Eerste publicatie: 02/12/2022
Maar liefst zeventig procent van de ondervraagde horecazaken in België en Nederland heeft meerdere keren per maand te maken met no-shows. No-shows kunnen nochtans vermeden worden. Het is een kwestie van een degelijke reservatieprocedure op te stellen. En de verkoopsvoorwaarden zijn hier de basis van.
Inhoudsopgave
No shows
Het fenomeen no-shows is niet nieuw. Ook op sociale media verdient de topic heel veel aandacht. Ze worden door horeca-uitbaters vervloekt als de pest.
No-shows kunnen nochtans vermeden worden. Het is een kwestie van een degelijke reservatieprocedure op te stellen. En er consequent mee om te gaan. En dit door iedereen die bevoegd is om de reservaties op te tekenen. Een gast die het goed met een restaurant meent, heeft er wel iets voor over om de reservatieprocedure te doorlopen!
Reservatieprocedure
Een reservatie is wettelijk gezien een bestelling. Daar kan worden van afgezien. Maar dit moet dan volgens de regels gebeuren die jij wel hebt gesteld in jouw verkoopsvoorwaarden.
Als de gast de verkoopsvoorwaarden niet nakomt, kan je hem een rekening sturen overeenkomstig de voorwaarden. Je kan bijgevolg het geleden verlies door de no-show ook boekhoudkundig verwerken.
Vulling voor kalkoen en ander gevogelte. Weetjes en 2 recepten
Als je graag aan tradities vasthoudt, zal je waarschijnlijk een kalkoen bereiden voor kerst. En om die een feestelijk tintje...
Ken je deze 4 verschillende keurmerken voor vis en zeevruchten?
Van alle vis en zeevruchten bij de vishandelaar heeft inmiddels de helft een keurmerk. Ken je de verschillen?
Antwoorden op 10 veelgestelde geldvragen in de horeca
Hier zijn tien veelgestelde geldvragen in de horecasector. De antwoorden helpen horecabedrijven hun financiën effectief te beheren, de winstgevendheid te...
Gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.
Nog niet zo heel lang geleden maakte men een duidelijk onderscheid tussen vrije tijd en de tijd dat men aan...
Publiceer je verkoopsvoorwaarden om no-shows te vermijden in 2025
No-shows kunnen vermeden worden dankzij een degelijke reservatieprocedure. En de verkoopsvoorwaarden zijn hier de basis van.
Online
Probeer daarom de reservatie zoveel mogelijk online te organiseren. Heb je nog geen online-reservatieformulier, en gebeurt het dan toch telefonisch, vraag dan aan diegene die reserveert steeds om een e-mailadres. Zo kan je de bestelling schriftelijk bevestigen met in bijlage de link naar de verkoopsvoorwaarden op jouw website.
Om no-shows te vermijden is het dus aan jou om de reservatieprocedure (nog meer) te formaliseren en de persoon die reserveert te responsabiliseren via je verkoopsvoorwaarden.
Verkoopsvoorwaarden
De verkoopsvoorwaarden zijn de basis van de reservatieprocedure. Het is van het grootste belang dat de bezoekers van jouw horecazaak zich bewust zijn van wat zij van jouw kunnen verwachten. En wat jij van hen verwacht! Jouw website is daarbij een uitstekend vehikel om deze informatie over te brengen.
De verkoopsvoorwaarden opstellen
Stel de verkoopvoorwaarden op aan de hand van de informatie die je wenst dat jouw klanten weten alvorens ze jouw zaak bezoeken. Wettelijk moeten alvast jouw bedrijfsnaam, adres, BTW-nummer en vestigingsnummer(s) opgenomen worden in de eerste paragraaf.
Weet, hoe meer informatie je weggeeft, hoe transparanter je overkomt. Maar je kan er ook op afgestraft worden als je er je niet aanhoudt. Het staat immers op jouw website.
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Het verschil tussen de Gault&Millau en MICHELIN Gids
De Gault&Millau en de MICHELIN Gids zijn beide invloedrijke culinaire gidsen die de kwaliteit van restaurants beoordelen, maar ze verschillen...
Punten om vrijblijvend op te nemen
De volgende punten kan je vrijblijvend opnemen in de verkoopvoorwaarden. Deze lijst is niet eindig. Een aantal punten zullen misschien voor jou niet van toepassing zijn. Iedere horecazaak heeft wel één of meerdere kenmerkende zaken, de ene belangrijker dan de andere.
- de openingsuren
- tot wanneer kan besteld worden?
- zijn er uitzonderingen mogelijk?
- …
- sluitingsdagen
- wat als je sluitingsdag een wettelijke feestdag is?
- zijn er uitzonderingen mogelijk?
- …
- prijzenpolitiek van de menu’s en prijskaarten
- zijn er reducties voor groepen, menu’s, …
- zijn er kindermenu’s, reducties voor kinderen
- wordt er een toeslag gerekend voor speciale wensen?
- …
- de reservatieprocedure
- hoe en via welke kanalen kan de klant reserveren?
- welke informatie verwacht je van de klant?
- …
- de bedenktijd en herroepingstijd
- tot wanneer kunnen gasten de reservatie afgelasten?
- wat is de annuleringsvergoeding?
- …
- de no-show-vergoeding
- hoe reken je de no-show-vergoeding?
- wat aanvaard je als overmacht?
- …
- terras
- wat en wanneer wordt er geserveerd op het terras?
- …
- betalingsvoorwaarden
- wat zijn de betalingsmiddelen?
- welke kredietkaarten aanvaard je, en tegen welke voorwaarden?
- geef je reducties?
- …
- het toepasselijk recht en de aansprakelijkheid
- verzekering
- …
- de leveringsvoorwaarden, indien ook traiteurdienst
- tegen welke voorwaarden lever je
- …
De verkoopsvoorwaarden publiceren
Deze pagina op je website is een officiële pagina. Maak die pagina dan ook vlot leesbaar met korte zinnen en opsommingen. Plaats een knop met de link naar de verkoopsvoorwaarden op een duidelijke plaats op jouw website: de voorpagina.
Het is ook in jouw belang dat je transparant omgaat met de verkoopsvoorwaarden. Gebruik die niet als ‘de kleine lettertjes’ waarmee je de gast de das mee kan om doen! Op die manier spelen de verkoopsvoorwaarden een belangrijke rol in het vermijden van no-shows. Weet dat de verkoopsvoorwaarden deel uitmaken van de algemene voorwaarden waar ook de GDPR onder valt.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Hulp
Lukt het je niet om jouw verkoopsvoorwaarden te redigeren? Vraag Horeca Webzine om hulp.
Meer
Lees meer over verkoopsvoorwaarden.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!