Eerste publicatie: 9 oktober 2023
De grootste fout die een leidinggevende kan maken, is alles proberen zelf te doen. Iemand die bang is om te delegeren zal heel snel overwerkt geraken. Hij zal het bos door de bomen niet meer zien en zal na een tijdje zoveel stress hebben dat hij het niet meer ziet zitten. Een leidinggevende die alles zelf probeert te doen en op te lossen remt in feite de expansie van zijn bedrijf.
Inhoudsopgave
Wat is delegeren?
Delegeren is het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Dat betekent dus dat je iemand ergens de verantwoordelijkheid voor geeft.
En die persoon toestaat om te doen wat nodig is om aan die verantwoordelijkheid te voldoen. Delegeren is dus heel iets anders dan instrueren. Bij een instructie vertel je iemand precies wat zij of hij moet doen. Bij delegeren geef je een verantwoordelijkheid uit handen.
Belgoo Beer
Vanille Madagascar
NOOR & NOOR
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
Kyzoe Hosting & Design
Belgische Keurslagers
Wat levert het je op als je delegeert?
Vaak is het verleidelijk om werkzaamheden toch zelf op te pakken. In het begin zul je het zelf ook sneller kunnen. Er zijn een aantal redenen waarom delegeren zo belangrijk is.
- Je kunt beter omgaan met werkdruk omdat je (op den duur) tijd bespaart.
- Je motiveert je medewerkers.
- Je ontwikkelt je medewerkers.
- Je maakt beter gebruik van de kwaliteiten van anderen.
- Je kunt je concentreren op de taken die voor jou als manager echt belangrijk zijn, zoals het ontwikkelen van een visie.
- Je hebt betere kansen hogerop te komen en carrière te maken als manager. Hoe hoger je komt, hoe belangrijker het wordt te delegeren.
De bevoorrading horeca wordt een groeiend probleem in 2025
Strengere regelgeving en afnemende bereikbaarheid maken het steeds moeilijker om de nodige producten en ingrediënten op tijd bij de zaak...
Zoektocht naar medewerkers blijft ook in 2025 een uitdaging
Een aanhoudend en structureel tekort aan medewerkers is ook in 2025 voor de horecasector een aanzienlijke uitdaging. Deze problematiek, die...
Vijftien Mastercooks bij de 1.000 beste restaurants in de wereld
Niet minder dan 28 Belgische restaurants behoren tot de 1.000 beste ter wereld volgens "La Liste", de gastronomische ranglijst van...
MVO wordt steeds belangrijker voor de horecasector in 2025
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker voor de horecasector in 2025. Dit komt door veranderende consumentverwachtingen, strengere regelgeving en...
Elke serveerster haat ook deze 4 dingen. Doe het niet!
Op café gaan is dikke fun. Voor een serveerster ook. Tenzij je weer eens een van die ‘grappige’ opmerkingen bovenhaalt...
De 10 grootste en fatale fouten bij het delegeren
Bij het delegeren van een horecazaak kan je heel veel fouten maken. Zo kan je grote en fatale fouten maken door:
1 – Beslissingen zelf te blijven nemen
Je stelt niet iemand verantwoordelijk voor een departement door alle beslissingen zelf te nemen omdat je gewoon bang bent dat die persoon foute beslissingen zal nemen.
2 – Taken ipv verantwoordelijkheden te delegeren
Je delegeert niet iemand taken in plaats van verantwoordelijkheden omdat je de beslissingskracht gewoon niet kan loslaten.
3 – Blijven bevelen geven
Achter de rug van de persoon aan wie je delegeert bevelen en opdrachten blijven geven aan de ondergeschikten is not done.
Hotel-Restaurant De Kommel
Weilandshof
The Mastercooks of Belgium
Bulles de Princesse
4 – De bekwaamheid niet na te gaan
Ga steeds na of de persoon aan wie je delegeert effectief bekwaam is om de verantwoordelijkheidsfunctie te bekleden.
5 – Niet beschikbaar te zijn
Stel je beschikbaar op voor de persoon aan wie je delegeert, en je laat hem niet aan zijn lot over met als excuus dat hij zijn plan maar moet leren trekken.
6 – Publiekelijk te corrigeren
Je haalt de persoon aan wie je delegeert nooit (ongewild) onderuit door hem te corrigeren in het bijzijn van zijn ondergeschikten.
Waarom ontdooit een vriezer als de omgevingstemperatuur lager dan 10°C is?
Eén van de redacteuren van de NRC wetenschapsredactie kwam tijdens het uitzoeken van een nieuwe vriezer achter een bijzondere vaststelling....
Een restaurantkeuken (her)inrichten: 9 tips en missers
Een restaurantkeuken op de juiste manier inrichten is een hele klus. Laat je hierbij goed adviseren. Jouw dagelijkse bedrijfsvoering staat...
Gezonder eten in je bedrijfsrestaurant met dit 4-stappenplan
Je kunt een bedrijfsrestaurant zó inrichten dat het werknemers verleidt om gezonder te gaan eten!
Dit zijn de 7 zonden binnen de dienstverlening
Binnen de dienstverlening waar de horeca onder valt, worden negatieve gedragingen beschreven als ‘de zeven zonden van de dienstverlening’. Probeer...
Grondwitloof, een iconische groente. Weetjes & 3 recepten
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
7 – Verantwoordelijkheden te delegeren die je zelf niet graag doet
Delegeer geen verantwoordelijkheden die je zelf niet graag doet met de perfecte uitleg dat je zoveel andere zaken af te werken hebt.
8 – Promotie te geven
Je geeft geen promotie aan iemand die geen goede resultaten behaalt in de huidige functie met de gedachte dat die persoon in een verantwoordelijkheidsfunctie productiever zal worden.
9 – Fouten steeds te corrigeren
Vergeet niet dat je zelf ook door een leerschool bent gegaan. Schiet de persoon niet telkenmale af bij de minste fout, maar geef hem raad en advies.
10 – Een mooiprater verantwoordelijk te maken
Maak niet iemand die je graag hebt en naar je mond praat verantwoordelijk voor een departement in plaats van iemand aan te stellen op basis van zijn bekwaamheid.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Gratis E-book en opleiding
Weet dat om goed te kunnen delegeren je in de eerste plaats ook een goede coach moet zijn. En gelukkig kan dat worden aangeleerd.
Al meer dan 26 jaar specialiseert U-Man zich in het implementeren van de Universele Wetten van Management bij KMO’s, met als uiteindelijk doel Winning Teams te creëren. In hun TEAM-programma zijn er een achttal modules waar dit op een praktische, stap-voor-stap-benadering aangeleerd wordt.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: U-Man, Passie voor Horeca, Carrièretijger