6 tips om nog productief te zijn als horeca-ondernemer tijdens de corona-crisis

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Sinds vrijdag 13 maart 2020 om middernacht mogen cafés, snacks, bistro’s, brasseries, restaurants en feestzalen naar aanleiding van de corona-crisis geen gasten meer ontvangen om ter plaatse te consumeren. Voor wie geen afhaalmaaltijden kan voorzien, is deze periode misschien wel een periode om de marketingstrategie te herzien. Hieronder 6 tips hoe je die bijzondere periode volledig kan benutten. En wat je kan doen om productief te blijven.

Corona-crisis

De horeca in België is voor consumptie ter plaatse dicht sinds vrijdagavond om middernacht. coronacrisis. “Dat is een zware maatregel, maar we worden ook geconfronteerd met een zware crisis”, zei minister-president Jan Jambon over de sluiting van cafés en restaurants. “Als er op een kleine plaats veel mensen samen zijn, kan dat een broeihaard zijn voor het virus. Dit zijn doortastende maatregelen, maar ze zijn nodig.”

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) zegt begrip te hebben voor de maatregelen van de regering omtrent de corona-crisis. Dat heeft de organisatie onmiddellijk na afloop van de persconferentie van de regering laten weten.

Horeca Vlaanderen vraagt een ‘horecanoodfonds’ en roept op alle horecataksen op te schorsen. “Dit raakt sector in het hart”, klinkt het na de aankondiging dat alle restaurants en cafés vanaf morgenavond de deuren moeten sluiten.

“Volksgezondheid primeert uiteraard, mensen mogen niet sterven. Maar we moeten ervoor zorgen dat ook de horecasector niet sterft”, zo reageert topman Matthias De Caluwe bij Belga. “Dit raakt de sector financieel in het hart. We zijn al een sector in crisis, elke 0,01 procent marge telt. Het is een collectieve verantwoordelijkheid om dit te overwinnen.”

Ook Horeca Webzine is solidair en productief geweest in de afgelopen dagen. Heel wat bezorgde horeca-ondernemers werden geantwoord op hun vragen en doorverwezen naar de instanties die hen kunnen verder helpen.

6 tips om nog productief te zijn als horeca-ondernemer tijdens de corona-crisis

6 tips om productief te blijven

1. Zet een actieplan op.

Er is helaas geen formule met de sleutel naar gegarandeerd succes van een horecazaak, maar het plannen van ieder detail van het bedrijf helpt hier zeker bij. Naast de begroting, investeringen en contracten is het van belang ook speciale seizoensgebonden menu’s en acties rondom bepaalde data te plannen. Zo blijf je productief. Je kan je hierbij laten helpen door ERA online services.

2. Ontwikkel nieuwe menu’s.

Het is misschien ook een moment om met een deel van je team aan de slag te gaan om al de gerechten te ontwikkelen voor het najaar gebaseerd op de trends. Zo hou je een deel van jouw team aan deels aan het werk en productief.

3. Beloon vaste gasten met exclusieve aanbiedingen.

Blijf in contact met je gasten; ook voor hen is het een lastige periode. Om deze vaste gasten aan te moedigen en nog meer aan je te binden, kan je extraatjes voorzien. Geen korting, maar iets meer: een aperitief, borrelhapjes, dessert, speciale koffie,… Het werkt het beste om de exclusieve aanbieding te personaliseren, bijvoorbeeld per e-mail, via je Facebookpagina of via Horeca Webzine.

4. Organiseer thema-avonden.

Al hebben we nog geen zicht wanneer de corona-crisis zal eindigen, neem nu de tijd die je anders misschien wel niet hebt om een thema-avonden voor het najaar te organiseren. Bijvoorbeeld met een collega en/of gastkok. Vergeet niet om ons een persartikel of alle informatie te sturen, we publiceren die met plezier op de site.

Speel mee met en lees verder onder winactie.

5. Neem tijd om te evalueren.

Analyseer alles wat bij je bedrijf hoort. Bedenk hoe je dit zou kunnen verbeteren of welke acties je kan ondernemen. Beoordeel de digitale aanwezigheid van je zaak om meer zichtbaarheid te creëren of verbeteren. Analyseer je aankopen, en ga op zoek naar andere leveranciers. Bekijk ook hoe je nieuwe doelgroepen kan bereiken via Sociale Media.

6. Analyseer je klantdata.

Via So Connect krijg je een compleet overzicht van wat je gasten over je hebben geschreven, wat en wanneer ze het goed en minder goed vonden. Ook inzicht bij drie van je naaste concurrenten. Via je reserveringsplatform zoals Resengo krijg je een compleet overzicht van onder andere het aantal reserveringen van het afgelopen jaar en de (piek)tijden wanneer men heeft gereserveerd in jouw zaak. Maak gebruik van deze waardevolle inzichten in de plannen. Het helpt bij het laten groeien van jouw zaak en sterker uit deze crisis te komen.

Lees ook de 10 tips van Henri.

Heb jij ook nog tips, deel ze hieronder in een reactie.


Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten

Meest gelezen