De periode na de feestdagen en wel tot Valentijn kunnen rustigere tijden zijn voor restaurants, brasseries en bistro’s. Dit is misschien wel de meest geschikte periode om je marketingstrategie voor de rest van het jaar op te maken. Hierbij 5 tips hoe je die ‘kalme’ periode na de piek van de feestdagen volledig kan benutten. En wat je kan doen om succesvol te blijven.
1. Jaarlijks actieplan
Er is helaas geen formule met de sleutel naar gegarandeerd succes van een bar of restaurant, maar het plannen van ieder detail van het bedrijf helpt hier zeker bij.
Naast de begroting, investeringen en contracten is het van belang ook speciale seizoensgebonden menu’s en acties rondom bepaalde data te plannen.

2. Gezonde menu’s
Na een feestseizoen met luxe menu’s en gerechten met wild, kalkoen, chocolade en marsepein, kijken dinergasten er juist naar uit om het nieuwe jaar van start te gaan met iets lichtere maaltijden.
Dit is een goed moment om gerechten aan te bieden met veel groenten. Bezoek zeker ook af en toe eens onze groeiende receptenrubriek.
Na gratis water, nu ook afgeronde messen in de horeca verplicht vanaf 5 april
Nu het alcoholplan eerder deze week goedgekeurd is door de federale en deelstaatregeringen waarbij de horeca gratis water gaat moeten...
Slechts 1 voorwaarde om 1 jaar gratis te genieten van alle voordelen als Premium Partner
Maart is de vertrouwde maand waarin verhuurmaatschappijen, makelaars en horecaleverancier hun partnerschap met Horeca Webzine hernieuwen. Nog geen partner? Klik...
Michelinsterren in België: deze 10 feiten moet je weten
Het is ieder jaar wel spannend te weten wie een Michelinster ontvangt, of moet inleveren. Tijdens de MICHELIN Guide Ceremony...
3. Vaste gasten belonen
Na de grote uitgaven voor de eindejaarsfeesten komt de lastige ‘januari blues’ om de hoek kijken. Om vaste klanten aan te moedigen en nog meer aan je te binden, kan je extraatjes voorzien. Geen korting, geen happy hour, maar iets meer: een aperitief, borrelhapjes,… en bij voorkeur iets dat anders niet te koop is in de zaak. Dit maakt het exclusiever. Iedereen houdt van een extra.
Het werkt het beste om deze te personaliseren, bijvoorbeeld per e-mail, via je Facebookpagina, je website of natuurlijk via Horeca Webzine.
Verse groentepickles met witte kool en charcuterie
Witte kool is een stevige, ronde bal met gesloten bladeren die heel makkelijk is om klaar te maken en heel...
Butternutpompoen met sjalot en sinaasappel in sausje van platte kaas, mosterd en dragon
Pompoen bevat veel vitamine C, en dat is dan weer goed om je immuunsysteem fit te houden. Regelmatig pompoen verwerken in...
Gewokte spruiten, aardappelpuree met waterkers, haasgehakt en gepofte kastanje
Spruiten zijn super gezond. Ze bevatten een hoge concentratie van vitaminen en mineralen, samen met essentiële voedingsvezels. Spruitjes bevatten vitamine...
4. Thema-avonden
Maak bijvoorbeeld een eerbetoon aan de Aziatische keuken om het Chinese nieuwjaar te vieren. Een menu met Chinese gerechten met een gastkok kan gemakkelijk gepromoot worden via je Resengo-optie.
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
5. Tijd om te evalueren
Analyseer aan het begin van het jaar alles wat bij je bedrijf hoort. Bedenk hoe je dit zou kunnen verbeteren of welke acties je kan ondernemen. Beoordeel de digitale aanwezigheid van je zaak om meer zichtbaarheid te creëren of verbeteren.
Bepaal of je wilt overstappen van sommige leveranciers. Bekijk hoe je nieuwe doelgroepen kan bereiken via Social Media of door het professionaliseren van je website. Laat je hierbij helpen.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!