
Hij wilde daar in 2018 iets aan doen, maar dan moest hij ervoor zorgen dat ze hun toestel veilig konden wegleggen. Dus liet hij 25 kluisjes installeren. De klanten hebben nog steeds de keuze: de smartphone binnen handbereik houden, of de gsm een avond achter slot en grendel.
Gasten die voor die laatste optie kiezen, worden beloond. Het is geen verplichting. Maar als heel de tafel ervoor kiest de gsm weg te leggen, krijgen ze een gratis fles wijn.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Eten als sociale gebeurtenis
Etiquette-experte Brigitte Balfoort vindt de actie van ’t Hoeveke een goed idee. Eten is een sociale gebeurtenis, al heeft ze ook wel bedenkingen. Zullen mensen effectief toehappen? Wie van het gezelschap neemt dan de beslissing?
Dat is niet zo simpel. De smartphone is deel van het bestek geworden. Het zou fantastisch zijn als iedereen de beslissing om de smartphone weg te leggen vrijwillig neemt, maar dat is niet meer vanzelfsprekend.
Tussen de lakens
Wat in de eetkamer of op restaurant not done is, vinden we tussen de lakens net iets minder ongepast. Voor behoorlijk wat mensen zijn sociale media hun laatste pleziertje voor ze de ogen sluiten.
Bijna 1 op 4 (24 procent) struint nog even door zijn of haar sociale media. 17 procent duikt aan het einde van de dag nog in zijn of haar mailbox. ’s Ochtends wil zelfs 1 op 3 die al in bed doornemen. Het sociale mediagebruik ligt bij het begin van de dag met 22 procent net iets lager.
Paddenstoelen: van champignon tot cantharel
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
#IYFV2021: 51 kooktechnieken voor groenten
Tijdens het ‘Internationaal Jaar van Groenten en Fruit 2021’ gelanceerd door de Verenigde Naties besteedt Horeca Webzine samen met Frank...
Overschakelen op nachtmodus voor het slapengaan?
In het algemeen wordt afgeraden om vlak voor de nachtrust de gsm te gebruiken. Toch lijkt de overgrote meerderheid daar geen last van te hebben. 75 procent tuurt toch nog even of een hele poos op z’n scherm. 1 op 4 onthoudt zich van schermgebruik voor de gordijnen definitief dichtgaan.
Jeneverbessen. Met 2 recepten voor jeneverbessensaus bij wild
Het gebruik van de jeneverbessen gaat terug tot de aloude Griekse en Arabische geneeskunde. Jeneverbessen zijn heel gezond en een...
Vulling voor kalkoen en ander gevogelte. Weetjes en 2 recepten
Als je graag aan tradities vasthoudt, zal je waarschijnlijk een kalkoen bereiden voor kerst. En om die een feestelijk tintje...
Ken je deze 4 verschillende keurmerken voor vis en zeevruchten?
Van alle vis en zeevruchten bij de vishandelaar heeft inmiddels de helft een keurmerk. Ken je de verschillen?
Antwoorden op 10 veelgestelde geldvragen in de horeca
Hier zijn tien veelgestelde geldvragen in de horecasector. De antwoorden helpen horecabedrijven hun financiën effectief te beheren, de winstgevendheid te...
Gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.
Nog niet zo heel lang geleden maakte men een duidelijk onderscheid tussen vrije tijd en de tijd dat men aan...
Vroegtijdig gewerkt
Je hebt kijken, maar ook de geluidjes van onze smartphone halen ons wel eens uit onze slaap. Die zetten we blijkbaar niet allemaal af, ofwel vergeten we het.
Voor 22 procent leidde dat ertoe dat ze wel eens vroegtijdig gewekt werden door het gepiep van een sms’je of een e-mail. 1 op 3 weerstaat in dat geval niet aan de drang om ook meteen te gaan kijken. Zo heeft de smartphone toch zijn impact op onze eetkamer- en bedgewoontes.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bronnen: VRTnws, Het Laatste Nieuws, De Standaard