World Vegan Day: forse groei vegetariërs en veganisten in 2020

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Illustratie: Ask Ideas

Vandaag vieren vegetariërs en veganisten ‘World Vegan Day’. Het aantal mensen dat vegetarisch eet is de afgelopen twee jaar met 150% gegroeid. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de verschillende vegetariërsbonden in Europa. We belichten vandaag de cijfers in Nederland.

Veggie & Vegan

Het percentage Nederlanders dat elke dag vegetarisch eet is gestegen tot 3,9%, inclusief veganisten. En het aantal veganisten is vastgesteld op 1,5%. Bij een bevolkingsgrootte van 17,4 miljoen Nederlanders is dat 261.000 mensen. Dit cijfer ligt ruim 110.000 hoger dan eerdere schattingen in de voorgaande jaren.

vegan-Horeca Webzine
Als eiwitbron worden door veggies vooral peulvruchten en kant-en-klare vleesvervangers gebruikt.

Populair in Nederland

Vooral bij mensen onder de 40 jaar is vegetarische voeding populair. Bijna 7% in deze categorie eet elke dag vegetarisch (6,9% < 30, 6,8% 30-39 jaar). Wie vegetariërs vooral associeert met de randstad heeft het mis. In Oost-Nederland wonen verhoudingsgewijs de meeste vegetariërs: 4.9%. In Noord-Nederland eet 2,7% van de bevolking veganistisch, terwijl er in Zuid-Nederland nauwelijks veganisten te vinden zijn (0,4%).

De vegetarische en veganistische trend wordt vooral door vrouwen gedragen. Van de vrouwen in Nederland is 5.9% vegetarisch en 2,3% veganistisch (mannen resp. 1,8% en 0,7%).

Als eiwitbron worden door vegetariërs en veganisten vooral peulvruchten (63,2%) en kant-en-klare vleesvervangers (61,8%) gebruikt.

vegan-Horeca-Webzine

 

Misverstanden

Over de invulling van veggie voeding wordt al eens gediscussieerd. “Mag je dan nog vis?” of “Hoe zit het dan met kip?” zijn geen ongewone vragen. Test zelf maar eens je kennis.

Een gerecht is vegetarisch als het geen ingrediënten of producten bevat die afkomstig zijn van gedode dieren. Met andere woorden, een vegetarisch gerecht bevat geen:

  • vlees (inclusief gevogelte),
  • vis (inclusief week- en schaaldieren),
  • andere ingrediënten van gedode dieren zoals: gelatine, dierlijk bouillon, dierlijke slachtvetten, enzovoort.

Een vegetarisch gerecht mag dus wel zuivel (melkproducten, kaas, ijs) en eieren bevatten of bestanddelen van melk of eieren.

gratis abonnement Horeca Webzine vegan

Een gerecht is veganistisch wanneer er geen dierlijke producten bij het tot stand komen ervan gebruikt werden. Met andere woorden, naast bovenstaande omschrijving van vegetarische voeding, bevat een veganistisch of 100% plantaardig gerecht ook geen:

  • zuivel of zuivelbestanddelen (melkproducten, boter, kaas, room, ijs,…)
  • eieren of eierbestanddelen
  • honing

In de praktijk zal je wel eens iemand tegenkomen die vis als vegetarisch beschouwt, maar dat is niet correct.

Veel kazen zijn gestremd met lebferment, dit is afkomstig van de maag van een kalf (een slachtproduct). Enkel kazen gestremd met microbieel stremsel zijn echt vegetarisch, hoewel niet alle vegetariërs dit onderscheid maken.

Producten als suiker of alcohol hebben op het eerste zicht niets te maken met het al dan niet vegetarisch of veganistisch zijn. Toch kunnen sommige wijnen, bieren of andere dranken dierlijke producten bevatten of ermee geklaard zijn.

vegan vegetarisch ChefsproVeggie Horeca Webzine
ChefsproVeggie biedt een informatief en inspirerend antwoord op jouw vragen rond vegetarische voeding.

Nieuwe generatie vleesvervangers

Eerst waren er peulvruchten en noten, toen was er tofu en vervolgens kwamen de vegetarische burgers en worstjes in de winkelrekken te liggen als vleesvervangers.

Vleesvervangende producten hebben door de jaren heen een enorme evolutie meegemaakt. Allemaal zijn ze rijk aan eiwitten en allemaal hebben ze voor- en tegenstanders. Tofu zou te flets zijn en vegetarische burgers zijn ongezond; het zijn dilemma’s of problemen waar menig vegetariër wel eens op stuitte.

Deze tijden liggen nu definitief achter ons! Gedaan met artificiële prefabburgers op je bord of discussies over hoe je tofu nu wél lekker kan klaarmaken. De vierde generatie vleesvervangers zijn de ultieme oplossing voor vegetariërs én vleeseters!

partner Resengo overlegcomité corona Horeca Webzine juridisch staartje vegan vegetarisch
– ADVERTENTIE –

Eerlijkere vleesprijs

Dat steeds meer mensen in Nederland kritisch zijn over vleesconsumptie en -productie blijkt ook uit de toegenomen steun voor een eerlijkere vleesprijs. Op de vraag ‘Ik ben bereid meer voor vlees te betalen als deze extra kosten gebruikt worden voor het verbeteren van dierenwelzijn, duurzame landbouw en een goed inkomen voor duurzame boeren’ antwoordt 51,5% bevestigend. Een minderheid van 19,5% ziet dit niet zitten.

Als de vraag nog concreter gesteld wordt, zijn er nog steeds meer voor- dan tegenstanders. Op de stelling ‘de kosten van de schade die de productie en consumptie van vlees aanrichten moeten in de winkelprijs verwerkt worden’ antwoordt 39,1% bevestigend.

Van de respondenten kan 24,8% zich hier niet in vinden. Hiermee heeft een significante verschuiving in het debat plaatsgevonden ten opzichte van 2018, toen er 32,8% voorstanders en 29,4% tegenstanders waren.

gratis abonnement Horeca Webzine vegan

V-Label

Van de respondenten herkent 53,5% het V-Label voor vegetarische en veganistische producten. Zoals verwacht mag worden is de herkenning onder vegetariërs en veganisten aanzienlijk hoger: ruim 81% herkent de typerende V met blaadje. Ook voor het V-Label geldt dat de interesse in het label bij mensen onder de 30 jaar behoorlijk groot is. Ruim 70% in deze leeftijdscategorie vindt het label van toegevoegde waarde op vleesvervangers. Deze productgroep wordt op de voet gevolgd door cosmetica en broodbeleg (67,8%).


Cijferbronnen: www.vegetariers.nl

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang tweewekelijks op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook tweewekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten