Update 06/07/2023
Een horecazaak starten is een hele uitdaging. Doorloop de onderstaande checklist en start je horecazaak succesvol!
Een horecazaak starten
Als je een horecazaak wenst te starten, moet je veel zaken regelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de financiering, het vinden van een bedrijfspand, verzekeringen en vergunningen regelen, je boekhouding bijhouden, personeel aannemen, apparatuur aanschaffen of leasen en nog veel meer.
In onderstaande checklist vind je overzichtelijk waar je allemaal aan moet denken bij het starten van een horecazaak.

1. Ondernemingsplan
Een ondernemingsplan en financieel plan hoort te allen tijde de eerste stap te zijn bij het willen starten van jouw eigen bedrijf. Je onderzoekt of jouw plannen haalbaar zijn, of er vraag is naar jouw aanbod, wie je doelgroep is en hoe je het financieel voor elkaar denkt te krijgen. Leer hier hoe je een financieel plan opmaakt in een viertal stappen.
2. Bedrijfspand zoeken
Een bedrijfspand zoeken is heel belangrijk bij het starten van jouw horecazaak. Locatie is immers alles! In jouw ondernemingsplan heb je onderzocht wat je exact gaat doen, dus weet je waar je naar moet zoeken. Wil je per se een terras? Is sfeer belangrijker dan ruimte? Is ruimte belangrijker dan de prijs? Is locatie belangrijker dan de prijs?
Zet voor jezelf op een rijtje wat je eisen en je wensen zijn en ga op zoek. Overigens heb je voor renovatie of verbouwing van een horecapand bijna altijd een vergunning nodig. Ook ben je afhankelijk van inrichtingseisen.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
3. Financiering regelen
Natuurlijk kan je pas echt beginnen als je financiering rond is. Er zijn diverse manieren waarop je financiering kan krijgen als horecaondernemer: zelf startkapitaal sparen, een financierder zoeken, een lening afsluiten bij de bank of een crowdfunding-actie opzetten.
4. Vergunningen aanvragen
Van een omgevingsvergunning tot een drank- en horecawetvergunning: in de horeca zijn vergunningen verplicht. Zorg dat je deze tijdig aanvraagt zodat de start van jouw bedrijf geen onnodige vertraging oploopt.
- Dit zijn de belangrijkste vergunningen die je nodig hebt om een horecazaak op te starten in België.
- Dit zijn de belangrijkste vergunningen die je nodig hebt om een horecazaak op te starten in Nederland.
Laat je zeker ook begeleiden door een beroepsfederatie zoals Horeca Vlaanderen of Koninklijke Horeca Nederland.
5. Verzekeringen afsluiten
Ongelukken kan je niet altijd voorkomen, maar je kunt de schade wel beperken. Het is van essentieel belang om de juiste verzekeringen af te sluiten. Wat als er brand uitbreekt, je aansprakelijk wordt gesteld, er een ongelukje gebeurt met je personeel of er wordt ingebroken?
Wacht niet tot je zaak opengaat om een verzekering af te sluiten. Ook tijdens de voorbereidende werken kunnen er ongelukjes gebeuren.
Speel het culinaire woordspel en maak kans op een diner voor 2
Speel het culinaire woordspel van Horeca Webzine, zend je antwoord voor 15 december en maak kans op een diner voor...
Viskok van het Jaar 2024: Gilles Pauwels van Vis Ateljee in Pittem
Ook dit jaar ging VLAM, het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing, op zoek naar de ‘Viskok van het Jaar’....
GIMBER No1: nieuw design dankzij mode-icoon Diane von Furstenberg
GIMBER, het Belgische merk dat bekend staat om zijn biologische en alcoholvrije gemberconcentraat, lanceert een samenwerking met niemand minder dan...
6. Inschrijven
In je ondernemingsplan heb je al beschreven in welke rechtsvorm je gaat beginnen, maar een bedrijf is pas een bedrijf als het ingeschreven staat in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (Nederland) of ondernemersloket (België).
7. Inrichting regelen
De inrichting van je horecazaak is een belangrijke factor voor jouw succes. De inrichting moet passen bij jouw concept. Als jij een informele sfeer wilt, kun je beter geen chique inrichting regelen.
Andersom past bij een elegant en formeler restaurant geen snel bij elkaar gezocht interieur. Het belangrijkste is dat jouw doelgroep er zich thuis en welkom voelt.
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
8. Apparatuur
Los van je inrichting heb je uiteraard apparatuur nodig. Van koelsystemen tot kachels, van vaatwassers tot ovens – dit dien je allemaal aan te schaffen. Houd hier ook rekening mee bij je financiering. Ook kan je apparatuur leasen.
Bovendien moet je een kassa, betaalsysteem en best ook een pinautomaat hebben. Bij aanschaf van een pinautomaat hoort vaak een servicecontract. De kosten per pintransactie hangen af van de bank. Ook moet je het contant geld dat je ontvangt afstorten bij je bank – ook hieraan zijn kosten verbonden.
9. Leveranciers zoeken
Bier, wijn, frisdrank, ingrediënten voor jouw gerechten: je moet het ergens vandaan halen. Zoek een leverancier waarbij je een goed gevoel krijgt.
Hecht je veel waarde aan duurzaamheid? Wellicht kun je ambachtelijke producten uit jouw regio in jouw zaak gebruiken. Wees zorgvuldig met het uitzoeken van je leveranciers; zij zijn een groot onderdeel van de beleving van jouw gasten!
The Potato Club: 10 recepten met aardappelen voor topchefs
Een klassieker in de keuken en toch verrassend anders. De Belgische aardappel is niet meer weg te denken in de...
Bedrijfscateringkok: de voordelen en 4 super vacatures
Werken in de horeca is verrassend veelzijdig. Het is een dynamische branche waarin geen dag hetzelfde is. En er zijn...
Koken wordt met deze 100 super tips van chefkoks een stuk leuker
Met deze 100 tips van chefkoks wordt koken voor iedereen een stuk leuker en ongetwijfeld ook lekkerder
Vegan en vegetarische voeding: quiz 2023
Meer en meer mensen eten vegan en vegetarisch: om gezondheidsredenen, uit zorg voor het milieu of dierenwelzijn,… Niet iedere vegetariër...
10. Boekhouding
Om goed overzicht te houden over jouw inkomsten en uitgaven is een ordelijke administratie een must. Daarom hebben horeca-uitbaters een boekhouder of accountant. Een boekhoudprofessional kan alles voor je uit handen nemen, van jouw inkoop- en verkoopadministratie, loonadministratie en meer.
Ook weet een boekhouder exact welke regelingen voor jou gelden en wanneer je je btw- en inkomstenbelastingaangifte moet doen. Zo kan jij je bezighouden met het draaiende houden en laten groeien van jouw horecazaak!

11. Personeel aannemen
Een horecazaak in je eentje runnen? Als je een foodtruck hebt, zou het wellicht kunnen. Begin je echter een restaurant, café, brasserie of ander horecabedrijf, dan heb je personeel nodig. Plaats je vacature in deze community.
12. Meer potentiële klanten bereiken
Hoe zorg je ervoor dat je meer bekendheid krijgt als horeca-eigenaar? Door meer van jezelf te laten zien en horen – zowel offline als online met een website en via sociale media.
Jonge ui, dé smaakmaker van je lentegerechten
Samen met Frank Fol – The Vegetables Chef® – besteedt Horeca Webzine extra aandacht aan de basis van onze voeding...
Spinazie, een groente uit het Perzische Rijk
Samen met Frank Fol – The Vegetables Chef® – besteedt Horeca Webzine tijdens dit bijzonder jaar in een serie van...
Paddenstoelen: van champignon tot cantharel
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
Bonustip
Durf om hulp te vragen. Loop je vast met de administratie van je nieuwe horeczaak? Wil je een professionele website, maar heb je geen kaas gegeten van computers? Wil je een uniek logo maar ken je niemand die dit voor je kan doen? Heb je hulp nodig bij het ondernemen zelf?
Vraag hulp van andere professionals: een coach, boekhouder, webdesigner, social mediaspecialist of vormgever zorgt voor een stukje extra professionaliteit. En het betaalt je zeker terug!
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!