Eerste publicatie 24/11/2021
Vaak wordt gefocust om het verblijf voor volwassenen zo aangenaam mogelijk te maken. Maar kinderen zijn ook volwaardige gasten en vereisen soms meer aandacht. Laat ons ook niet vergeten dat als kinderen een goede vakantie hebben in een familievriendelijk logies, dan hebben de ouders of grootouders dat ook.
Inhoudsopgave
Familievriendelijk
Als je dit leest, ben je al bereid om iets meer over familievriendelijkheid te ontdekken. Familievriendelijk zijn betekent hart hebben voor je zaak. Gastvrijheid komt van binnenuit. Alles draait erom je gasten, hoe jong ook, een prettige tijd te bezorgen, zodat ze nadien vol tevredenheid afscheid nemen en graag nog eens terug komen.
Misschien zie je het eerder allemaal praktisch. Een meer functionele benadering van brood op de plank, rekenmodellen om je zaak optimaal te runnen, de kamers te vullen en het personeel op tijd te betalen. Zeker, het horecawezen vraagt ook om die kant.
Kinderen
Ook al behoren kinderen niet tot je doelgroep, toch kan je ervoor kiezen om hen een zo aangenaam mogelijk verblijf te bezorgen als ze toch over de vloer komen. Een familievriendelijke aanpak hoort nu eenmaal bij algemene klantvriendelijkheid en gastvrijheid. Dat zou het alvast moeten zijn.
De keuze ligt steeds bij jou: hoe ver ga je in het verwelkomen van gezinnen met kinderen? Hoe familievriendelijk stel jij je op? Kies je voor een eenvoudige basis, een paar speelse extra’s of ga je voluit om kinderen de tijd van hun leven te bezorgen?
Wat je ook kiest, met meer aandacht voor een familievriendelijke aanpak draag je bij aan een aangenaam en onbezorgd verblijf voor iedereen.
Jeneverbessen. Met 2 recepten voor jeneverbessensaus bij wild
Het gebruik van de jeneverbessen gaat terug tot de aloude Griekse en Arabische geneeskunde. Jeneverbessen zijn heel gezond en een...
Vulling voor kalkoen en ander gevogelte. Weetjes en 2 recepten
Als je graag aan tradities vasthoudt, zal je waarschijnlijk een kalkoen bereiden voor kerst. En om die een feestelijk tintje...
Ken je deze 4 verschillende keurmerken voor vis en zeevruchten?
Van alle vis en zeevruchten bij de vishandelaar heeft inmiddels de helft een keurmerk. Ken je de verschillen?
Antwoorden op 10 veelgestelde geldvragen in de horeca
Hier zijn tien veelgestelde geldvragen in de horecasector. De antwoorden helpen horecabedrijven hun financiën effectief te beheren, de winstgevendheid te...
Gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.
Nog niet zo heel lang geleden maakte men een duidelijk onderscheid tussen vrije tijd en de tijd dat men aan...
Familievriendelijk hotel
In een familievriendelijk hotel voelen kinderen van alle leeftijden, ouders en grootouders zich welkom en op hun gemak. Ze vinden er extra voorzieningen die hun bezoek aangenamer en vooral praktischer maken. Dit alles in een hygiënische en veilige omgeving.
Een welkom gevoel schuilt dus niet noodzakelijk in uitbundige speelkamers en indrukwekkende glijbanen. Het zit vooral in een ongedwongen, familievriendelijke sfeer in combinatie met een aantal voorzieningen voor kinderen van alle leeftijden.
Hét recept voor een familievriendelijk hotel dat is jouw eigen persoonlijke mix van wat past bij je accommodatie, stijl, mogelijkheden, budget en ruimte.
Families
Families komen in alle soorten en maten. In een klassieke samenstelling zijn het natuurlijk ouders met hun kinderen. Soms sluiten de grootouders daar nog bij aan. Maar het reisgezelschap van de 21ste eeuw kan ook bestaan uit samengestelde gezinnen. Of één (groot)ouder die (klein)zoon- of dochter meeneemt voor een korte stedentrip. Ook deze diverse reisgezelschappen zien we als families.
Daarnaast vervagen de grenzen tussen familie en vrienden en gaan bevriende gezinnen vaker samen op pad. Dat betekent dat er steeds meer flexibiliteit en maatwerk nodig is in het familieaanbod.
Waarom?
Een familievriendelijk verblijf is per definitie een gastvrij en klantvriendelijk verblijf met een positief imago. En omdat kinderen ook als volwaardige gasten kunnen tellen al zijn ze misschien gewoon net iets levendiger dan andere gasten.
Er zijn 66 miljoen families in Europa, ze maken 31% uit van alle huishoudens en zijn de grootste doelgroep in de recreatieve reismarkt. Over potentieel gesproken!
Minister Ben Weyts legde in zijn beleidsnota 2015-2019 focus op Vlaanderen als familievriendelijke bestemming. Ook in 2020 is dit nog geldig.
Als families een aangename tijd hebben gehad, keren ze graag nog eens terug. Of ze raden anderen aan je accommodatie ook eens te bezoeken.
Omdat het weinig moeite kost om je logeeradres familievriendelijk te maken, zodat elke kleine investering je uiteindelijk gegarandeerd meer opbrengt.
En vooral daarom: iedereen kan iets leren van kinderen. Het zijn je meest eerlijke gasten. Hun hele lijf spreekt als ze enthousiast zijn. Met hun pure en uitbundige gedrag herinneren ze ons aan het plezier dat ook in ons bruist, maar wat we zo vaak dreigen te vergeten in onze drukke levens.
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Het verschil tussen de Gault&Millau en MICHELIN Gids
De Gault&Millau en de MICHELIN Gids zijn beide invloedrijke culinaire gidsen die de kwaliteit van restaurants beoordelen, maar ze verschillen...
Kinderen Welkom
Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen ontwikkelden een gids ‘Kinderen Welkom’. Deze gids moet logiesuitbaters inspireren om een meer kwalitatief aanbod te bieden aan families met kinderen. Want als de kinderen een goede vakantie hebben, dan hebben de ouders of grootouders dat ook.
Deze gids reikt je honderden tips en weetjes aan die vertrekpunt kunnen zijn om nog verder te ontdekken wat voor jouw unieke logies het beste werkt.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Inspiratiegids ‘Kinderen Welkom’.
Download de inspiratiegids ‘Kinderen Welkom’ van Horeca Vlaanderen.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!