We hebben er lang op moeten wachten, maar nu is het eindelijk zover: het zomert en dat luidt de start van het zomerbarbecueseizoen in. VLAM vroeg aan duizend Belgen wat zij het liefst op de rooster leggen. Worst blijkt het populairste barbecuevlees, gevolgd door brochettes, spek en steak.
Inhoudsopgave
BBQ en barbecueën
Wel 71% van de Belgen vindt dat barbecueën een traditie is die niet verloren mag gaan. Dat blijkt uit onderzoek van VLAM*.
Gemiddeld tien keer per jaar zitten we gezellig rond de BBQ, zowel thuis met het gezin als elders (bij familie, vrienden, evenementen,…). Bij meer dan de helft van de Belgen (54%) begint het te kriebelen om te barbecueën van zodra het mooi weer wordt.
Liefst vlees op de grill
Voor 53% van de barbecueënde Belgen is vlees onmisbaar op de BBQ. Verder heeft 25% heel graag vlees bij een barbecue en 15% liefst wel.
Voor slechts 7% hoeft vlees dus niet. De producten die het vaakst op de barbecue belanden, zijn vooral worsten (34%), brochettes (21%), spek (16%) en steak (16%). Ook ribbetjes (15%) en vis (al dan niet in papillot, 14%) zijn populair.
Side Dishes
Bij een barbecue horen ook groenten (zowel in salades als gegrild), vinden we: voor 32% van de ondervraagden zijn ze onmisbaar, 37% wil ze heel graag en 23% heeft ze er liefst wel bij.
Voor slechts 8% van de Belgen hoeven groenten dus niet. Sla, tomaten, komkommer en geraspte wortelen zijn de favoriete koude groenten van de Belg. Paprika, aubergine, courgette, ajuin, champignons en maïs zijn dan weer de groenten die het vaakst op de rooster gelegd worden.
De Belgische Wijnambassadeur 2024 is gekend
De rol van de Belgische Wijnambassadeur is cruciaal voor de promotie van Belgische wijnen, zowel nationaal als internationaal. Deze ambassadeur...
Niet 1 Belgische koningin heeft zoveel koks geïnspireerd
Een beetje culinaire geschiedenis ... ere aan wie ere toekomt! Bij ons weten heeft niet één Belgische koningin zoveel koks...
Kookt de Europese horeca op gas of elektriciteit in 2025?
De keuze tussen koken op gas of elektriciteit in de Europese horeca is een veelbesproken onderwerp. Beide hebben hun voor-...
De koffiegeneratie doet de horeca boomen in 2024
De koffiegeneratie heeft volgens verschillende bronnen een significante impact op de horecasector. Hun voorkeuren en consumptiepatronen stimuleren de groei van...
Horeca Marokko: snelgroeiende sector sinds 2010
De horeca in Marokko is een levendige en snelgroeiende sector die sterk verweven is met de rijke cultuur en tradities...
Aardappelen
Wie barbecue zegt, zegt ook aardappelen. 90% van de Belgen heeft liefst aardappelen bij een barbecue, waarvan zo’n 25% ze zelfs onmisbaar vindt. We lusten ze zowel warm (gegrild of gepoft op de barbecue) als koud (in een aardappelsalade).
Wettels on Fire
Het alomgekende en gelauwerd Belgisch BBQ-team uit Ninove is ontstaan tijdens een socio-diner op een zondagmiddag in maart 2013. Daar werd ons de vraag gesteld of we geen zin hadden om mee te doen aan een BBQ-wedstrijd.
Tussen pot en pint werd beslist om deel te nemen, al bleek dit later dat dit niet om een gewone wedstrijd ging maar om het Belgisch Kampioenschap Culinaire BBQ, georganiseerd door WBQA België. De wedstrijd zou doorgaan in augustus 2013 in Oostende. Maak kennis met dit BBQ-team.
Black Box BBQ-kampioenschap
De Black Box BBQ-wedstrijd die doorgaat op 29 en 30 juni 2024 in Ninove is een Belgisch en Europees kampioenschap. De winnaar zal zich tot Belgisch en/of Europees kampioen kunnen kronen. Horeca Webzine is partner!
Jeneverbessen. Met 2 recepten voor jeneverbessensaus bij wild
Het gebruik van de jeneverbessen gaat terug tot de aloude Griekse en Arabische geneeskunde. Jeneverbessen zijn heel gezond en een...
Vulling voor kalkoen en ander gevogelte. Weetjes en 2 recepten
Als je graag aan tradities vasthoudt, zal je waarschijnlijk een kalkoen bereiden voor kerst. En om die een feestelijk tintje...
Ken je deze 4 verschillende keurmerken voor vis en zeevruchten?
Van alle vis en zeevruchten bij de vishandelaar heeft inmiddels de helft een keurmerk. Ken je de verschillen?
Antwoorden op 10 veelgestelde geldvragen in de horeca
Hier zijn tien veelgestelde geldvragen in de horecasector. De antwoorden helpen horecabedrijven hun financiën effectief te beheren, de winstgevendheid te...
Gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.
Nog niet zo heel lang geleden maakte men een duidelijk onderscheid tussen vrije tijd en de tijd dat men aan...
We Love BBQ
We 💟 BBQ is een Facebookgroep van Horeca Webzine, sinds 2019 hét interactief online magazine van en voor de horeca.
In deze groep kan elke BBQ-liefhebber nieuws, menu’s, aankondigingen, promoties, oproepen,… posten over BBQ: vlees-BBQ, veggie BBQ, vegan BBQ,…
Iedereen heeft zijn of haar voorkeur, en wij wijzen de voorkeur van de anderen niet af.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: VLAM