6 mei: Internationale Anti-Dieetdag. Vijf tips om die door te brengen

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
anti-dieetdag dieet obesitas

Op 6 mei wordt jaarlijks de ‘Internationale Anti-Dieetdag’ gehouden. Deze dag is in 1992 ingesteld als reactie op een zelfmoord van een 15-jarig meisje omdat ze er niet meer tegen kon dat ze zo dik was. Gewicht en de obsessie om slank te zijn neemt een grote plaats in bij heel veel mensen. Hierbij 5 tips om deze dag goed door te brengen.

Anti-Dieetdag

Op de ‘Internationale Anti-Dieetdag’ gaat het erom niet de hele dag aan afvallen en diëten te denken, maar meer aan lekker en gezond eten en bewegen.

In Nederland wordt deze dag ondersteund door de Nederlandse Obesitasvereniging (Stichting Over Gewicht Nederland).

anti-dieet dag obesitas

Dik is niet lelijk

De ‘Anti-Dieetdag’ is volgens de vereniging nodig omdat de samenleving constant boodschappen uitzendt, dat dik lelijk is, ongezond is, en dat dat koste wat het kost vermeden of verholpen moet worden.

De vereniging roept deelnemers op om één dag niet aan de lijn te doen of op de weegschaal te gaan staan.

Vijf tips voor een gezonde balans

Volgens Maring en Grisar is een gezonde balans het sleutelwoord: “Een gezonde balans die makkelijk in te passen is in je leven en waarbij er geen ‘verboden’ voeding bestaat. Dan is het eigenlijk elke dag een beetje Anti-Dieetdag. Vandaag is het uitgelezen moment om eens op een andere manier naar afvallen te kijken.” 

Zij geven 5 tips voor een geslaagde Anti-Dieetdag.

1. Plan je quilty pleasures

Het is handig om momenten waarop je mag zondigen, slim in te plannen. Zo kun je het beste genieten van je quilty pleasures bij bijzondere gelegenheden. Op die manier kan je zonder schuldgevoel smullen van een lekker stuk taart op een verjaardag.

2. Bewust winkelen

Het is handig om altijd van tevoren een boodschappenlijstje te maken. Als je gaat winkelen zonder een lijstje én met een lege maag, neem je ongemerkt vaak meer mee dan dat je van plan was. Vergeet natuurlijk niet producten in de kar te leggen voor jouw gepland momentje van zonde.

3. Eet mindful

Neem voldoende tijd om te eten en ga ergens rustig zitten zonder afleidingen. Eet niet te snel, want de verzadiging komt pas na 20 minuten. Geniet vooral van de eerste hap. Neem de structuur, smaak en geur waar en kauw minstens 30 keer. Uit onderzoek blijkt dat de eerste happen het lekkerst zijn én je een tevreden gevoel geven.

4. Voorkom het jojo-effect

Het volgen van een streng dieet is niet vol te houden op de lange termijn. Op de korte termijn zal je afslanken, maar de periode daarna – wanneer je weer ‘gewoon’ gaat eten, meestal zoals voorheen – kan je opnieuw aankomen.

Dit wordt ook wel het jojo-effect genoemd. Probeer het jojo-effect te voorkomen door jezelf af en toe jouw guilty pleasure te gunnen. Want wat niet mag, is hetgeen je juist wil. Als je het gaat uitstellen, dan wordt het verlangen alleen maar groter en raak je gefrustreerd.

Gun jezelf daarom regelmatig iets lekkers zodat je kan genieten zonder schuldgevoelens. Wij raden altijd aan om elke week te proberen om in 80 procent van de gevallen voor gezonde voedingsmiddelen te kiezen, zoals volkoren producten, vis en groenten en fruit. De andere 20 procent kun je dan gerust genieten van een glas wijn of een stuk pizza.

5. Beweeg niet omdat het moet

Sporten is een woord dat veel mensen afschrikt, maar dat hoeft helemaal niet. Je kan ook gewoon bewegen door een extra wandeling te maken of te gaan shoppen. Zodra je beweging niet als een plicht, maar als iets positiefs gaat zien, wordt het gemakkelijker.

Als je het saai vindt om alleen op pad te gaan, dan kun je altijd een vriend of vriendin mee vragen. Ook zou je de hond van de buren kunnen uitlaten, die staat vast te trappelen om naar buiten te gaan.

Horeca Webzine gratis abonnement tweewekelijks

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Bron: Beleven.org, Het Laatste Nieuws

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang tweewekelijks op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook tweewekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten