Eerste publicatie: 12/11/2022
Een horecazaak leiden kan soms eenzaam zijn. Of juist complex en lastig. Je hebt niet altijd alle wijsheid in pacht. Maar er wordt wel naar je gekeken om de knopen door te hakken en om het voortouw te nemen. En als je dan met vragen zit, inzichten of inspiratie nodig hebt, is sparren heel waardevol. Een goed gesprek en een kijk op het vraagstuk vanuit een ander perspectief, doet wonderen.
Inhoudsopgave
Sparren
Sparren is met iemand anders van gedachten wisselen of brainstormen, bv. om samen een goed idee verder uit te werken. Het onderscheidt zich van coachen door de gelijkwaardigheid van de gesprekspartners.
Je kan samen met je sparringpartner of -partners alle zaken, waar je als leidinggevende mee te maken hebt, tegen het licht houden.
Iemand die je niet naar de mond praat maar op gelijk niveau met je communiceert. En weet hoe de horecasector in elkaar zit. Iemand die je een spiegel kan voorhouden waardoor je scherp blijft. Maar steeds met respect zonder te oordelen en al zeker niet veroordelen. Iets wat in het sociale-media-tijdperk nogal eens uit de hand loopt.
Sparren kan namelijk ook online; kies dan wel voor een community waar je je thuis voelt.
Hoe werkt het?
Sparren is voor elke ondernemer van toegevoegde waarde. Of je nu een starter bent of doorgewinterde ondernemer. Het werkt motiverend, stimulerend en inspirerend. Het zal je als horeca-ondernemer op een hoger niveau brengen.
Het kan zijn dat je (een) sparringpartner(s) nodig hebt voor een lange termijn. Of enkel voor een paar maanden. Tijdens het sparren kan van alles aan bod komen. Het is maar net wat dringend is of waar je focus op ligt. En het kan gerust in een gemoedelijke sfeer, als iedereen er zich maar goed bij voelt.
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Het verschil tussen de Gault&Millau en MICHELIN Gids
De Gault&Millau en de MICHELIN Gids zijn beide invloedrijke culinaire gidsen die de kwaliteit van restaurants beoordelen, maar ze verschillen...
Voor wie is het geschikt?
Sparren is voor iedereen geschikt die vanuit zijn of haar functie en positie in het bedrijf geen directe gesprekspartner heeft op niveau.
Maar ook als je een ander inzicht, een alternatieve mening of andermans visie op je zaken wilt hebben.
Neem nu het verhaal van Paul (fictieve naam) als voorbeeld die een vaste partner is van een offline sparringbijeenkomt in het Antwerpse.
Vulling voor kalkoen en ander gevogelte. Weetjes en 2 recepten
Als je graag aan tradities vasthoudt, zal je waarschijnlijk een kalkoen bereiden voor kerst. En om die een feestelijk tintje...
Ken je deze 4 verschillende keurmerken voor vis en zeevruchten?
Van alle vis en zeevruchten bij de vishandelaar heeft inmiddels de helft een keurmerk. Ken je de verschillen?
Antwoorden op 10 veelgestelde geldvragen in de horeca
Hier zijn tien veelgestelde geldvragen in de horecasector. De antwoorden helpen horecabedrijven hun financiën effectief te beheren, de winstgevendheid te...
Gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.
Nog niet zo heel lang geleden maakte men een duidelijk onderscheid tussen vrije tijd en de tijd dat men aan...
Publiceer je verkoopsvoorwaarden om no-shows te vermijden in 2025
No-shows kunnen vermeden worden dankzij een degelijke reservatieprocedure. En de verkoopsvoorwaarden zijn hier de basis van.
Het verhaal van Paul
Het gespecialiseerd cateringbedrijf dat door Pauls grootvader werd opgericht, is een aantal jaren sterk gegroeid. Dit was met name te danken aan één grote klant, een bedrijf dat elektrische en optische apparaten vervaardigt, op een honderdtal meter van hem vandaan.
Het bedrijf met zowat 400 personeelsleden had na enkele jaren besloten het bedrijfsrestaurant en de cateringopdrachten exclusief uit te besteden aan het cateringbedrijf van Paul. Maar van de ene maand op de andere stopte de samenwerking.
Op zich was dit nu geen ramp. De marge was bij die klant toch heel klein. En de administratie omtrent de bestellingen was een ramp. Maar een beetje groei was toch wel welkom.
Sparringbijeenkomst
Tijdens de sparringbijeenkomst die Paul regelmatig volgde, vroegen de collega’s natuurlijk wat dan het probleem was. Dit bleek groter dan wat hij in de voorgaande bijeenkomsten aangaf. Er was inmiddels geen personeel meer in dienst, zijn zus was uit de zaak gestapt en hijzelf werkte halftijds in loondienst om rond te komen.
Hier schrokken de collega’s natuurlijk van. Tijdens de vorige sparringbijeenkomsten hadden ze natuurlijk wel één en ander opgestoken van wat er gaande was. Maar dat het water hem zo aan de lippen stond was nieuw. Vele vragen volgden. ‘Wat maakte het bedrijf uniek?’ ‘Waar zitten de klanten van vroeger?’ ‘Waarom is er geen webshop?’
Vakmanschap
Gaandeweg de sparringbijeenkomst werd duidelijk dat het vakmanschap dat altijd de ruggengraat van het bedrijf was geweest gaande weg werd vervangen door snel leveren van halfafgewerkte producten tegen een scherpe prijs.
Dus niet alleen de grote klant was weg, maar ook de passie voor het vak. En dat terwijl de ogen van Paul gingen blinken als hij over de mooie projecten van het begin sprak. Zoals de trouw- en familiefeesten die hij verzorgde en zijn exclusieve BBQ-formule die hij nog met zijn vader had uitgewerkt.
Ook bleek Paul vol met innovatieve ideeën te zitten zoals een aangepaste verpakking voor tapas en hapjes. En van die prachtige duurzame dozen om broodjes in te leveren die zo op de buffettafel konden.
Kiezen
Voor Paul werd het snel duidelijk. Hij moest kiezen: vol voor het familiebedrijf gaan of voor de zekerheid van inkomen voor zijn gezin.
Tijdens de sparringbijeenkomst waren de collega’s unaniem. Het is geen schande om te kiezen voor je gezin. Velen in de groep zouden hetzelfde gedaan hebben. Niet kiezen is sowieso steeds verliezen.
En eigenlijk gaf dit Paul juist de kracht om nog één keer te kiezen voor zijn bedrijf. En er volledig voor te gaan. Hij maakte zich alvast sterk op de sparringbijeenkomst om het thuis uitgebreid te bespreken. De twee kinderen waren al volgroeide tieners die ook hotelschool volgden en zijn vrouw deed deeltijds de boekhouding van de zaak.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Toekomst
Of Paul de zaak zal kunnen redden, moet de toekomst uitwijzen. Maar tijdens de sparringsbijeenkomst van de maand erop vertelde hij trots dat hij samen met zijn vrouw en kinderen de beslissing had genomen om ervoor te gaan.
Hij heeft zijn deeltijdse baan opgezegd en zit weer vol energie. De kinderen studeren pas volgend jaar af, maar zien het zitten om hun vader nu al bij te staan in drukke momenten. En de collega’s? Die zijn er ook met raad én daad als het moet.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!