• Horeca Webzine
  • Adverteren
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
      • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Gratis abonnement
  • Kaarten
    • Community mārie
    • The Mastercooks of Belgium 1980-2020
    • Partners Horeca Webzine
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Statistieken website
    • Vacature
Horeca Webzine
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
Horeca Webzine
No Result
View All Result
Home Kennisbank Tips

Tafelschuimers en flessentrekkers: 20 tips hoe ze te herkennen en te vermijden.

Horeca Webzine by Horeca Webzine
05/02/2020
in Tips, Kennisbank
1
Tafelschuimers en flessentrekkers: 20 tips hoe ze te herkennen en te vermijden.
41
SHARES
575
VIEWS

Tafelschuimers zijn mensen die in je restaurant komen tafelen en vertrekken zonder de rekening te betalen. Hetzelfde fenomeen doet zich ook voor in drankgelegenheden, waar het gaat om gasten die één of meerdere drankjes nuttigen evenzeer zonder de rekening te betalen. Die noemen we flessentrekkers. Maar, what’s in a name? Het probleem blijft hetzelfde. Het kost je geld en bezorgt je een hoop frustratie. Twintig tips hoe ze te herkennen en te vermijden.

Hoe te vermijden?

Het is niet gemakkelijk om in te schatten of iemand slechte bedoelingen heeft. Ook drukte kan ervoor zorgen dat jij of je (occasionele) medewerkers niet altijd iedereen in de gaten kunnen houden.

De enige manier om tafelschuimerij te vermijden, is door direct af te rekenen na de bestelling, ongeacht of het om een kleine of een grote bestelling gaat. Dit is alles behalve klantvriendelijk natuurlijk. Hoewel, als je vaak met niet-betalers te maken krijgt en de gast de reden uitlegt er meestal wel op begrip kan gerekend worden.

Toch zijn er nog een heel aantal andere Tips & Tricks die je kan toepassen om tafelschuimers en flessentrekkers te vermijden.

Tips & Tricks

  • Als het praktisch mogelijk is, voorzie slechts één in- en uitgang voor je zaak. Dit maakt het moelijker voor gasten om ongezien zonder te betalen je zaak te verlaten.
  • Organiseer het zo dat jij of één van je medewerkers altijd deze in- en uitgang in het oog kan houden.
  • Als je een terras aan je zaak hebt, probeer er te werken met slechts één in- en uitgang, indien enigszins mogelijk.
  • Brief je personeel goed om – zeker bij twijfel – de tafels die zij hebben bediend, zo goed mogelijk in de gaten te houden.
  • Installeer één of meerdere camera’s. Zo kan je de politie de beelden tonen en kunnen zij –hopelijk- de tafelschuimer(s) opsporen. Trouwens, als een tafelschuimer ziet dat er bij jou een camerabewaking is, zal die normaal gezien wel twee keer nadenken vooraleer hij/zij bij je deur uitgaat zonder te betalen. De camera’s kunnen dus ook een afschrikeffect hebben. Hou wel rekening met de verplichtingen die de camerawet je oplegt als je een camera wil installeren! Zo moet je onder meer aangifte doen bij de Privacycommissie en via een pictogram aan je gasten kenbaar maken dat zij gefilmd worden. Klik hier voor meer informatie.
  • Voorzie je medewerkers van een oortje. Zo staan al je medewerkers in verbinding met elkaar en kunnen ze elke verdachte beweging meteen doorgeven aan elkaar en tijdig ingrijpen.
  • Doe navraag bij je makelaar of verzekeraar in welke mate je je hiertegen zou kunnen laten verzekeren. Dit zal evenwel vaak niet mogelijk zijn, omdat het doorgaans heel moeilijk is om het feit van tafelschuimen te bewijzen, tenzij bij betrapping op heterdaad.
  • Als jij of je medewerkers een vermoeden hebben dat je mogelijk met tafelschuimers of flessentrekkers te maken hebt, benader hen dan met de vraag om onmiddellijk bij de bestelling te mogen afrekenen. Geef als reden dat je wisselt van shift en de kassa bijgevolg moet afgesloten worden voor de volgende shift.
  • Probeer steeds slechts 1, maximum 2 obers te voorzien per tafel of een rang. Dit zorgt voor persoonlijk contact met de gast(en) en vermindert het risico op niet-betalen.
  • Geef bijzondere aandacht wanneer een nieuwe ober bij je begint. Het komt immers vaak voor dat hij/zij niet altijd gezien heeft dat gasten aandacht proberen te trekken om de rekening te vragen. Deze gasten kunnen na verloop van tijd hun geduld verliezen en beslissen om te vertrekken zonder te betalen.
  • Wees voorzichtig met personen die melden gratis bij je te komen eten omdat ze (culinair) journalist, blogger of dergelijke zijn. Weet dat je geenszins verplicht bent om hen gratis te laten consumeren.
  • Hang een bord op in je zaak en/of vermeld op je menukaart dat je steeds de politie zal bellen in geval een gast de zaak probeert te verlaten of verlaat zonder te betalen.
  • Last but not least: laat je niet doen! Het is niet omdat de gast zegt dat hij/zij niet kan betalen, dat dit ook daadwerkelijk zo is. Vaak blijkt dat de tafelschuimer toch meer dan voldoende geld op zak heeft om te betalen. Uiteraard mag je de gast niet fouilleren of afdreigen maar vaak volstaat het om vriendelijk aan te dringen en hem/haar er op te wijzen dat de politie zal gebeld worden.
Tafelschuimer | Horeca Webzine
De tafelschuimster die de kust de afgelopen jaren ‘onveilig’ maakte.

