Je kent het wel. De kelner die, terwijl het restaurant halfvol is, aan de bar hangt. Kletsend met die leuke barmaid, over alles wat er mis is in de zaak. Of die hotelreceptionist die ’s ochtends bij het uitchecken uitstraalt: “Praat niet met mij, ik ben geen ochtendmens”. En de oudere kelner die zich ‘maitre’ waant en rondloopt met de neus in de lucht en de jonge gasten afsnauwt. Personeelsproblemen, daar hebben we het over vandaag.
Inhoudsopgave
Ongeoorloofde personeelsproblemen
Ongeoorloofd, zeg je? Die mensen horen niet in een bedrijf? Maar als zo’n medewerker een tijdelijk of vast contract heeft, zit je er wel aan vast. En dat kost je gasten! Een waarachtig probleem.
Het is ongelooflijk hoe sommige mensen zich durven op te stellen. Maar is dit niet van alle tijden? Zijn die personeelsproblemen typerend voor de jeugd van tegenwoordig? Die zogenaamde Millennials of generatie Y, geboren is tussen 1981 en 2000.
Belgoo Beer
Vanille Madagascar
NOOR & NOOR
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
Kyzoe Hosting & Design
Belgische Keurslagers
Generatiekloof
Meer dan 60% van de horecamedewerkers behoort tot deze generatie. Het zijn de jonge medewerkers, managers en studenten die in de horeca werken. Als je dan bedenkt dat het gros van de ondernemers en leidinggevenden valt onder generatie X (1961-1980), dan is de chaos compleet.
Is er dan zo’n onbegrip tussen de beide generaties? Dat de mentaliteit van de generatie X en Y o sterk van elkaar verschillen is logisch. Ze zijn in andere tijdperken opgegroeid met andere waarden en uitdagingen.
Maar toch. Verschillen ze wel zoveel van elkaar? Zijn zij de oorzaak van de personeelsproblemen?
Generatie Y: Millennials
Medewerkers uit de generatie Y waarderen authentieke organisaties en leiders. Maar zijn minder geneigd tot aanpassen. Gezelligheid tijdens het werk is hun primaire verwachting. Ze zijn ambitieus maar niet loyaal, hebben helemaal geen vakkennis, en zetten zich matig in.
Ze zijn vaak gemakzuchtig, narcistisch of zoeken permanent aandacht. En ee hebben een allergie voor hiërarchie. Ze voelen zich niet erg betrokken bij het bedrijf, willen direct voldoening en zoeken snel nieuwe uitdagingen.
Keuzestress, onzeker en verwend, zijn ook ook eigenschappen van de generatie Y. Ze zijn laat zelfstandig en hebben moeite met het aangaan van verplichtingen. Dit is alvast wat de generatie X van hen denkt. En het aankaart als de oorzaak van de personeelsproblemen.
Bakken in spiegelbeeld voor Sinterklaas en speculaasvrijers
Niettegenstaande speculaas wel het hele jaar door te verkrijgen is, vindt de verkoop van deze fijn gekruide koekjes zijn hoogtepunt...
Huiskamerrestaurant op 5 vlakken concurrentie met traditionele restaurant
Een huiskamerrestaurant is een eetgelegenheid die wordt opgezet in de privéwoning van een chef of gastheer/gastvrouw, waar gasten in een...
De bevoorrading horeca wordt een groeiend probleem in 2025
Strengere regelgeving en afnemende bereikbaarheid maken het steeds moeilijker om de nodige producten en ingrediënten op tijd bij de zaak...
Zoektocht naar medewerkers blijft ook in 2025 een uitdaging
Een aanhoudend en structureel tekort aan medewerkers is ook in 2025 voor de horecasector een aanzienlijke uitdaging. Deze problematiek, die...
Vijftien Mastercooks bij de 1.000 beste restaurants in de wereld
Niet minder dan 28 Belgische restaurants behoren tot de 1.000 beste ter wereld volgens "La Liste", de gastronomische ranglijst van...
