Aanbod tweedehands horecamateriaal groeit sterk sinds 2020

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.969 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans, Engels en Spaans. Met onze excuses als er taalfouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

tweedehands horecamateriaal horeca materiaal

In minder dan 5 jaar tijd heeft de Facebookgroep ‘Horeca Tweedehands Occasion’ van Horeca Webzine al meer dan 13.000 leden waarvan zowat 90% actief. Dagelijks worden er tientallen aanbiedingen gepost, geboden en gekocht. Tweedehands is geen nieuw fenomeen, maar opmerkelijk is wel de grote groei. Benieuwd of jij ook soms wel iets te koop aanbiedt of koopt van een collega. Enkele tips waar je als koper en verkoper toch best op let. 

Tweedehands

Tweedehands is de aanduiding voor goederen die al bij iemand anders in eigendom voor het gebruik zijn geweest. Hier wordt het begrip ‘hand’ gebruikt voor eigendom.

Tweedehands had in de 20ste Eeuw een wat stoffig imago. Tweedehands (kinder)kleding en meubels ouder dan 30 jaar wordt echter door sommigen als ‘hip’ beschouwd en vintage genoemd.

Sinds enkele decennia kijkt men met andere ogen naar tweedehands. Heeft men iets nodig, dan gaan vele ondernemers eerst even kijken of ze het tweedehands kunnen aanschaffen in plaats van direct voor nieuw te kiezen.

Of ze maken een ander blij met hun materiaal of decoratiestukken die ze toch niet meer gebruiken en toch maar in de weg staan.

Met tweedehands haal je soms ook iets unieks in huis én boek je meestal zowel  financiële als milieuwinst. Meer hergebruik is minder nieuw: het scheelt grondstoffen, energie, water en afval.

Groot aanbod online

Op het internet is het mogelijk tweedehands materiaal voor de horeca en keuken te kopen en verkopen, via onder meer de sterkgroeiende groep van Horeca Webzine ‘Horeca Tweedehands Occasion‘.

Risico’s

Door het anonieme karakter van online kopen en verkopen op bepaalde sites zijn er altijd mensen die misbruik proberen te maken van het vertrouwen van anderen. 

Tweedehands aankopen doen neemt daarom de nodige risico’s met zich mee, zeker als men nooit fysiek de verkoper en het artikel krijgt te zien, de transactie volledig digitaal verloopt en de spullen met de post worden verzonden.

Oplichting en het kopen van een kat in de zak zijn dus aan de orde van de dag op vele tweedehandssites.

Kopen op een Facebookgroep zoals deze van Horeca Webzine is wat minder anoniem.

Tips om risico’s te beperken

Om de risico’s te beperken geven we graag hier enkele tips voor het online kopen en verkopen.

Koop zoveel mogelijk lokaal

  • Zoek naar materiaal bij jou in de buurt en haal het zelf op bij de verkoper. Dit is verreweg de meest veilige manier omdat je dan precies weet met wie je zaken doet en wat je koopt.
  • Dit geldt zeker als het om electronisch en meestal ook duurder materiaal gaat. Als koper kan je het materiaal persoonlijk inspecteren, uittesten en in levende lijve informatie krijgen van de verkoper.
  • Als verkoper wordt je direct contant betaald en als koper kan je het materiaal meteen meenemen.
  • Maak contact via de telefoon, bij voorkeur via een vaste lijn.
  • Maak duidelijke afspraken met de verkoper, over de prijs, over het afhalen en de garantie.
  • Het kan zijn dat je je er niet prettig bij voelt om onbekenden in huis te ontvangen dan wel bij onbekenden langs te gaan. Spreek in dat geval een voor beide partijen prettige (openbare) plek af om de transactie af te handelen.

Weet wie de koper is

  • Vraag de adverteerder om zijn adresgegevens en controleer voor of deze juist zijn.
  • Als de verkoper krampachtig probeert zijn adres achter te houden of niet in persoon wil handelen, wees dan alert. Iemand die betrouwbaar is, heeft hier doorgaans geen moeite mee.
  • Als koper kan je eventuele teleurstellingen voorkomen door duidelijk te informeren naar het aangeboden materiaal, zoals relevante productspecificaties (inclusief eventuele tekortkomingen) en duidelijke (hoge resolutie) foto’s.
  • Laat je gezonde verstand spreken en vertrouw op je gevoel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
  • Neem bij het afhalen van het materiaal bij voorkeur nog iemand mee. Twee mensen zien en weten meer dan één. Laat je niet van de wijs brengen wanneer afspraken omtrent de ontmoeting op het laatste moment wijzigen. 

Wees alert

  • Biedt de verkoper veel gewilde producten aan tegen zeer lage prijzen, wees dan alert.
  • Als je zelf positieve of negatieve ervaringen hebt met een (ver)koper dan kan je deze achterlaten op de waarderingenpagina van de (ver)koper. Op deze manier kunnen andere bezoekers beter inschatten of een (ver)koper wel of niet betrouwbaar is.
  • Betaal geen voorschotten zonder dat je het materiaal zelf goed hebt gezien.
  • Laat je niet misleiden door een professioneel uitziende website of e-mails van betrouwbare bedrijven: deze kunnen worden nagemaakt of misbruikt.
  • Win zoveel mogelijk informatie over het product in door bij de verkoper te vragen naar een aankoopbewijs, meer gedetailleerde foto’s of producteigenschappen die niet in het zoekertje vermeld staan.  Een goede verkoper zal je altijd willen helpen als er onduidelijkheden zijn.
  • Vergelijk de prijzen van soortgelijk materiaal om te beoordelen of een prijs realistisch is. Ga niet in op te mooie aanbiedingen, maar de prijs kan ook onrealistisch hoog zijn. 

Mooie deals

In Horeca Tweedehands Occasion is het mogelijk mooie deals te vinden. Dagelijks worden er aanbiedingen geplaatst van zowel tweedehands keukenmateriaal, meubelen voor het restaurant en terras, tafelgerief,… maar ook kookboeken en culinaire verzamelobjecten.

Maar het valt ons wel op dat vele verkopers niet altijd de moeite doen om een goede advertentie op te maken. Enkele tips.

Tips voor verkopers

  • Maak een of meerder goede foto’s. Een goede advertentie begint met een duidelijke foto. Het belangrijkste: zorg voor goed licht. Zie onze tips om te fotograferen.
  • Zorg voor een duidelijke tekst. Voorkom vragen door alle informatie op te nemen in je advertentie die ook jij als koper wel zou wensen om over te gaan tot het kopen van het product. Maak een korte omschrijving, gevolgd door de kleur, afmeting of maat, het merk, jaar van aankoop,…  Specifieer de gebruikssporen, vermeld die dan in je advertentie.
  • Bepaal een prijs die goed voelt. Bekijk of het product nog steeds nieuw te koop is en wat het nu kost.
  • Zorg dat je bereikbaar bent. Als mensen dagen moeten wachten voor een specificatie van je product, dan hebben ze het zeker al een alternatief gevonden en misloop je de verkoop.
  • Heb je het product verkocht, en een afspraak hebt gemaakt met de koper, zorg er dan voor dat je er bent op het afgesproken uur, het product ook proper klaar staat en je ook even kan meehelpen om het materiaal in te laden als het zwaar is.
  • Koop zelf ook eens iets online. Door zelf iets te kopen, kan je je beter inleven in de andere partij.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights