Zo ben je ook succesvol na de feestdagen. 5 tips

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

De periode na de feestdagen en wel tot Valentijn kunnen rustigere tijden zijn voor restaurants, brasseries en bistro’s. Dit is misschien wel de meest geschikte periode om je marketingstrategie voor de rest van het jaar op te maken. Hierbij 5 tips hoe je die ‘kalme’ periode na de piek van de feestdagen volledig kan benutten. En wat je kan doen om succesvol te blijven.

1. Jaarlijks actieplan

Er is helaas geen formule met de sleutel naar gegarandeerd succes van een bar of restaurant, maar het plannen van ieder detail van het bedrijf helpt hier zeker bij.

Naast de begroting, investeringen en contracten is het van belang ook speciale seizoensgebonden menu’s en acties rondom bepaalde data te plannen.

2. Gezonde menu’s

Na een feestseizoen met luxe menu’s en gerechten met wild, kalkoen, chocolade en marsepein, kijken dinergasten er juist naar uit om het nieuwe jaar van start te gaan met iets lichtere maaltijden. 

Dit is een goed moment om gerechten aan te bieden met veel groenten. Bezoek zeker ook af en toe eens onze groeiende receptenrubriek.

3. Vaste gasten belonen

Na de grote uitgaven voor de eindejaarsfeesten komt de lastige ‘januari blues’ om de hoek kijken. Om vaste klanten aan te moedigen en nog meer aan je te binden, kan je extraatjes voorzien. Geen korting, geen happy hour, maar iets meer: een aperitief, borrelhapjes,… en bij voorkeur iets dat anders niet te koop is in de zaak. Dit maakt het exclusiever. Iedereen houdt van een extra.    

Het werkt het beste om deze te personaliseren, bijvoorbeeld per e-mail, via je Facebookpagina, je website of natuurlijk via Horeca Webzine. 

4. Thema-avonden

Maak bijvoorbeeld een eerbetoon aan de Aziatische keuken om het Chinese nieuwjaar te vieren. Een menu met Chinese gerechten met een gastkok kan gemakkelijk gepromoot worden via de OpenTable specials-optie.

5. Tijd om te evalueren

Analyseer aan het begin van het jaar alles wat bij je bedrijf hoort. Bedenk hoe je dit zou kunnen verbeteren of welke acties je kan ondernemen. Beoordeel de digitale aanwezigheid van je zaak om meer zichtbaarheid te creëren of verbeteren. 

Bepaal of je wilt overstappen van sommige leveranciers. Bekijk hoe je nieuwe doelgroepen kan bereiken via Social Media of door het professionaliseren van je website. Laat je hierbij helpen

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel leuk vinden als je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Dank je wel!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang tweewekelijks op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook tweewekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten