• Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Horeca en Food Jobs
    • Vacature toevoegen
    • Mijn vacatures
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Abonneer je gratis
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature
Horeca Webzine
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
Horeca Webzine
No Result
View All Result
Home Kennisbank Tips

Met deze 10 tips maak je een perfecte menukaart op

Horeca Webzine by Horeca Webzine
20/01/2020
in Tips, Kennisbank
0
Met deze 10 tips maak je een perfecte menukaart op

Foto: Quakoken, Oldenzaal (NL)

13
SHARES
513
VIEWS

Geloof het of niet, maar je menukaart is een niet te missen tool voor je restaurantmarketing. De kracht ervan wordt vaak onderschat. Maar die kan een gigantisch verschil maken in de perceptie van je gast. Vaak maken ze onbewust hun keuze door de schikking en de look van je kaart. Hoe zit de perfecte menukaart dan in elkaar? Hier vind je alvast 10 handige tips.

1- Vormgeving

menukaart | Horeca Webzine

De vormgeving van de menukaart is erg belangrijk. Wat je wilt uitstralen met je restaurant? Denk hier goed over na en laat je menukaart dat weerspiegelen. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch gebeurt het dat menukaarten niet proper zijn. Zo creëer je een bepaald beeld bij jouw gasten. Als de kaart al vuil is, hoe zit het dan in de keuken? Door deze gedachten zullen je gasten minder besteden. En hierdoor kan je dus al inkomsten mislopen. Zorg daarom dat de kaarten altijd proper en er verzorgd uitzien.

2- Stevig en handzaam

Er zijn vele leuke formaten om menukaarten te laten maken, maar zijn die ook echt handig? Een opvouwbare kaart die zich uitvouwt tot een compleet A-formaat zo groot als de krant. Origineel is het wel, maar niet echt handig. Wanneer het formaat niet als natuurlijk wordt ervaren, kan dit frustraties oproepen. En gefrustreerde gasten geven minder uit dan blije. Houd daarom het formaat handzaam. Als het gaat om duidelijkheid en handzaamheid, dan is een A4-formaat de meest gangbare maat.

3- Leesbaar

Niet iedereen heeft optimaal zicht. Veel mensen hebben zelfs een leesbril nodig om teksten te kunnen ontcijferen. Zorg dat je gasten geen vergrootglas nodig hebben om de menukaart te lezen. Print de kaart eerst uit als proef en vraag een aantal mensen die moeite hebben met kleine letters of ze je menu goed kunnen lezen. Sommige betere restaurants voorzien zelfs leesbrilletjes.

4- Online menukaart

Veel gasten bekijken een restaurant online voor zij er naartoe gaan. Je website is dan ook erg belangrijk voor toekomstige gasten. Zorg ervoor dat de menukaart er online net zo goed uit ziet als in je restaurant. Dit is tenslotte in veel gevallen de eerste indruk die je gasten krijgen van je restaurant. Wanneer de sfeer van je website en kaart de bezoekers aanspreken, zullen ze sneller beslissen om naar je restaurant te komen. De beleving begint al voor ze in jouw restaurant aankomen.

Lees ook:

Klachten: zo ga je er mee om. 4 stappen en tips.

Voedingstips en recepten voor een frisse en sterke herstart

Zo ziet er een ideale menukaart uit.

5- Keuzestress

Maak je menukaart niet te uitgebreid. Wanneer er teveel keuze is, weten je gasten niet meer wat ze moeten kiezen. En raken ze gefrustreerd. Een maximum van 5 gerechten per gang is meer dan genoeg. Je kan dan beter je aanbod vaker wisselen om zo deze gerechten aan bod te laten komen. Of een aantal specials toevoegen en deze geregeld af te wisselen. Hiermee reduceer je keuzestress, en ben je ook vernieuwend bezig.

6- Heldere taal

De chef weet misschien precies wat een gerecht inhoudt, maar niet iedereen heeft er van gehoord. Zet dan ook duidelijk op de kaart wat het gerecht precies is. Mensen vinden het vaak eng om nieuwe en onbekende dingen te proberen. Wanneer een gerecht dan ook niet duidelijk is omschreven en uw gasten het niet herkennen, zullen ze er ook niet snel voor kiezen. Dit betekent overigens niet dat u saai moet zijn in uw omschrijvingen! Hier ligt namelijk een grote kans om direct meer omzet te halen. Blijf origineel in de  omschrijving, en probeer daarbij gemakkelijke woorden te gebruiken die inspelen op het gevoel en de zintuigen.

