• Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Gratis abonnement
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature
Horeca Webzine
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
Horeca Webzine
No Result
View All Result
Home Kennisbank

Meer omzet met klantdata dankzij deze 9 tips

Horeca Webzine by Horeca Webzine
18/06/2020
in Kennisbank, Tips
0
klantdata Horeca Webzine
8
SHARES
306
VIEWS

Als horeca-uitbater heb je heel wat waardevolle kennis over je gasten. Als je nu weet hoe deze klantdata in te zetten, dan zijn deze gegevens goud waard. Hieronder alvast 9 tips hoe het kan!

Persoonlijke service vraagt om klantdata

Uit onderzoek blijkt dat restaurantbezoekers gemiddeld dertig percent meer spenderen wanneer ze een emotionele connectie voelen met het restaurant. Het creëren van een dergelijke verbinding doe je door je gasten een persoonlijke ervaring aan te bieden.

Topchef Dirkjan Decock van het Kortrijkse restaurant Taste & Colours beaamt het belang van een persoonlijke behandeling: “Gasten komen elk voor een eigen ervaring. Ze gaan op restaurant om te verleiden, om zaken te doen of om te communiceren. Juist daarom moet u klanten op een persoonlijke manier benaderen en hen de ervaring bieden die zij verwachten.”

Je kan je gasten pas een persoonlijke behandeling bieden wanneer je hen echt leert kennen. En inspeelt op hun persoonlijke noden. Die kan je vaak afleiden uit de klantdata. Heb je geen idee welke gegevens je moet verzamelen? En waarom deze gegevens precies waardevol zijn? We helpen je even.  

Welke gegevens verzamelen? 

1. Profiel

Heel wat horecaondernemers onderschatten de waarde van klantdata. Naam, voornaam, een telefoonnummer en/of een e-mailadres zijn de basisgegevens om te starten met het verzamelen van meer gegevens.

Lees ook:

Scoren met fermenteren: extra veel tips en 4 recepten

Logo laten maken of zelf ontwerpen? 6 tips.

klantdata Horeca Webzine

2. Reserveringsgegevens

Wanneer je reserveringen aanneemt via de telefoon of een online reserveringssysteem, komt er naast de basisgegevens van een klant nog veel meer informatie binnen. Je kan onder andere veel leren uit het aantal personen, de samenstelling van het gezelschap (koppel, vrijgezellen, gezin,…), de opmerkingen die de gasten meegeven bij het reserveren en het aantal voorgaande bezoeken van een gast.

3. Gastvoorkeuren

Je gasten hebben ook veel voorkeuren die je kan waarnemen tijdens hun bezoek. Zo kan het interessant zijn om te onthouden of je klanten een favoriete tafel hebben. En met welke allergieën of intoleranties ze al dan niet kampen. Het kan ook handig zijn om de voedselvoorkeuren van een gezelschap te noteren. Zijn het vlees- of visliefhebbers, vegetariërs of is de jongste een veganist?

9 tips voor meer omzet met klantdata

1. Zorg voor een persoonlijke behandeling

Bezorg je gasten een persoonlijke ervaring. Om dit goed te doen bekijk je voor elke shift de reserveringslijst samen met je medewerkers. Wie komt er dadelijk langs? En welke gasten vereisen speciale aandacht?

2. Lees de opmerkingen

Lees voor een shift alle opmerkingen die gasten meegeven tijdens het reserveren. En beantwoord deze zelfs wanneer het antwoord vanzelfsprekend of negatief is. Zo geef je duidelijkheid alvorens de gast langskomt.

3. Breng het team op de hoogte van allergieën

Zo is de keuken optimaal voorbereid voor de shift. En kan de bediening de gasten tevreden stellen door de juiste gerechten aan te bevelen.

4. Begroet klanten uitgebreid en vriendelijk

Noem ze indien mogelijk bij naam, vooral als ze al enkele keren in je zaak zijn geweest. Dit is de eerste stap in het maken van die persoonlijke en emotionele connectie waar we het in het begin over hadden.

klantdata Horeca Webzine

5. Hou rekening met speciale gelegenheden

Geeft iemand aan dat hij of zij een verjaardag komt vieren? Dat doet deze persoon dit niet zomaar! Vergeet dan ook niet om je gast een gelukkige verjaardag te wensen. En eventueel een kleine attentie te voorzien.

