Winkel en horeca onder één dak niet zonder versoepeling van de regels

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
winkel horeca webzine

Een winkel in combinatie met een café of restaurant wordt steeds populairder omdat consumenten meer beleving willen. Maar starters die zo’n businessconcept willen beginnen, lopen steeds tegen bestaande regelgeving aan. Om dat te veranderen, is een lobby gestart.

Conceptstore

Natascha Mostert een succesvolle conceptstore in Sittard. Het is een businessconcept van beauty, mode en horeca. En dat allemaal onder één dak.

Maar vanwege de huidige regelgeving in Nederland werd het haar niet echt makkelijk gemaakt de conceptstore te beginnen.

Gemeente niet akkoord

Toen alle bouwtekeningen bij de gemeente ingediend waren, liet de gemeente aan Natascha weten dat er van alles anders moest.

“Het horeca gedeelte moest helemaal afgescheiden worden van de rest. Er moest een afscheiding van anderhalve meter hoog komen. Toen konden we helemaal weer opnieuw beginnen”, vertelde ze aan van EenVandaag. 

Gelukkig heeft de architect een mooie oplossing kunnen bedenken waarmee de gemeente akkoord ging en het hele idee van haar concept toch kon blijven bestaan. 

Natascha en haar compagnons in hun winkel in Sittard - Foto EenVandaag
Natascha en haar compagnons in hun winkel in Sittard - Foto: EenVandaag

Vervelend

Natacha vindt het vervelend hoe het is gegaan vertelde ze ook nog.

“Als je een conceptstore begint, dan hoor je steeds van dit en dat mag eigenlijk niet. En dat is toch te gek voor woorden. Waarom zou je niet met je winkeltasje door de horeca mogen lopen als dat is wat mensen leuk vinden?”

Niet alle starter met een gelijkaardig innovatief businessconcept hebben het geluk dat hun plan wordt goedgekeurd. Je hebt al wat relaties nodig bij de gemeente zo blijkt uit de getuigenis van Natascha om aanhoord te worden.  

Versoepeling van de regelgeving

De versoepeling van de huidige nijpende landelijke regelgeving is noodzakelijk voor vernieuwing in de winkelstraten.

De bestaande wet is te veel ingericht in hokjes waarbij winkel, horeca en dienstverlening worden gescheiden. Daardoor is zo’n winkel als die van Natascha eigenlijk illegaal. 

Politiek moet weg vrijmaken

“Op dit moment moet er als het ware een Berlijnse muur in het pand gerealiseerd worden om het horecagedeelte van de winkel te scheiden.”

“Er zijn vele hobbels te nemen om het binnen de wet spits te krijgen. Als ‘de hokjes’ worden losgelaten, zouden volgens hem veel meer ondernemers de stap zetten om te ondernemen in kernwinkelgebieden”, volgens Sjaak Vinken van Bureau Streetwise in hetzelfde artikel van EenVandaag.

Politiek Den Haag moet de weg vrijmaken voor hen, vindt Vinken. “Anders duren trajecten zo lang dat ondernemers vóór opening vaak al in financiële problemen komen. Ik durf te beweren dat de huidige regelgeving de grootste oorzaak is voor de leegstand in winkelgebieden.”

Alcoholwet als excuus

Volgens Sjaak Vinken wordt steeds de verkoop van alcohol als excuus gebruikt. “Maar in deze nieuwe conceptstores voldoet het horecagedeelte aan alle horeca-eisen. De ondernemer wordt net als bij elke horeca-onderneming getoetst.”

Inspelen op nieuwe tijd

Iedereen moet beseffen dat we in een nieuwe tijd zitten en daar moeten we op inspelen. Wij werken nu nog allemaal volgens de oude wereld, waarin alles is dichtgetimmerd in bestemmingsplannen en wat uitgaat van ouderwetse gilden en ambachten.

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel leuk vinden als je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Dank je wel!

Bron en foto in het artikel: EenVandaag.nl

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten