Derde editie “Week van het Witloof” van 1 tot 7 februari 2024

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.828 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans en het Engels. Met onze excuses als er fouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

week van het witloof witloof witloof vlam lekker van bij ons horeca webzine

Van 1 tot 7 februari zet VLAM samen met heel wat partners witloof opnieuw in de kijker tijdens de Week van het Witloof. We benadrukken dat er 1001 mogelijkheden met witloof zijn en dat witloof dus een culinair toppertje is in elke keuken. Er is een radio- en online campagne gepland en het witloof zal ook in de horeca in de kijker worden gezet.

Ons culinair erfgoed

De troeven van witloof zijn groot. Het maakt deel uit van ons culinair erfgoed, het is toepasbaar in alle soorten keukens en in verschillende bereidingswijzen. Bovendien is het caloriearm en budgetvriendelijk. Toch gaat het verbruik achteruit op lange termijn. Actie is geboden. 

Nele Van Avermaet, promotiemanager groenten en fruit binnen VLAM: ”De concurrentie in de versrayon is groot. En omdat de inspiratie vaak niet verder gaat dan de witloofrolletjes met kaas en ham belandt witloof te weinig in het boodschappenmandje.”

 
brussels grondwitloof witloof - streekproduct.be
Foto: streekproduct.be

Derde editie Week van het Witloof

Na de succesvolle eerstes edities organiseert VLAM van 1 tot 7 februari 2023 voor de derde keer de Week van het Witloof. De eerste edities zorgden voor een meerverkoop van 35% van de groente!

VLAM wil verder gaan op dit elan en zet de culinaire troeven van witloof daarom via verschillende kanalen en met verschillende partners opnieuw een volle week in de kijker. De uitgebreide ervaring van VLAM met het concept ‘de Week van’ leert dat de focus op een feestweek een verstandige keuze is. 

Van Avermaet: “Bedoeling is uiteraard dat het product jaarrond meer top of mind wordt bij de consument. Een feestweek kan hiervoor een opstapje zijn.”

MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.  
Ook je bedrijf in deze carrousel? Word Premium Partner zonder kosten. KLIK HIER.

Grondwitloof, iconische Belgische groente

Grondwitloof is bij uitstek een product van traditie, van mensenhanden en van aarde. Van de aarde waaruit de witloofwortel wordt opgespit tot de aarde waarmee de penwortels worden ingetafeld en waaruit het ‘witte loof’ terug te voorschijn schiet. Grondwitloof is in alle opzichten voedsel van eigen bodem.

Grondwitloof is een geïndividualiseerd product met een grote diversiteit aan smaken. Veel telers houden de uitgesproken smaak van hun witloof in stand door de opkweek van eigen zaaizaad dat vaak van generatie op generatie binnen het bedrijf werd veredeld. Het is dan ook niet te verwonderen dat de specifieke smaak van het grondwitloof het karakter van de teler in zich draagt.

Een sterke binding met de traditie en met de aarde motiveerde de producenten van het grondwitloof tot de oprichting van de vzw Brussels Grondwitloof. Samen met de vzw ijveren de producenten voor de instandhouding en de verdere uitbouw van de teelt. 

Historiek

Voor het ontstaan van de witloofteelt moeten we terug naar het begin van de 19de eeuw naar Schaarbeek. De groentetelers van toen, de boerkoezen, teelden o.a. capucienenbaard waarvoor zij dikke wortels gebruikten en na verloop van tijd gingen de boerkozen zich toeleggen op de verbetering van de eerste scheut. Hierdoor evolueerde de Brusselse capucienenbaard automatisch in de richting van de huidige witloofkroppen.

Aanvankelijk bleef de teelt beperkt tot Schaarbeek maar op het einde van de 19de eeuw groeide er ook interesse in aangrenzende gemeenten. Na de Eerste Wereldoorlog ontstond de ‘witloofdriehoek’ Brussel-Mechelen-Leuven.

Vandaag is de teelt en de forcerie van grondwitloof uitgestrekt over een vrij groot grondgebied van Vlaanderen met als kern Vlaams-Brabant.

