Verleid de gasten in je bedrijfsrestaurant om gezonder te eten met dit 4-stappenplan

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.828 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans en het Engels. Met onze excuses als er fouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

Je kunt een bedrijfsrestaurant zó inrichten dat het werknemers verleidt om gezonder te gaan eten!

Keuzes beïnvloeden in het bedrijfsrestaurant

“De inrichting van het bedrijfsrestaurant is bepalend hoe gezond de werknemers gaan eten!” Dit concludeert de Nederlandse gezondheidswetenschapper Liesbeth Velema na een uitgebreid onderzoek. In samenwerking met de VNC heeft zij 30 bedrijfsrestaurants gezonder ingericht. En gedurende drie maanden het effect op het aankoopgedrag onderzocht.

In het onderzoek zijn verschillende strategieën getest om gezonde keuzes te vergemakkelijken. Maar dit zonder minder gezonde opties weg te halen. Deze strategieën worden ook wel ‘nudges’ genoemd. 

“Als er bijvoorbeeld naar verhouding meer magere kaas of volkoren brood uitgestald ligt, wordt daar meer van verkocht”, aldus Velema. Ook blijkt het verschil te maken als meer gezonde broodjes en gerechten meer vooraan staan op de route. Eerst de gezonde saladebar en later pas de gefrituurde snacks. Op lange termijn kunnen deze kleine veranderingen bijdragen aan een meer gezond eetpatroon en gezondere werknemers.

Het aanbieden van gezonde lunches in uw bedrijf past volledig in het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) dat niet meer weg te denken is uit het hedendaags ondernemersklimaat.

Gezondere belegde broodjes

Velema onderzocht zeven soorten voedingsmiddelen. Belegde broodjes en salades, frituur- en bladerdeegsnacks, kaasbeleg. vleesbeleg, fruit en snoep. Van de gezondere belegde broodjes, 30+ kaas en het fruit werd relatief meer verkocht. Bij de andere voedingsmiddelen werden geen verschillen gevonden in de verkoopcijfers.

Gezonder lunchen

Bijzonder aan het onderzoek is de omvang en de grondigheid. “Het is voor het eerst in Nederland dat ‘nudging’ op deze schaal is onderzocht in bedrijfsrestaurants”, zegt hoogleraar preventie Ingrid Steenhuis.

Op basis van dit onderzoek hebben de onderzoekers een handleiding gemaakt. Daarmee willen ze cateraars en hun opdrachtgevers helpen hun bedrijfsrestaurant (nog) gezonder in te richten.

4-stappenplan gezond bedrijfsrestaurant

1- Uitbesteding en draagvlak

Uit het onderzoek blijkt dat de uitvoer heel soepel gaat wanneer men er in alle lagen en diensten van het bedrijf achter staat.

2- Voorbereiding

Het is belangrijk om het bestaande aanbod in kaart te brengen. Het gezonde bedrijfsrestaurant bestaat uit 14 strategieën waaruit een of meerdere keuzes kunnen worden gemaakt. Begin dus klein en met een strategie die bij u past, en breidt het vervolgens uit. Bij de uitvoer van de strategieën hoeven bovendien geen producten uit het assortiment te worden gehaald.

3- De 14 strategieën

De strategieën zijn onderverdeeld in product, plaats, promotie en prijs.

4- Inlichten van gasten

Communiceren is altijd belangrijk. In het onderzoek hebben de organisaties gecommuniceerd over de veranderingen. Dat door aan te kondigen dat de cateraar tijdelijk één en ander zou uitproberen. Maar expliciet niet dat de veranderingen als doel hadden om gasten om meer gezonde keuzes te laten maken. Bij sommige mensen kan het communiceren over meer gezonde producten juist averechts werken.

Alternatief voor ongezonde snack

Een van de eerste stellingen na het onderzoek was dat een gezond bedrijfsrestaurant ook kan voor dezelfde prijs. Dit zorgde voor wat verdeeldheid onder de deelnemers van de lunchbijeenkomst om het onderzoek voor te stellen. Maar uiteindelijk overheerste toch het idee dat dit niet helemaal realistisch is: ‘Voor goedkopere snacks moet een gezond alternatief in de plaats komen. Dat is vaak duurder.’

Toch werd een bijna unanieme overeenstemming bereikt dat een bedrijf de verantwoordelijkheid heeft om dit aanbod gezond te maken.

Nieuwe dingen

Ook werden er vragen gesteld over de strategieën uit het onderzoek. Bijvoorbeeld of het mogelijk is om volgens de schijf van vijf te cateren. De meesten dachten dat het mogelijk is, maar gaven wel aan dat het voor uitdagingen zorgt: “Je moet nieuwe recepten bedenken en er moet wel variatie blijven om uit te kiezen.”

De vraag was dan ook: moeten cateraars eigenlijk wel die rol op zich nemen? Heeft een bedrijfsrestaurant wel invloed op de gezondheid van mensen? “Gezondheid wordt bepaald door veel meer factoren dan alleen eten en drinken tijdens de lunch”, merkte één van de leden op. 

Het gaat ook om stress, balans tussen werk en privé. Het is belangrijk dat gezond eten een onderdeel van een integraal beleid voor een gezonde leefstijl bij opdrachtgevers. Die uitspraak zorgde niet voor overtuiging bij iedereen: “We hebben wel degelijk invloed. Eten en drinken is een heel groot onderdeel van de levens van mensen en dat is waar cateraars goed in zijn en dus een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren.”

Klik hier voor hele onderzoeksrapport

Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!


Bronnen: Facto, Onderzoekrapport “Het gezonde bedrijfsrestaurant”, Hutten

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights