Delegeren in de horeca: de 10 grootste en fatale fouten

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.965 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans, Engels en Spaans. Met onze excuses als er taalfouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

delegeren horeca fouten

Eerste publicatie: 9 oktober 2023

De grootste fout die een leidinggevende kan maken, is alles proberen zelf te doen. Iemand die bang is om te delegeren zal heel snel overwerkt geraken. Hij zal het bos door de bomen niet meer zien en zal na een tijdje zoveel stress hebben dat hij het niet meer ziet zitten. Een leidinggevende die alles zelf probeert te doen en op te lossen remt in feite de expansie van zijn bedrijf.

Inhoudsopgave

Wat is delegeren?

Delegeren is het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Dat betekent dus dat je iemand ergens de verantwoordelijkheid voor geeft.

En die persoon toestaat om te doen wat nodig is om aan die verantwoordelijkheid te voldoen. Delegeren is dus heel iets anders dan instrueren. Bij een instructie vertel je iemand precies wat zij of hij moet doen. Bij delegeren geef je een verantwoordelijkheid uit handen.

Wat levert het je op als je delegeert?

Vaak is het verleidelijk om werkzaamheden toch zelf op te pakken. In het begin zul je het zelf ook sneller kunnen. Er zijn een aantal redenen waarom delegeren zo belangrijk is.

  • Je kunt beter omgaan met werkdruk omdat je (op den duur) tijd bespaart.
  • Je motiveert je medewerkers.
  • Je ontwikkelt je medewerkers.
  • Je maakt beter gebruik van de kwaliteiten van anderen.
  • Je kunt je concentreren op de taken die voor jou als manager echt belangrijk zijn, zoals het ontwikkelen van een visie.
  • Je hebt betere kansen hogerop te komen en carrière te maken als manager. Hoe hoger je komt, hoe belangrijker het wordt te delegeren.

De 10 grootste en fatale fouten bij het delegeren

Bij het delegeren van een horecazaak kan je heel veel fouten maken. Zo kan je grote en fatale fouten maken door:

1 – Beslissingen zelf te blijven nemen

Je stelt niet iemand verantwoordelijk voor een departement door alle beslissingen zelf te nemen omdat je gewoon bang bent dat die persoon foute beslissingen zal nemen.

2 – Taken ipv verantwoordelijkheden te delegeren

Je delegeert niet iemand taken in plaats van verantwoordelijkheden omdat je de beslissingskracht gewoon niet kan loslaten.

3 – Blijven bevelen geven

Achter de rug van de persoon aan wie je delegeert bevelen en opdrachten blijven geven aan de ondergeschikten is not done.

4 – De bekwaamheid niet na te gaan

Ga steeds na of de persoon aan wie je delegeert effectief bekwaam is om de verantwoordelijkheidsfunctie te bekleden.

5 – Niet beschikbaar te zijn

Stel je beschikbaar op voor de persoon aan wie je delegeert, en je laat hem niet aan zijn lot over met als excuus dat hij zijn plan maar moet leren trekken.

6 – Publiekelijk te corrigeren

Je haalt de persoon aan wie je delegeert nooit (ongewild) onderuit door hem te corrigeren in het bijzijn van zijn ondergeschikten.

7 – Verantwoordelijkheden te delegeren die je zelf niet graag doet

Delegeer geen verantwoordelijkheden die je zelf niet graag doet met de perfecte uitleg dat je zoveel andere zaken af te werken hebt.

8 – Promotie te geven

Je geeft geen promotie aan iemand die geen goede resultaten behaalt in de huidige functie met de gedachte dat die persoon in een verantwoordelijkheidsfunctie productiever zal worden.

9 – Fouten steeds te corrigeren

Vergeet niet dat je zelf ook door een leerschool bent gegaan. Schiet de persoon niet telkenmale af bij de minste fout, maar geef hem raad en advies.

10 – Een mooiprater verantwoordelijk te maken

Maak niet iemand die je graag hebt en naar je mond praat verantwoordelijk voor een departement in plaats van iemand aan te stellen op basis van zijn bekwaamheid.

NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C. 

Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.

NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.

De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website. 

Gratis E-book en opleiding

Weet dat om goed te kunnen delegeren je in de eerste plaats ook een goede coach moet zijn. En gelukkig kan dat worden aangeleerd.

Al meer dan 26 jaar specialiseert U-Man zich in het implementeren van de Universele Wetten van Management bij KMO’s, met als uiteindelijk doel Winning Teams te creëren. In hun TEAM-programma zijn er een achttal modules waar dit op een praktische, stap-voor-stap-benadering aangeleerd wordt.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Bron: U-Man, Passie voor Horeca, Carrièretijger

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights