Een horecazaak succesvol starten: check deze 12 stappen

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 21.008 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans, Engels en Spaans. Met onze excuses als er taalfouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

culinaire termen

Update 06/07/2023

Een horecazaak starten is een hele uitdaging. Doorloop de onderstaande checklist en start je horecazaak succesvol!  

Een horecazaak starten

Als je een horecazaak wenst te starten, moet je veel zaken regelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de financiering, het vinden van een bedrijfspand, verzekeringen en vergunningen regelen, je boekhouding bijhouden, personeel aannemen, apparatuur aanschaffen of leasen en nog veel meer.

In onderstaande checklist vind je overzichtelijk waar je allemaal aan moet denken bij het starten van een horecazaak.

ober-obers-horeca horecazaak

1. Ondernemingsplan

Een ondernemingsplan en financieel plan hoort te allen tijde de eerste stap te zijn bij het willen starten van jouw eigen bedrijf. Je onderzoekt of jouw plannen haalbaar zijn, of er vraag is naar jouw aanbod, wie je doelgroep is en hoe je het financieel voor elkaar denkt te krijgen. Leer hier hoe je een financieel plan opmaakt in een viertal stappen.

2. Bedrijfspand zoeken

Een bedrijfspand zoeken is heel belangrijk bij het starten van jouw horecazaak. Locatie is immers alles! In jouw ondernemingsplan heb je onderzocht wat je exact gaat doen, dus weet je waar je naar moet zoeken. Wil je per se een terras? Is sfeer belangrijker dan ruimte? Is ruimte belangrijker dan de prijs? Is locatie belangrijker dan de prijs? 

Zet voor jezelf op een rijtje wat je eisen en je wensen zijn en ga op zoek. Overigens heb je voor renovatie of verbouwing van een horecapand bijna altijd een vergunning nodig. Ook ben je afhankelijk van inrichtingseisen.

3. Financiering regelen

Natuurlijk kan je pas echt beginnen als je financiering rond is. Er zijn diverse manieren waarop je financiering kan krijgen als horecaondernemer: zelf startkapitaal sparen, een financierder zoeken, een lening afsluiten bij de bank of een crowdfunding-actie opzetten.

4. Vergunningen aanvragen

Van een omgevingsvergunning tot een drank- en horecawetvergunning: in de horeca zijn vergunningen verplicht. Zorg dat je deze tijdig aanvraagt zodat de start van jouw bedrijf geen onnodige vertraging oploopt.

Laat je zeker ook begeleiden door een beroepsfederatie zoals Horeca Vlaanderen of Koninklijke Horeca Nederland.  

5. Verzekeringen afsluiten

Ongelukken kan je niet altijd voorkomen, maar je kunt de schade wel beperken. Het is van essentieel belang om de juiste verzekeringen af te sluiten. Wat als er brand uitbreekt, je aansprakelijk wordt gesteld, er een ongelukje gebeurt met je personeel of er wordt ingebroken? 

Wacht niet tot je zaak opengaat om een verzekering af te sluiten. Ook tijdens de voorbereidende werken kunnen er ongelukjes gebeuren.

6. Inschrijven

In je ondernemingsplan heb je al beschreven in welke rechtsvorm je gaat beginnen, maar een bedrijf is pas een bedrijf als het ingeschreven staat in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (Nederland) of ondernemersloket (België).

7. Inrichting regelen

De inrichting van je horecazaak is een belangrijke factor voor jouw succes. De inrichting moet passen bij jouw concept. Als jij een informele sfeer wilt, kun je beter geen chique inrichting regelen.

Andersom past bij een elegant en formeler restaurant geen snel bij elkaar gezocht interieur. Het belangrijkste is dat jouw doelgroep er zich thuis en welkom voelt.

8. Apparatuur

Los van je inrichting heb je uiteraard apparatuur nodig. Van koelsystemen tot kachels, van vaatwassers tot ovens – dit dien je allemaal aan te schaffen. Houd hier ook rekening mee bij je financiering. Ook kan je apparatuur leasen.

Bovendien moet je een kassa, betaalsysteem en best ook een pinautomaat hebben. Bij aanschaf van een pinautomaat hoort vaak een servicecontract. De kosten per pintransactie hangen af van de bank. Ook moet je het contant geld dat je ontvangt afstorten bij je bank – ook hieraan zijn kosten verbonden.

9. Leveranciers zoeken

Bier, wijn, frisdrank, ingrediënten voor jouw gerechten: je moet het ergens vandaan halen. Zoek een leverancier waarbij je een goed gevoel krijgt.

Hecht je veel waarde aan duurzaamheid? Wellicht kun je ambachtelijke producten uit jouw regio in jouw zaak gebruiken. Wees zorgvuldig met het uitzoeken van je leveranciers; zij zijn een groot onderdeel van de beleving van jouw gasten!

10. Boekhouding

Om goed overzicht te houden over jouw inkomsten en uitgaven is een ordelijke administratie een must. Daarom hebben horeca-uitbaters een boekhouder of accountant. Een boekhoudprofessional kan alles voor je uit handen nemen, van jouw inkoop- en verkoopadministratie, loonadministratie en meer.

Ook weet een boekhouder exact welke regelingen voor jou gelden en wanneer je je btw- en inkomstenbelastingaangifte moet doen. Zo kan jij je bezighouden met het draaiende houden en laten groeien van jouw horecazaak!

11. Personeel aannemen

Een horecazaak in je eentje runnen? Als je een foodtruck hebt, zou het wellicht kunnen. Begin je echter een restaurant, café, brasserie of ander horecabedrijf, dan heb je personeel nodig. Plaats je vacature in deze community.

12. Meer potentiële klanten bereiken

Hoe zorg je ervoor dat je meer bekendheid krijgt als horeca-eigenaar? Door meer van jezelf te laten zien en horen – zowel offline als online met een website en via sociale media.  

NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C. 

Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.

NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.

De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website. 

Bonustip

Durf om hulp te vragen. Loop je vast met de administratie van je nieuwe horeczaak? Wil je een professionele website, maar heb je geen kaas gegeten van computers? Wil je een uniek logo maar ken je niemand die dit voor je kan doen? Heb je hulp nodig bij het ondernemen zelf?

Vraag hulp van andere professionals: een coach, boekhouder, webdesigner, social mediaspecialist of vormgever zorgt voor een stukje extra professionaliteit. En het betaalt je zeker terug! 

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights