Werken als kelner in de horeca is leuk, maar ook zwaar. Niet iedereen is er geschikt voor. Of je nu in een snackbar werkt of in een luxe restaurant; je moet iedere dag keihard aan de bak en de beste service verlenen. Om er voor te zorgen dat jij die superleuke baan in de horeca zo goed en zo lang mogelijk kunt vervullen, geven wij je 10 handige tips. Succes!
Inhoudsopgave
1. Blijf altijd vriendelijk, beleefd en attent
Tevreden gasten: daar draait het allemaal om in de horeca. En dat betekent dat je als kelner vanaf de eerste dag de lat hoog moet leggen voor jezelf. Laat de gasten niet merken wat je werkelijk denkt of voelt als je aan het bedienen bent.
Blijf altijd vriendelijk, beleefd en attent. Verlies je geduld niet. Reageer rustig en beheerst, ook als je je enorm ergert aan een bepaalde bezoeker.
2. Zorg voor een snelle bediening
Zorg ervoor dat je snel en efficiënt kunt werken als kelner. Je hebt natuurlijk niet alles in de hand, maar voor een groot deel kun je de werkwijze wel sturen. Als je accuraat en snel bedient, bijvoorbeeld op een terras of in een restaurant, volgen er al snel nieuwe bestellingen. Dat zorgt voor extra omzet, iets waar je baas heel blij van wordt. En in veel gevallen levert het jou ook een goede fooi op.
3. Zorg voor een opgeruimde, frisse uitstraling
Als je buiten op het terras werkt, is het belangrijk dat de boel er fris en netjes uitziet. Dus schone tafeltjes, stoelen aangeschoven, kaart op de tafel en geen vieze servetjes of peuken op de grond. Zo zorg je als kelner voor een opgeruimde, frisse uitstraling. Dat geldt niet alleen voor je werkomgeving, dus het terras, de snackbar of het restaurant waar je bedient, maar ook voor jou als persoon. Zorg voor een gastvrije, hartelijke sfeer.
4. Bestudeer de kaart goed
Bestudeer de menukaart goed voordat je aan je baan als kelner begint. Dat lijkt misschien een overbodige tip, maar vergis je niet. Als je weet wat er op de kaart staat, kan je sneller reageren op vragen, beter adviseren en dus efficiënter werken.
Door op de hoogte te zijn van de kaart, toon je vakkundigheid. Gasten waarderen dat niet alleen, in het hogere segment wordt het ook van je verwacht. Het maakt allemaal onderdeel uit van werken in de horeca..
Hotel-Restaurant De Kommel
Weilandshof
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN, CATERINGBEDRIJVEN EN FEESTLOCATIES.
Ook je horecazaak, cateringbedrijf of feestlocatie in deze carrousel? KLIK HIER.
5. Let op de details
Als je voor een baan als kelner hebt gekozen, is het iedere dag rennen en vliegen. Vooral in het begin. En zeker dan is het een behoorlijke opgave om ook op de details te blijven letten.
Dus pak wijnglazen niet met je vingers bij de rand vast, maar netjes bij de steel. En draai een koffie- of theekopje met het oortje naar de gast toe als de bestelling op tafel zet. Verlies de details niet uit het oog, hoe druk het ook is.
6. Begroet altijd de nieuwe gasten
In de horeca ben je dienstverlenend bezig. Het is belangrijk om de gasten het gevoel te geven dat ze welkom zijn. Dat ze gezien worden. Letterlijk. Begroet daarom altijd de nieuwe gasten die in de zaak waar je werkt binnenstappen.
Maak oogcontact of geef een vriendelijk knikje en glimlach even. Dan weten de gasten dat je ze hebt opgemerkt en dat je zo langs komt om hun bestelling op te nemen.
Dit zijn 50 weetjes en uitspraken van vrouwelijke topchefs
Hier zijn 50 weetjes, tips, innovaties, uitspraken, persoonlijke uitdagingen en overwinningen van vrouwelijke topchefs die de culinaire wereld hebben veroverd....
Week van de Steak-Friet 2024: van 4 tot 11 oktober
Week van de Steak-Friet wordt in 2024 gevierd van 4 tot 11 oktober. Deze jaarlijkse campagne, georganiseerd door VLAM, zet...
Hoe zie jij de toekomst van robots in de horeca in 2025?
Het gebruik van robots in de horeca revolutioneert de sector door efficiëntie en innovatie te bevorderen. Hoe zie jij de...
Week van de Friet 2024: stuur een foto van je (favoriete) frituur
Versgebakken, knapperig en heerlijk goudgeel. Dat zijn de woorden die ons te binnen schieten als we denken aan frietjes van...
Vissen van de herfst 2024: pladijs en schartong
De dagen worden korter, het wordt kouder. Een stukje vis kan dan heerlijk smaken. En als je kiest voor seizoensvissen...
7. Hang niet over de klanten
Als je mensen bedient, ga dan niet over de klanten heen hangen. Dat vinden de meeste gasten heel onprettig en daarbij oogt het ook zeer onprofessioneel. Loop gewoon om en als het echt niet anders kan, biedt dan bij voorbaat al excuses aan.
8. Geef niet te snel op
Hou als kelner je oren en ogen goed open. Blijf constant alert. Ook als het even rustig is, niet inzakken. Werken als kelner in de horeca is topsport. Zeker in het begin is het zowel lichamelijk als geestelijk heel vermoeiend. Maar dat went.
Als het goed is, worden klantvriendelijkheid en gastvrijheid je tweede natuur. Dan kan je veel meer op de automatische piloot gaan werken. En ook echt genieten van de contacten en gesprekjes met tevreden klanten.
Dus geef niet te snel op, maar hou vol. Ook als het een keer niet zeker loopt.
Belgoo Beer
Vanille Madagascar
NOOR & NOOR
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
9. Leer van je fouten
Natuurlijk kan het zo zijn dat je als kelner in het begin een paar keer een stomme actie uithaalt of fouten maakt. Doordat je de drukte bijvoorbeeld even niet aankan, moe wordt, teveel zaken tegelijk moet regelen.
Het hoort er allemaal bij. Werken als kelner in de horeca vraagt veel van je, maar zorg er gewoon voor dat je die fouten niet nog een keer maakt. Dan komt alles goed.
10. Laat gasten niet wachten, reken snel af
En tot slot: gasten die een leuke avond bij je hebben gehad en lekker hebben gegeten of gedronken, willen op een gegeven moment weer verder. Als ze dan heel lang moeten wachten op de rekening, wordt dat ervaren als een afknapper.
Laat dus je gasten niet wachten. Als ze hebben aangegeven te willen betalen, handel dat dan snel af. Ook als er een groot gezelschap wil vertrekken en iedereen erop staat apart te betalen bij jou. Laat je irritatie niet blijken en blijf vriendelijk en behulpzaam.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: Info.be