Zet eens groenten in de kijker op je menukaart: tips, weetjes en 5 sexy bereidingen

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
1220 Groente Horeca Webzine

Bereidingen met groenten winnen aan populariteit. Steeds meer chefs zijn zich ervan bewust dat groenten niet saai zijn. En ze heel goed een hoofdrol kunnen spelen in een gerecht. Ter inspiratie vind je vandaag extra veel tips, weetjes en vijf groentebereidingen voor een sexy menukaart!

Afwisselen

Groenten zitten boordevol voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen. Wist je dat hun bereidingswijze een rol speelt in het behoud van deze voedingsstoffen?

Wissel af tussen rauwe en gekookte groentjes, want beiden bieden voordelen. Enerzijds, verliezen rauwe groenten minder vitaminen dan gekookte groenten. Anderzijds neemt ons lichaam sommige voedingsstoffen beter op uit gekookte groenten omdat de celwandstructuur tijdens het kookproces wordt opengebroken. Dat is bijvoorbeeld zo voor lycopeen uit tomaten en glucosinolaten uit koolsoorten.

Van gekookte groentjes eet je meestal ook meer dan van rauwe groenten. Zo haal je sneller de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten. 

Diepvries- of verse groenten?

Diepvriesgroenten worden direct na de oogst schoongemaakt en ingevroren. Ze verliezen een klein deeltje aan bepaalde vitaminen, maar bevatten soms meer vitaminen dan verse die lang bewaard worden. Verse of diepvriesgroenten zijn dus beide super. Enige voorwaarde is dat er geen zout, room of saus aan werd toegevoegd. Aan blikgroenten bijvoorbeeld wordt meestal zout en/of suiker toegevoegd. 

Creatieve bereidingswijzen

Vleesvervangers zoals champignonburgers of veggieschnitzels, die vindt de horeca-professional geen uitdaging meer. Er zijn meer creatieve bereidingswijzen van groenten. En die doen vlees moeiteloos vergeten passen perfect in de horecatrends van 2020.

Gegrilde groenten: zoet en knapperig

Directe hitte en groenten gaan goed samen. Op de barbecue of in de roosterpan,  wordt ze namelijk zoeter van smaak. En lekker knapperig! Zorg er altijd voor dat je ze goed droogt met een vel keukenpapier. Alleen dan wordt ze ook echt knapperig. De natuurlijke suikers in groentjes karamelliseren door de verhitting. En dat zorgt voor een lekkere gezonde zoete smaak.

gegrilde groenten
Foto: Ardo.com

Groentecarpaccio: keukenklassieker 

Deze keukenklassieker leent zich perfect voor bereidingen met groentjes. Carpaccio van gepofte biet bijvoorbeeld, is aards, licht-zoet en heeft een geschikte structuur. Maar combineer gerust met andere groentjes zodat dit voorgerecht ook qua kleuren van het bord spat. Een dressing op basis van een goede balsamico geeft een balans in smaken. Noten of de klassieke pijnboompitten zorgen voor een krokante toets. En wat Parmezaanse kaas voor de pittige smaak.

carpaccio van groenten
Foto: LaSanne

Groententartaar: mooi en smaakt fantastisch

Tartaar is eigenlijk niets meer dan gemalen vlees waarbij kruiden het grootste deel van de smaak leveren. Dat kan natuurlijk net zo gemakkelijk met groentjes. Een Noord-Afrikaanse linzentartaar met pompoen, munt en komijn ziet er mooi uit en smaakt fantastisch. Maar ook een tartaar van rode biet met pastinaak, groene kool en kappertjes afgewerkt met wat groentespruitjes wordt ongetwijfeld een topper op je menukaart.

groentetartaar
Foto: Pimp Me Green

Groentegehaktballen: bite en smaak van vlees

We hadden het vroeger al eens over de vleesgehaktballen van Balls & Glory. De structuur van kikkererwten, linzen en paddenstoelen zoals oesterzwammen leent zich ook goed om er groentegehaktballen van te maken. Met een goede kruidenmix kun je niet alleen de ‘bite’, maar ook de smaak van een gewone gehaktbal goed benaderen. Paneermeel of een mengeling van zaden en pitten helpt bij het creëren van een mooi knapperig korstje. En probeer het ook eens met rauwe groenteslingers om te paneren.

groentegehaktballen
Foto: Paleo Regime

Groenten roken: voor een typische smaak. 

Je kent gerookte zalm, maar heb je ooit al eens groente gerookt? De techniek is wel enkel geschikt om die typische rokerige smaak te geven, niet ze te garen.  Om te roken heb je een rookoventje nodig. Na het roken je ze verder garen in de oven. Kies bij voorkeur groente die weinig vocht bevatten, dus geen witlof, komkommer of tomaat, maar wel bloemkool, broccoli, courgette, knolselderij, sjalot, ui, venkel of aubergines.

gerookte groenten
Foto: Le Figaro

De Groentekok: boek met 44 technieken om groente te bereiden.

Vindt nog meer originele groenterecepten – zoals roomijs of sabayon – in De Groentekok. Het is een heerlijk boek van Frank Fol en foodwriter Marc Declercq. U put er als horeca-professional ongetwijfeld ook heel inspiratie uit. Naast duidelijke technieken, bevat het boek ook overzichtelijke schema’s over foodpairing en bijzondere recepten.

groentekok
Foto: Lannoo

Ontdek meer recepten van Horeca Webzine.

Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!


Bron: Sustainable Cooks, Frank Fol, Le Figaro, Paleo Regime, Pimp Me Green

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang tweewekelijks op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook tweewekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten