Versgebakken, knapperig en heerlijk goudgeel. Dat zijn de woorden die ons te binnen schieten als we denken aan frietjes van de frituur. Tijdens de Week van de Friet, die dit jaar doorgaat van 8 tot 15 november 2024, wordt door VLAM al voor de 25ste keer de Belgische nationale culinaire trots in de kijker gezet. En wij van Horeca Webzine zetten de frituren in de kijker. Zie hoe.
Inhoudsopgave
België Frietland
Nergens anders ter wereld kan je zo’n lekkere frietjes eten als in België. De smaak en geur van de Belgische friet is uniek, net als de frietkotcultuur, die niet voor niets erkend werd tot immaterieel cultureel erfgoed. De frituur is dan ook ingebakken in ons straatbeeld.
Geschiedenis
De precieze oorsprong van de friet is en blijft onduidelijk. Wat wel geweten is, is dat het iets Belgisch is. Met uitzondering van de grensgebieden van Noord-Frankrijk en Zuid-Nederland zijn frietkoten niet in het buitenland terug te vinden.
Rond het midden van de 19de eeuw worden de eerste frieten gebakken en gegeten op de kermis. De eerste vaste frietkoten dateren van de jaren 1880, op het einde van de 19de eeuw duiken ze in tal van steden en gemeenten op.
Tussen de jaren 1950 en 1980 beleven de buitenstaande frietkoten hun hoogtepunt. Sindsdien is het aantal losstaande ‘barakken’ sterk verminderd, maar tegenwoordig kan je ook terecht in ‘villafrituren’ of bij de ‘frietchinees’. Een kwart van de Belgen gaat wekelijks naar een frietkot om er frietjes te eten of mee naar huis te nemen.
Halloweenfeest: 5 sfeervolle culinaire ideeën
Halloween, gevierd op 31 oktober, is een feestdag vol griezelplezier en mysterieuze tradities. Halloween biedt ook geweldige mogelijkheden om creatief...
Het ABC recepten en kooktips winter 2024
Ook dit jaar delen we hier het ABC met leuke recepten en kooktips voor zowel de horeca professional als de...
Boerenkool wordt steeds populairder: weetjes en 3 toprecepten
Boerenkool is een voedzame bladgroente die wereldwijd steeds populairder wordt, vooral vanwege zijn gezondheidsvoordelen. We vertellen in dit blogartikel alles...
Faillissementen in de horecasector zijn niet onvermijdelijk in 2025
De horecasector blijft een magneet voor ondernemers en een belangrijke pijler voor werkgelegenheid, ondanks de uitdagingen die ze met zich...
De 15 competenties om een horecazaak succesvol te runnen
Om een horecazaak succesvol te runnen, moeten een reeks essentiële competenties aanwezig zijn, zowel op zakelijk als op operationeel vlak....
De frietkotcultuur
De frietkotcultuur wordt gekenmerkt door verschillende aspecten. Het ambacht van het frieten bakken is een essentieel deel van de frietkotcultuur. Een friturist verstaat de kunst van goede frieten te bakken. De universeel perfecte friet bestaat echter niet. Elke frituur staat gekend om zijn eigen specifieke smaak en specialiteit.
Koesteren
Zoveel verschillen in frieten, zoveel verschillen in frietkoten. Ze bestaan in allerlei vormen en op allerlei locaties. Frietkoten zijn net als volkscafés eenvoudig en moeten het niet hebben van veel franjes.
Al deze karakteristieke onderdelen samen bepalen de sfeer en de eigenheid van elk frietkot afzonderlijk. Dit staat in contrast met de huidige fastfood-tendenzen, waar wereldwijd in belangrijke mate dezelfde smaak en inrichting aangeboden wordt. Die diversiteit van de frietkotcultuur blijven koesteren, is een van de doelstellingen.
Sociale beveling
De sociale beleving die rond het frietkot hangt, maakt ook onmiskenbaar deel uit van de frietkotcultuur. De frietkotcultuur wordt immers niet alleen gedragen door de frituuruitbaters, maar ook door de frietkotbezoekers.
Een Belgisch frietkot is een familiaal bedrijf waar de uitbater in nauw contact staat met zijn klanten en is dus zoveel meer dan een plaats waar frieten worden gebakken. Een frietkot is een eigenzinnige ontmoetingsplek waar rang of stand er niet toe doet. Het roept warmte, nostalgie en geborgenheid op.
Het is de kunst om van eenvoudige en lekkere dingen te genieten. De frietkotbeleving is eigenzinnig en sociaal, roept sympathie op en stelt ‘goesting’ centraal.
Week van de Friet
De Belgische friet verdient het om minstens één keer per jaar extra in de kijker te worden gezet. Met de ‘Week van de Friet’ wil VLAM iedereen nog eens laten stilstaan bij de smaak en beleving die zo uniek zijn aan de frietjes van de frituur.
Frituren in Vlaanderen
Vrijwel iedereen heeft zijn lievelingsfrituur, zijn lievelingssaus, zijn vaste bestelling, zijn vast frietritueel.
We appreciëren allemaal de bakkunst van onze frituristen, maar ook de hele beleving die hoort bij een frituurbezoek. Jong en oud, van welke rang of stand ook.
Meer frituren op Horeca Webzine
Stuur ons een foto met de website van je (favoriete) frituur en we delen die tijdens de week in een artikel, én in onze community.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bronnen en foto’s: VLAM, Immatrieel Erfgoed