Als het kwaad geschied is

Als het kwaad geschied is, doe dan altijd aangifte en dien altijd klacht in tegen de tafelschuimer bij de politie. Dit is niet alleen van belang om eventueel toch aangifte te kunnen doen bij je verzekering, maar ook om de tafelschuimer in kwestie een halt te kunnen toeroepen. Tafelschuimers zijn meestal recidivisten, ze slaan dus meermaals toe. Hoe vaker er een aangifte van en/of een klacht tegen een bepaalde tafelschuimer wordt gedaan, hoe groter de kans dat het parket die tafelschuimer voor de rechtbank zal vervolgen. Zoals dit in het verleden al meermaals is gebeurd, met veroordelingen tot gevolg.

Lees ook:

Aanbod tweedehands horecamateriaal groeit sterk sinds 2020

Horeca-ondernemers: “Vergeet je leveranciers niet!” Advies en 8 tips voor een financieel stappenplan.

De meeste gebruikte trucs van tafelschuimers

  • De ‘gast’ bestelt na de maaltijd nog een koffie of iets anders en wanneer de ober de bestelling gaat halen, stapt hij/zij zonder te betalen op.
  • De ‘gast’ gaat tijdens de maaltijd regelmatig een sigaret roken buiten, doet dit nogmaals na de maaltijd en laat een lege portefeuille en nep gsm liggen, maar keert niet meer terug.
  • De ‘gast’ veinst onwel te worden na de maaltijd en vraagt om een dokter of ambulance te bellen. De dokter of ambulance nemen de ‘gast’ mee voor verder onderzoek en je ziet de ‘gast’ nooit meer terug.
  • De ‘gast’ beweert, weliswaar op het einde van de maaltijd en na deze nagenoeg volledig verorberd te hebben, dat het niet lekker was of dat er iets mis mee was (vb. gebrekige voedselveiligheid) en weigert om deze reden om te betalen.
  • De ‘gast’ betaalt contant de eerste keer of de eerste keren dat hij bij je over de vloer komt. Bij een volgend bezoek beweert hij vervolgens geen contant geld bij te hebben en vraagt je om een factuur op te maken. Je vertrouwt de gast, maakt een factuur op, maar ziet je geld in sommige gevallen nooit.

Download de brochure met Tips & Tricks.

Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!


Bron: Horeca Vlaanderen

Tags: adviestips
Share41TweetShare
Previous Post

KHN dringt erop aan om de horeca-tsunami in Groningen in te dijken.

Next Post

Heb jij al een gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.

Horeca Webzine

Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

Next Post
Heb jij al een gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.

Heb jij al een gedragscode voor het (privé)gebruik van sociale media onder de werktijd? 55% weet het niet.

Comments 1

  1. Reinhard says:
    10 maanden ago

    Laatst was ik niet in het restaurant en heeft een van mijn obers het heel onconventioneel opgelost. Hij is nogal groot en heeft een gast die niet kon betalen, uit zijn jas geholpen. Hij heeft gezegd dat de gast zijn jas terugkreeg wanneer hij kwam betalen. De gast dreigde met een advocaat. De ober was niet onder de indruk. De jas hangt nog altijd bij ons, in het restaurant maar een advocaat hebben we ook nog niet gezien.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met de Privacy Policy.

GRATIS ABONNEMENT

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken zoals een gastro mārie bon, een Box Bon Moments of De Grote Groentebijbel met niet minder dan 120 recepten van Frank Fol.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

We hebben je gratis abonnement op Horeca Webzine ontvangen. Controleer nu nog even je inbox of spammap om je mailadres te bevestigen.

RECENTE BERICHTEN

week van het konijn cover horeca webzine

Week van het konijn 2021. Weetjes en inspirerende recepten

19/01/2021
italiaanse keuken horeca webzine (1)

Hoe goed ken jij de Italiaanse keuken? Test je kennis met deze 10 vraagjes.

18/01/2021
mastercooks of belgium 23 meesterkoks box bon moments

Deze 3 mastercooks hebben een gepassioneerd parcours

16/01/2021
IYFV 2 knolselder groenten en fruit frank fol

#IYFV2021: knolselder, van selinon tot chips

14/01/2021
Michelinsterren: deze 8 feiten moet je weten

Michelinsterren: deze 8 feiten moet je weten

14/01/2021

MEEST GELEZEN

  • Horeca Webzine premium partners copy (2)

    Teken de petitie, de horeca in België en Nederland moet weer open!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat is de dresscode in het Hof van Cleve van Peter Goossens?

    231 shares
    Share 231 Tweet 0
  • Meer dan 100 horecazaken met een leuk terras in Vlaanderen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zowat 550 cateraars en feestzaaluitbaters zijn de ongelijkheid beu en stappen naar de rechter 

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vlaamse cateraars en feestzaaluitbaters groeperen zich om hun rechten op te eisen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

  • Home
  • Statistieken website
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2019 - Horeca Webzine

No Result
View All Result
  • Horeca Webzine
  • Adverteren
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
      • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Gratis abonnement
  • Kaarten
    • Community mārie
    • The Mastercooks of Belgium 1980-2020
    • Partners Horeca Webzine
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Statistieken website
    • Vacature

© 2019 - Horeca Webzine

Om jouw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken gebruiken wij cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Bezoek onze Privacy Policy.