Generatie X: Babyboomers
Medewerkers uit de generatie X houden van een goede sociale sfeer op de werkvloer. En benutten de diversiteit aan mensen in een team. Werkgevers zijn meestal tevreden over hun mentaliteit en motivatie. Ze zijn loyaal, tonen inzet en weten wat ze doen.
Ook zijn ze betrokken bij de organisatie en zoeken minder snel een nieuwe baan. En willen dat anderen ook verantwoordelijkheid en initiatief nemen. Ze zoeken niet naar het beste idee en draagvlak, maar willen ideeën zo optimaal mogelijk combineren.
Ook houden ze van een gezonde balans. En hebben oog voor kwaliteit.
Hotel-Restaurant De Kommel
Weilandshof
The Mastercooks of Belgium
Bulles de Princesse
Herkenbaar?
Zeker als je bedenkt dat de horeca voor generatie Y veelal een bij- of startersbaan is. En voor generatie X een hoofdbaan. Het uitgangspunt en belang van een baan is compleet anders.
Het functioneren van een generatie ligt voor een groot deel aan de ‘leeftijdsfase’ waarin die generatie zich bevindt. Maar elke generatie wordt volwassen.
Dan worden andere dingen relevanter. Je hebt gedegen ervaring, staat stabieler in het leven en je leert jezelf beter kennen. Het is een soort voortschrijdend inzicht. Maar soms verlies je ook je speelsheid. En onbevangenheid waarmee je mogelijkheden en ideeën creëert.
Straks komt generatie Z in het werkveld en begint het allemaal opnieuw. Natuurlijk met wat nuanceverschillen. Ook generatie Y zal zich ontwikkelen en zich met de tijd serieuzer opstellen.
Welke wijn bij wild met zoete garnituur?
Al hoeft dit niet, bij wild serveert men veelal een zoete garnituur. En dan rijst de vraag welke wijn men...
Waarom ontdooit een vriezer als de omgevingstemperatuur lager dan 10°C is?
Eén van de redacteuren van de NRC wetenschapsredactie kwam tijdens het uitzoeken van een nieuwe vriezer achter een bijzondere vaststelling....
Een restaurantkeuken (her)inrichten: 9 tips en missers
Een restaurantkeuken op de juiste manier inrichten is een hele klus. Laat je hierbij goed adviseren. Jouw dagelijkse bedrijfsvoering staat...
Gezonder eten in je bedrijfsrestaurant met dit 4-stappenplan
Je kunt een bedrijfsrestaurant zó inrichten dat het werknemers verleidt om gezonder te gaan eten!
Dit zijn de 7 zonden binnen de dienstverlening
Binnen de dienstverlening waar de horeca onder valt, worden negatieve gedragingen beschreven als ‘de zeven zonden van de dienstverlening’. Probeer...
Gezonde mix
Ligt het probleem van de horeca niet in het te eenzijdig werken met mensen van 1 of 2 generaties? In plaats van een generatiemix? Dat een gezonde mix van mannen en vrouwen in een team goed werkt, dat weten we.
Ook in een generatiemix kunnen de generaties elkaar stimuleren, inspireren en vernieuwen. Je kunt zo je bedrijf naar een hoger niveau tillen. En komt er meer begrip en interesse voor elkaar.
Mits je als ondernemer en manager inlevingsvermogen hebt hoe je medewerkers in te zetten. Dus gelijkheid bevorderd en iedereen – vanuit zijn eigen perspectief – een bijdrage laat leveren in je bedrijf.
Want managers die hun manier van leidinggeven baseren op de leeftijd van hun team, zijn eigenlijk luie managers, stelt Jessica Kriegel in de ‘Journal of Leadership & Organizational Studies’, waarin de daadwerkelijke generatieverschillen vergeleken werden met de aangenomen verschillen.
Jouw ervaringen
Wat zijn jouw ervaringen hiermee? En hoe pak jij het aan? Gooi het in onze community op Facebook.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bronnen: Monique Van Gevelt, NRC