7- Consistente indeling

In België en Nederland is het gebruikelijk om op volgorde van voor-, hoofd-, en nagerecht te eten. Houd deze volgorde dan ook op je menukaart. De plaatsing van gerechten heeft effect op de bestelling. We lezen van links naar rechts, van boven naar beneden. De gerechten die bovenaan staan worden daarom ook vaker gekozen. Zet de gerechten met meer marge bovenaan of onderaan de menukaart. Want de bovenste en onderste gerechten worden het meest besteld. Dit geldt per gang. Dus voorgerecht, hoofdgerechten en nagerechten.

Speel mee met en lees verder onder de winactie.

8- Aparte kaarten

Je kan je omzet verhogen door te kiezen voor meerdere verschillende menukaarten. Meestal geef je de menukaart bij binnenkomst, en wordt deze na bestelling direct weer weggehaald. Zet een aparte drankkaart op tafel die je niet weghaalt. Gasten zullen hierdoor vaker de kaart erbij pakken en meer of duurdere drankjes bestellen.

9.Geen €-tekens

Een stijging van 8,15% van de gemiddelde besteding is wat deze strategie oplevert. Dit blijkt uit onderzoek van Yang. Snel verdiend! Waarom werkt dit? Valutatekens zijn een verwijzing naar een betaling. En betalen doet pijn, zo blijkt uit het onderzoek. Op de gemiddelde menukaart staan al snel 40-60 eurotekens, en dus 40-60 keer de verwijzing naar betaling. En de pijn die daarbij hoort.

10. Foto’s of illustraties

Een recent experiment liet een grotere stijging in de verkoop van het gerecht zien wanneer het gepromoot werd met unieke karakteristieken. En minder nadruk op de omschrijving. Gebruik in de omschrijvingen van gerechten waardevolle woorden. Bijvoorbeeld: ‘New York style cheesecake’ in plaats van ‘cheesecake’. Waardevolle woorden boosten de verkoop van een gerecht met bijna 30%. En zorgen voor een hogere waardering van de kwaliteit van de gerechten en het restaurant.


Bronnen en foto’s: Drukwerkdeal, Lightspeed, Ziezo, Stoop&Stoop, AreTheyHappy

Tags: menutips
Share13TweetShare
premium partner chef's food products (2)
premium partner pH-20
premium partner keurslager
miikitco partner horeca webzine (2)
premium partner pH-20
premium partner royal teas geluwe
premium partner weyn's honing
Previous Post

Delegeren in de horeca: dit zijn de 10 grootste en fatale fouten

Next Post

Verleid de gasten in je bedrijfsrestaurant om gezonder te eten met dit 4-stappenplan

Horeca Webzine

Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

Next Post
Verleid de gasten in je bedrijfsrestaurant om gezonder te eten met dit 4-stappenplan

Verleid de gasten in je bedrijfsrestaurant om gezonder te eten met dit 4-stappenplan

Een reactie achterlaten Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met de Privacy Policy.

GRATIS ABONNEMENT

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

We hebben je gratis abonnement op Horeca Webzine ontvangen. Controleer nu nog even je inbox of spammap om je mailadres te bevestigen.

RECENTE BERICHTEN

leveranciers-plan-Horeca-Webzine-

Een financieel plan maken doe je aan de hand van deze 4 stappen

13/04/2021
Raw Food. Wat is het? Weetjes en meer dan 100 recepten.

Raw Food. Wat is het? Weetjes en meer dan 100 recepten.

13/04/2021
Klachten: zo ga je er mee om. 4 stappen en tips.

Klachten: zo ga je er mee om. 4 stappen en tips.

13/04/2021
kelners obers ober

Obers: deze 10 dingen mis je zeker in de lockdown

08/04/2021
horecaconcepten concept concepten

Consument kiest steeds meer voor eenvoudige horecaconcepten in 2021

06/04/2021

MEEST GELEZEN

  • Horeca Webzine online magazine open petitie uitbaters

    Teken de petitie, de horeca in België en Nederland moet weer open!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat is de dresscode in het Hof van Cleve van Peter Goossens?

    231 shares
    Share 231 Tweet 0
  • Meer dan 100 horecazaken met een leuk terras in Vlaanderen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zowat 550 cateraars en feestzaaluitbaters zijn de ongelijkheid beu en stappen naar de rechter 

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vlaamse cateraars en feestzaaluitbaters groeperen zich om hun rechten op te eisen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

  • Home
  • Statistieken website
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2019 - Horeca Webzine

No Result
View All Result
  • Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Horeca en Food Jobs
    • Vacature toevoegen
    • Mijn vacatures
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Abonneer je gratis
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature

© 2019 - Horeca Webzine

Om jouw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken gebruiken wij cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Bezoek onze Privacy Policy.