6. Investeer vrije momenten

Vrij momentje tijdens een shift? Probeer bij te houden wie wat bestelt. Deze gegevens kan je later gebruiken voor persoonlijke e-mailmarketing.

7. Vraag direct om feedback

Vraag je gasten bij vertrek hoe hun bezoek is verlopen. Zo maak je mensen blij met de persoonlijke aandacht. En stel je meteen een buffer in tegen slechte online-reviews.

Dirkjan Decock: “Ik maak er een punt van om zelf de desserts op te halen bij mijn gasten. Mensen zijn altijd blij wanneer ze een praatje met de chef kunnen doen. En ik leer er zelf veel uit.”

8. Integreer systemen als partner

Gebruik je softwareprogramma’s in je zaak om klantdata te verzamelen? Dan kan je deze integreren als partners om meer te halen uit je klantdata. Koppel bijvoorbeeld het reserveringssysteem aan een kassasysteem. Daardoor weet je precies welke gast aan welke tafel zit. En hoeveel deze gast gemiddeld spendeert in je zaak. Maar ook aan welke producten hij deze bedragen spendeert. Dergelijke informatie is natuurlijk goud waard bij het volgende bezoek van de gast. Of wanneer je nieuwsbrieven verstuurt!

9. Personaliseer je marketing

Bij het versturen van nieuwsbrieven kan je je klantenbestand segmenteren om gepersonaliseerde boodschappen te versturen naar specifieke doelgroepen. Uit een onderzoek blijkt dat gesegmenteerde mailings wel 14% vaker geopend worden dan niet-gesegmenteerde mailings. Deze specifieke mailings worden ook bijna 100% vaker aangeklikt. Heel erg efficiënt dus! Hulp nodig met je E-mailmarketing? Contacteer ons.

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en maak wekelijks kans om een etentje te winnen in een leuke horecazaak.
Tags: horecamedewerkerklantdataleverancieromzettipsuitbater
Share8TweetShare
premium partner keurslager
premium partner weyn's honing
Previous Post

Een superleuke baan als kelner dankzij deze 10 handige tips

Next Post

Sollicitatieverlof: wat is dat?

Horeca Webzine

Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

Next Post
Sollicitatieverlof: wat is dat?

Sollicitatieverlof: wat is dat?

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met de Privacy Policy.

GRATIS ABONNEMENT

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

We hebben je gratis abonnement op Horeca Webzine ontvangen. Controleer nu nog even je inbox of spammap om je mailadres te bevestigen.

RECENTE BERICHTEN

belgische streekspecialiteiten quiz

Ken jij de Belgische streekspecialiteiten? Doe de 20 vragenquiz

02/03/2021
chef and knife mes messen slijperij

Chef & Knife: slijperij en messen waar je jarenlang plezier aan beleeft

01/03/2021
overbruggingsrecht advies horeca webzine

Hoe wordt het overbruggingsrecht belast?

01/03/2021
Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

01/03/2021
mastercooks of belgium 28 meesterkoks box bon moments Young Masters

Deze 3 Young Masters hebben elk hun eigen stijl

26/02/2021

MEEST GELEZEN

  • Horeca Webzine online magazine open petitie uitbaters

    Teken de petitie, de horeca in België en Nederland moet weer open!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat is de dresscode in het Hof van Cleve van Peter Goossens?

    231 shares
    Share 231 Tweet 0
  • Meer dan 100 horecazaken met een leuk terras in Vlaanderen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zowat 550 cateraars en feestzaaluitbaters zijn de ongelijkheid beu en stappen naar de rechter 

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vlaamse cateraars en feestzaaluitbaters groeperen zich om hun rechten op te eisen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

  • Home
  • Statistieken website
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2019 - Horeca Webzine

No Result
View All Result
  • Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Gratis abonnement
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature

© 2019 - Horeca Webzine

Om jouw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken gebruiken wij cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Bezoek onze Privacy Policy.