Tafelschuimers en flessentrekkers: 20 tips hoe ze te herkennen en te vermijden.

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.969 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans, Engels en Spaans. Met onze excuses als er taalfouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

Tafelschuimers zijn mensen die in je restaurant komen tafelen en vertrekken zonder de rekening te betalen. Hetzelfde fenomeen doet zich ook voor in drankgelegenheden, waar het gaat om gasten die één of meerdere drankjes nuttigen evenzeer zonder de rekening te betalen. Die noemen we flessentrekkers. Maar, what’s in a name? Het probleem blijft hetzelfde. Het kost je geld en bezorgt je een hoop frustratie. Twintig tips hoe ze te herkennen en te vermijden.

Inhoudsopgave

Hoe tafelschuimers te vermijden?

Het is niet gemakkelijk om in te schatten of iemand slechte bedoelingen heeft. Ook drukte kan ervoor zorgen dat jij of je (occasionele) medewerkers niet altijd iedereen in de gaten kunnen houden.

De enige manier om tafelschuimerij te vermijden, is door direct af te rekenen na de bestelling, ongeacht of het om een kleine of een grote bestelling gaat. Dit is alles behalve klantvriendelijk natuurlijk. Hoewel, als je vaak met niet-betalers te maken krijgt en de gast de reden uitlegt er meestal wel op begrip kan gerekend worden.

Toch zijn er nog een heel aantal andere Tips & Tricks die je kan toepassen om tafelschuimers en flessentrekkers te vermijden.

Tips om tafelschuimers te vermijden

In- en uitgang

Als het praktisch mogelijk is, voorzie slechts één in- en uitgang voor je zaak. Dit maakt het moelijker voor gasten om ongezien zonder te betalen je zaak te verlaten.

Organiseer het zo dat jij of één van je medewerkers altijd deze in- en uitgang in het oog kan houden.

Als je een terras aan je zaak hebt, probeer er te werken met slechts één in- en uitgang, indien enigszins mogelijk.

Personeel briefen

Brief je personeel goed om – zeker bij twijfel – de tafels die zij hebben bediend, zo goed mogelijk in de gaten te houden.

Camera’s

Installeer één of meerdere camera’s. Zo kan je de politie de beelden tonen en kunnen zij –hopelijk- de tafelschuimer(s) opsporen. Trouwens, als een tafelschuimer ziet dat er bij jou een camerabewaking is, zal die normaal gezien wel twee keer nadenken vooraleer hij/zij bij je deur uitgaat zonder te betalen. 

De camera’s kunnen dus ook een afschrikeffect hebben. Hou wel rekening met de verplichtingen die de camerawet je oplegt als je een camera wil installeren! Zo moet je onder meer aangifte doen bij de Privacy-commissie en via een pictogram aan je gasten kenbaar maken dat zij gefilmd worden. Klik hier voor meer informatie.

Oortjes

Voorzie je medewerkers van een oortje. Zo staan ze allemaal met elkaar in verbinding en kunnen ze elke verdachte beweging meteen doorgeven aan elkaar en tijdig ingrijpen.

Verzekering contacteren

Doe navraag bij je makelaar of verzekeraar in welke mate je je hiertegen zou kunnen laten verzekeren. Dit zal evenwel vaak niet mogelijk zijn, omdat het doorgaans heel moeilijk is om het feit van tafelschuimen te bewijzen, tenzij bij betrapping op heterdaad.

Onmiddellijke afrekening

Als jij of je medewerkers een vermoeden hebben dat je mogelijk met tafelschuimers of flessentrekkers te maken hebt, benader hen dan met de vraag om onmiddellijk bij de bestelling te mogen afrekenen. Geef als reden dat je wisselt van shift en de kassa bijgevolg moet afgesloten worden voor de volgende shift.

Eén verantwoordelijke ober per rang

Probeer steeds slechts 1, maximum 2 obers te voorzien per tafel of een rang. Dit zorgt voor persoonlijk contact met de gast(en) en vermindert het risico op niet-betalen.

Aandacht aan nieuwe ober

Geef bijzondere aandacht aan een nieuwe ober. Het komt immers vaak voor dat hij/zij niet altijd gezien heeft dat gasten aandacht proberen te trekken om de rekening te vragen. Deze gasten kunnen na verloop van tijd hun geduld verliezen en beslissen om te vertrekken zonder te betalen.

Oppassen met culinaire journalisten en bloggers 

Wees voorzichtig met personen die melden gratis bij je te komen eten omdat ze (culinair) journalist, blogger of dergelijke zijn. Weet dat je geenszins verplicht bent om hen gratis te laten consumeren.

Bord uithangen

Hang een bord op in je zaak en/of vermeld op je menukaart dat je steeds de politie zal bellen in geval een gast de zaak probeert te verlaten of verlaat zonder te betalen.

Laat je niet doen!

Laat je niet doen! Het is niet omdat de gast zegt dat hij/zij niet kan betalen, dat dit ook daadwerkelijk zo is. Vaak blijkt dat de tafelschuimer toch meer dan voldoende geld op zak heeft om te betalen. Uiteraard mag je de gast niet fouilleren of afdreigen maar vaak volstaat het om vriendelijk aan te dringen en hem/haar er op te wijzen dat de politie zal gebeld worden.

tafelschuimer
De tafelschuimster die de kust de afgelopen jaren 'onveilig' maakte. Foto: Nieuwsblad

Als het kwaad geschied is

Als het kwaad geschied is, doe dan altijd aangifte en dien altijd klacht in tegen de tafelschuimer bij de politie. Dit is niet alleen van belang om eventueel toch aangifte te kunnen doen bij je verzekering, maar ook om de tafelschuimer in kwestie een halt te kunnen toeroepen.

Tafelschuimers zijn meestal recidivisten, ze slaan dus meermaals toe. Hoe vaker er een aangifte van en/of een klacht tegen een bepaalde tafelschuimer wordt gedaan, hoe groter de kans dat het parket die tafelschuimer voor de rechtbank zal vervolgen. Zoals dit in het verleden al meermaals is gebeurd, met veroordelingen tot gevolg.

 

De meeste gebruikte trucs van tafelschuimers

  • De ‘gast’ bestelt na de maaltijd nog een koffie of iets anders en wanneer de ober de bestelling gaat halen, stapt hij/zij zonder te betalen op.

  • De ‘gast’ gaat tijdens de maaltijd regelmatig een sigaret roken buiten, doet dit nogmaals na de maaltijd en laat een lege portefeuille en nep gsm liggen, maar keert niet meer terug.

  • De ‘gast’ veinst onwel te worden na de maaltijd en vraagt om een dokter of ambulance te bellen. De dokter of ambulance nemen de ‘gast’ mee voor verder onderzoek en je ziet de ‘gast’ nooit meer terug.

  • De ‘gast’ beweert, weliswaar op het einde van de maaltijd en na deze nagenoeg volledig verorberd te hebben, dat het niet lekker was of dat er iets mis mee was (vb. gebrekige voedselveiligheid) en weigert om deze reden om te betalen.

  • De ‘gast’ betaalt contant de eerste keer of de eerste keren dat hij bij je over de vloer komt. Bij een volgend bezoek beweert hij vervolgens geen contant geld bij te hebben en vraagt je om een factuur op te maken. Je vertrouwt de gast, maakt een factuur op, maar ziet je geld in sommige gevallen nooit.

Brochure 

Download de brochure met Tips & Tricks van Horeca Vlaanderen.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights