Het vinden van personeel kan niet zonder een pakkende personeelsadvertentie. Maar een goede vacature schrijven vraagt tijd en kennis van zaken. Hieronder vind je heel wat tips om een succesvolle advertentie te schrijven die je straks zonder kosten kan plaatsen op deze website.
AIDA
Om een krachtige personeelsadvertentie op te stellen die je straks hier mag delen, kan je een techniek uit de marketing gebruiken: AIDA.
Deze letters staan voor Aandacht (Attention), Interesse (Interest), Drang (Desire) en Actie (Action).
Je vacature moet met andere woorden de aandacht trekken van de geschikte kandidaten. En hun interesse opwekken. Hen doen verlangen naar de post en hen aansporen om te solliciteren.
Tips per aandachtspunt
Aandacht
Denk vanuit de lezer. Stel jezelf de vraag: “Welke informatie is relevant voor de kandidat(e)?” Het is bijvoorbeeld goed om te beschrijven wat de activiteiten en de verwezenlijkingen zijn van je zaak of bedrijf. Maar treed niet teveel in detail.
Gebruik zo weinig mogelijk bedrijfsjargon anders haakt de potentiële kandida(a)t(e) af. Gebruik ook een titel die uitspringt tussen alle andere vacatures. Dus wees een beetje creatief, hetzij met woorden of een gepaste tekening, foto of cartoon.
Gebruik ook de correcte functienaam. Zorg dat de vlag de lading precies dekt. En vermeld ook waar de kandida(a)t(e) effectief zal moeten werken. Dat kan ergens anders zijn dan waar je bedrijf gevestigd is. Dat moet duidelijk zijn.
Interesse
Omschrijf de jobinhoud zo precies mogelijk. Licht de taken en verantwoordelijkheden toe. Wees eerlijk en realistisch in je personeelsadvertentie, want anders schep je verkeerde verwachtingen.
Beschrijf eventueel ook waarom je iemand nieuw zoekt. Is het door de groei van je horecazaak, om nog betere kwaliteit af te leveren? Of door een reorganisatie, langdurige ziekte, enz.
Probeer zo helder mogelijk je verwachtingen te verwoorden. Veel sollicitanten ergeren zich aan Engelstalige termen. En ook aan nietszeggende eigenschappen als ‘slagkracht’, ‘hands-on-mentaliteit’, dynamisch, enz.
Jeneverbessen. Met 2 recepten voor jeneverbessensaus bij wild
Het gebruik van de jeneverbessen gaat terug tot de aloude Griekse en Arabische geneeskunde. Jeneverbessen zijn heel gezond en een...
Vulling voor kalkoen en ander gevogelte. Weetjes en 2 recepten
Als je graag aan tradities vasthoudt, zal je waarschijnlijk een kalkoen bereiden voor kerst. En om die een feestelijk tintje...
Ken je deze 4 verschillende keurmerken voor vis en zeevruchten?
Van alle vis en zeevruchten bij de vishandelaar heeft inmiddels de helft een keurmerk. Ken je de verschillen?
Antwoorden op 10 veelgestelde geldvragen in de horeca
Hier zijn tien veelgestelde geldvragen in de horecasector. De antwoorden helpen horecabedrijven hun financiën effectief te beheren, de winstgevendheid te...
Gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.
Nog niet zo heel lang geleden maakte men een duidelijk onderscheid tussen vrije tijd en de tijd dat men aan...
Drang
Zet in de verf wat je te bieden hebt. Bijvoorbeeld loon, arbeidsvoorwaarden, opleidingskansen, loopbaanperspectieven, enz.
Beschrijf de sterke en aantrekkelijke kanten van je bedrijfscultuur. Zoals aangename werksfeer, een team met enthousiaste mensen,… Omschrijf hoe de functie bijdraagt aan het realiseren van de bedrijfsdoelen. Zo geef je de kandidaat het gevoel dat wat hij zal doen ook echt relevant is.
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Het verschil tussen de Gault&Millau en MICHELIN Gids
De Gault&Millau en de MICHELIN Gids zijn beide invloedrijke culinaire gidsen die de kwaliteit van restaurants beoordelen, maar ze verschillen...
Actie
Beschrijf in je personeelsadvertentie hoe de kandida(a)t(e) kan solliciteren. En aan wie hij/zij de sollicitatie moet richten. Als je de mogelijkheid biedt om te mailen, vergroot je de snelheid van de sollicitatieprocedure. En verlaag je de drempel om te solliciteren.
Vermeld eventueel een telefoonnummer van de contactpersoon waar men terecht kan voor meer informatie. Dat is klantvriendelijk. En het kan een manier zijn om de minder geschikte sollicitanten meteen weg te filteren.
Beschrijf ook de verschillende stappen van de selectieprocedure. En plak er eventueel een termijn op. Ook dit bevordert de transparantie.
Heldere tekst
Tot slot moet een vacature – zoals elke goede tekst – helder geschreven zijn. Logisch opgebouwd. En overzichtelijk. Hulp nodig om een vacature te schrijven? Klik dan hier, en vertel ons waarmee wij je kunnen helpen.
Nog enkele tips:
- Werk met tussentitels die duidelijk maken waar de tekst over gaat. Bijvoorbeeld: ‘bedrijfsomschrijving’, ‘functiebeschrijving’, ‘profiel’, ‘aanbod’ en ‘interesse’. Of: ‘we verwachten’, ‘we bieden’, ‘plaats van tewerkstelling’ en ‘zo solliciteren’.
- Splits de info op in alinea’s. En behandel maar één onderwerp per alinea. Dat maakt het gemakkelijker voor diegene die je vacature leest.
- Laat voldoende witruimte tussen de alinea’s. Dit zorgt voor rust en overzicht.
- Maak de tekst actief. Gebruik ‘jij’ of ‘u’, en niet een passieve vorm zoals ‘hij/zij’ of ‘de kandidaat’. Zo’n passieve vorm maakt een tekst afstandelijk. En geeft aan de kandidaat het signaal dat je bedrijfscultuur formeel en strikt is.
- Gebruik korte zinnen. Hoe langer een zin, hoe lastiger het wordt om de essentie eruit te halen.
- Werk met opsommingen. Zo bevorder je de overzichtelijkheid.
- Laat weg wat je weg kan laten. Indien iets niets of weinig toevoegt aan de vacature, is weglaten de juiste optie. De tekst wordt er beter leesbaar door. En krachtiger.
Salade van doperwten en hun scheuten, erwtencoulis met munt, gele kerstomaten en citroen
Erwten drogen snel uit, laat ze dus niet te lang liggen. Je bewaart ze best op een koele plek in...
Tartaar van Wagyu met asperges, radijs, kappertjes, rode ui, gebakken aardappelen en roerei
Topchef Francesca Sterckx ging aan de slag met Waguy van Hof van Ossel. Kenners en topchefs spreken in de overtreffende...
Vlaswijting met groene asperges, sinaasappel, artisjok en crumble van chorizo
Het vlees van vlaswijting is fijn en gelaagd en volgens kenners één van de lekkerste vissen. De kwaliteit van het...
Update
Wil je echt het verschil maken met je collega’s? Schrijf dan een sterk positief verhaal over je personeel. Of laat er iemand over schrijven. Dergelijke waardering zal mensen aantrekken om in jouw zaak te komen werken. En deel die dan in onze community.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!