Witloof uit volle grond

Grondwitloof is een seizoensproduct. Je vindt het in de winkelrekken en bij de producenten vanaf september tot in mei. Dankzij de sticker van de vzw Brussels Grondwitloof op de verpakking ben je er zeker van dat het witloof op de traditionele manier geproduceerd werd.

De teelt van grondwitloof is een arbeidsintensieve zaak. Er komt heel wat bij kijken vooraleer het op je bord belandt. Zelf grondwitloof kweken kan natuurlijk ook. We geven je graag enkele tips mee.

brussels grondwitloof - streekproduct.be
Foto: streekproduct.be

Twee erkenningslabels

Dankzij een initiatief van de vzw Brussels Grondwitloof bestaan er voor het grondwitloof vandaag twee erkenningslabels: het Europese BGA-label voor Brussels Grondwitloof en het Vlaamse label Streekproduct.be voor Brabants Grondwitloof.

Brussels Grondwitloof

Brussels Grondwitloof is de meest traditionele soort geteeld  in de regio Brussel-Mechelen-Leuven uit zaden gekweekt door de teler zelf.

De witloofwortels worden ingetafeld in de volle grond en witloofkroppen worden volledig afgedekt met dekgrond. Hieraan dankt het Brussels grondwitloof zijn typische knapperigheid, zijn bitterzoete smaak en zijn fijne bladstructuur.

Sinds 2008 is de benaming ‘Brussels Grondwitloof’ beschermd met het Europees streeklabel Beschermde Geografische Aanduiding (BGA)

Brussels grondwitloof is herkenbaar aan de sticker die op elke verpakking terug te vinden in. Op deze sticker vind je naast het logo ‘Brussels Grondwitloof’ ook het label ‘Beschermde Geografische Aanduiding’ en de naam van de producent.

Naast de naam van de producent draagt elke verpakking ook een uniek volgnummer waarmee de herkomst van het witloof letterlijk tot op het veld kan worden nagegaan.

logo grondwitloof brussels brabants

Brabants Grondwitloof

Brabants Grondwitloof is grondwitloof dat geteeld werd in Vlaanderen uit zaden gekweekt door zaadfirma’s op basis van kruisingsschema’s. De witloofwortels worden ingetafeld in de volle grond en de witloofkroppen kunnen met of zonder dekgrond geteeld worden.

Sinds 2008 heeft Brabants Grondwitloof een erkenning als Streekproduct.be en herkenbaar aan de sticker die op elke verpakking terug te vinden in.

Op deze sticker vind je naast het logo ‘Brabants Grondwitloof’ ook het label ‘streekproduct.be’ en de naam van de producent.

Naast de naam van de producent draagt elke verpakking ook een uniek volgnummer waarmee de herkomst van het witloof letterlijk tot op het veld kan worden nagegaan.

Derde editie "Week van het Witloof" van 1 tot 7 februari 2024 1
Brussels Grondwitloof - Op de sticker vind je naast het logo ook het label 'Beschermde Geografische Aanduiding' en de naam van de producent en een uniek volgnummer. - Foto: Carrefour

Grondwitloof bereiden

Deze iconische groente kan op verschillende manieren worden bereid en verwerkt, maar dus eerder voor warme bereidingen: stoven, braiseren of bakken in de pan. Maar ook wel in salade. Zie onze recepten met witloof.

Als chef ook je recept laten opnemen in Horeca Webzine? Het kan. Stuur het uitgeschreven recept met een kwaliteitsvolle foto naar de redactie van Horeca Webzine

LVBO-vierkant-logo-NL-pos-rgb

Over VLAM

VLAM voert promotie voor de producten van de Vlaamse landbouw, tuinbouw en visserij in binnen- en buitenland. VLAM is een privaatrechtelijke organisatie en werkt in opdracht van de Vlaamse overheid en het bedrijfsleven. De promotiecampagnes van VLAM worden grotendeels per product of per productgroep opgezet; ze worden gefinancierd door de betrokken deelsector. 

Naast de specifieke werking per productgroep voert VLAM ook overkoepelende promotie voor de producten van bij ons. Alle communicatie naar de consument gebeurt onder het logo ‘Lekker van bij ons’.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Bronnen: De Grote Groentebijbel, vzw Brussels Grondwitloof, Streekproduct.be, VLAM vzw

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights