De grootste fout die een leidinggevende kan maken, is alles proberen zelf te doen. Iemand die bang is om te delegeren zal heel snel overwerkt geraken. Hij zal het bos door de bomen niet meer zien en zal na een tijdje zoveel stress hebben dat hij het niet meer ziet zitten. Een leidinggevende die alles zelf probeert te doen en op te lossen remt in feite de expansie van zijn bedrijf.
Wat is delegeren?
Delegeren is het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Dat betekent dus dat je iemand ergens de verantwoordelijkheid voor geeft.
En die persoon toestaat om te doen wat nodig is om aan die verantwoordelijkheid te voldoen. Delegeren is dus heel iets anders dan instrueren. Bij een instructie vertel je iemand precies wat zij of hij moet doen. Bij delegeren geef je een verantwoordelijkheid uit handen.
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Wat levert het je op als je delegeert?
Vaak is het verleidelijk om werkzaamheden toch zelf op te pakken. In het begin zul je het zelf ook sneller kunnen. Er zijn een aantal redenen waarom delegeren zo belangrijk is.
- Je kunt beter omgaan met werkdruk omdat je (op den duur) tijd bespaart.
- Je motiveert je medewerkers.
- Je ontwikkelt je medewerkers.
- Je maakt beter gebruik van de kwaliteiten van anderen.
- Je kunt je concentreren op de taken die voor jou als manager echt belangrijk zijn, zoals het ontwikkelen van een visie.
- Je hebt betere kansen hogerop te komen en carrière te maken als manager. Hoe hoger je komt, hoe belangrijker het wordt te delegeren.

De 10 grootste en fatale fouten bij het delegeren
Bij het delegeren van een horecazaak kan je heel veel fouten maken. Zo kan je grote en fatale fouten maken door:
1 – beslissingen zelf te blijven nemen
Je stelt niet iemand verantwoordelijk voor een departement door alle beslissingen zelf te nemen omdat je gewoon bang bent dat die persoon foute beslissingen zal nemen.
2 – taken ipv verantwoordelijkheden te delegeren
Je delegeert niet iemand taken in plaats van verantwoordelijkheden omdat je de beslissingskracht gewoon niet kan loslaten.
3 – blijven bevelen geven
Achter de rug van de persoon aan wie je delegeert bevelen en opdrachten blijven geven aan de ondergeschikten is not done.
Hoe goed ken jij de Italiaanse keuken? Test je kennis met deze 10 vraagjes.
Eerder dit jaar lokte de uitspraak van Giuseppe Peppino veel polemiek uit. Daarom vandaag een kleine quiz omtrent de Italiaanse...
Daarom Dry Aged rundvlees op restaurant; de 5 redenen
Sommige soorten rundvlees moeten eerst rijpen (besterven) voor consumptie om malser én smakelijker te worden.
Vandaag Wereldtonijndag: 4 gezonde en duurzame alternatieven voor tonijn
Word een tonijnvrij restaurant, en toon aan dat je begaan bent met de gezondheid van je gasten en de natuur....
4 – de bekwaamheid niet na te gaan
Ga steeds na of de persoon aan wie je delegeert effectief bekwaam is om de verantwoordelijkheidsfunctie te bekleden.
5 – niet beschikbaar te zijn
Stel je beschikbaar op voor de persoon aan wie je delegeert, en je laat hem niet aan zijn lot over met als excuus dat hij zijn plan maar moet leren trekken.
6 – publiekelijk te corrigeren
Je haalt de persoon aan wie je delegeert nooit (ongewild) onderuit door hem te corrigeren in het bijzijn van zijn ondergeschikten.
7 – verantwoordelijkheden te delegeren die je zelf niet graag doet
Delegeer geen verantwoordelijkheden die je zelf niet graag doet met de perfecte uitleg dat je zoveel andere zaken af te werken hebt.
8 – promotie te geven
Je geeft geen promotie aan iemand die geen goede resultaten behaalt in de huidige functie met de gedachte dat die persoon in een verantwoordelijkheidsfunctie productiever zal worden.
9 – fouten steeds te corrigeren
Vergeet niet dat je zelf ook door een leerschool bent gegaan. Schiet de persoon niet telkenmale af bij de minste fout, maar geef hem raad en advies.
10 – een mooiprater verantwoordelijk te maken
Maak niet iemand die je graag hebt en naar je mond praat verantwoordelijk voor een departement in plaats van iemand aan te stellen op basis van zijn bekwaamheid.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Gratis E-book en opleiding
Weet dat om goed te kunnen delegeren je in de eerste plaats ook een goede coach moet zijn. En gelukkig kan dat worden aangeleerd.
Al meer dan 26 jaar specialiseert U-Man zich in het implementeren van de Universele Wetten van Management bij KMO’s, met als uiteindelijk doel Winning Teams te creëren. In hun TEAM-programma zijn er een achttal modules waar dit op een praktische, stap-voor-stap-benadering aangeleerd wordt.
Download het gratis E-book
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: U-Man, Passie voor Horeca, Carrièretijger