Geloof het of niet, maar je menukaart is een niet te missen tool voor je restaurantmarketing. De kracht ervan wordt vaak onderschat. Maar die kan een gigantisch verschil maken in de perceptie van je gast. Vaak maken ze onbewust hun keuze door de schikking en de look van je kaart. Hoe zit de perfecte menukaart dan in elkaar? Hier vind je alvast 10 handige tips.
1- Vormgeving
De vormgeving van de menukaart is erg belangrijk. Wat wil je uitstralen met je restaurant? Denk hier goed over na en laat je menukaart dat weerspiegelen.
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch gebeurt het dat menukaarten niet proper zijn. Zo creëer je een bepaald beeld bij jouw gasten. Als de kaart al vuil is, hoe zit het dan in de keuken?
Door deze gedachten zullen je gasten minder besteden. En hierdoor kan je dus al inkomsten mislopen. Zorg daarom dat de kaarten altijd proper en er verzorgd uitzien.
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
2- Stevig en handzaam
Er zijn vele leuke formaten om menukaarten te laten maken, maar zijn die ook echt handig? Een opvouwbare kaart die zich uitvouwt tot een compleet A-formaat zo groot als de krant. Origineel is het wel, maar niet echt handig.
Wanneer het formaat niet als natuurlijk wordt ervaren, kan dit frustraties oproepen. En gefrustreerde gasten geven minder uit dan blije. Hou daarom het formaat handzaam. Als het gaat om duidelijkheid en handzaamheid, dan is een A4-formaat de meest gangbare maat.
3- Leesbaar
Niet iedereen heeft optimaal zicht. Veel mensen hebben zelfs een leesbril nodig om teksten te kunnen ontcijferen. Zorg dat je gasten geen vergrootglas nodig hebben om de menukaart te lezen. Print de kaart eerst uit als proef en vraag een aantal mensen die moeite hebben met kleine letters of ze je menu goed kunnen lezen. Sommige betere restaurants voorzien zelfs leesbrilletjes.

4- Online menukaart
Veel gasten bekijken een restaurant online voor zij er naartoe gaan. Je website is dan ook erg belangrijk voor toekomstige gasten.
Zorg ervoor dat de menukaart er online net zo goed uit ziet als in je restaurant. Dit is tenslotte in veel gevallen de eerste indruk die je gasten krijgen van je restaurant.
Wanneer de sfeer van je website en kaart de bezoekers aanspreken, zullen ze sneller beslissen om naar je restaurant te komen. De beleving begint al voor ze in jouw restaurant aankomen.
Je website vernieuwen, laten updaten en onderhouden kan tegen sociale tarieven.
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN EN CATERINGBEDRIJVEN.
Ook je horecazaak of cateringbedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
5- Keuzestress
Maak je menukaart niet te uitgebreid. Wanneer er teveel keuze is, weten je gasten niet meer wat ze moeten kiezen. En raken ze gefrustreerd. Een maximum van 5 gerechten per gang is meer dan genoeg.
Je kan dan beter je aanbod vaker wisselen om zo deze gerechten aan bod te laten komen. Of een aantal specials toevoegen en deze geregeld af te wisselen. Hiermee reduceer je keuzestress, en ben je ook vernieuwend bezig.
Gepaneerde dikke asperges met spekpoeder, bieslook, rode ui en sherrysaus
Asperges dienen voor het bereiden voldoende geschild te worden. Dit kan gedaan worden met een speciaal aspergemesje of met een...
Open ravioli met varkenstong, varkenspoot en mix van paddenstoelen
Varkenspoot en varkenstong zijn echt ouderwetse ambachtelijke stukken vlees die Francesca Sterckx heel graag verwerkt tot een gastronomische hoogstandjes. Ze is...
Goulash van rund
Goulash of goelasj is de Hongaarse nationale schotel en is een soep. De sterk ingedikte variant zoals dit recept is...
6- Heldere taal
Als chef weet je precies wat een gerecht inhoudt, maar niet iedereen heeft er van gehoord. Zet dan ook duidelijk op de kaart wat het gerecht precies is. Mensen vinden het vaak eng om nieuwe en onbekende dingen te proberen.
Wanneer een gerecht dan ook niet duidelijk is omschreven en jouw gasten het niet herkennen, zullen ze er ook niet snel voor kiezen.
Dit betekent overigens niet dat je saai moet zijn in je omschrijvingen! Hier ligt namelijk een grote kans om direct meer omzet te halen. Blijf origineel in de omschrijving, en probeer daarbij gemakkelijke woorden te gebruiken die inspelen op het gevoel en de zintuigen van je gasten
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
7- Consistente indeling
In België en Nederland is het gebruikelijk om op volgorde van voor-, hoofd-, en nagerecht te eten. Houd deze volgorde dan ook op je menukaart. De plaatsing van gerechten heeft effect op de bestelling.
We lezen van links naar rechts, van boven naar beneden. De gerechten die bovenaan staan worden daarom ook vaker gekozen.
Zet de gerechten met meer marge bovenaan of onderaan de menukaart. Want de bovenste en onderste gerechten worden het meest besteld. Dit geldt per gang. Dus voorgerecht, hoofdgerechten en nagerechten.
Hoe goed ken jij de Italiaanse keuken? Test je kennis met deze 10 vraagjes.
Eerder dit jaar lokte de uitspraak van Giuseppe Peppino veel polemiek uit. Daarom vandaag een kleine quiz omtrent de Italiaanse...
Daarom Dry Aged rundvlees op restaurant; de 5 redenen
Sommige soorten rundvlees moeten eerst rijpen (besterven) voor consumptie om malser én smakelijker te worden.
Vandaag Wereldtonijndag: 4 gezonde en duurzame alternatieven voor tonijn
Word een tonijnvrij restaurant, en toon aan dat je begaan bent met de gezondheid van je gasten en de natuur....
8- Aparte kaarten
Je kan je omzet verhogen door te kiezen voor meerdere verschillende menukaarten. Meestal geef je de menukaart bij binnenkomst, en wordt deze na bestelling direct weer weggehaald.
Zet een aparte drankkaart op tafel die je niet weghaalt. Gasten zullen hierdoor vaker de kaart erbij pakken en meer of duurdere drankjes bestellen.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
9.Geen €-tekens
Een stijging van 8,15% van de gemiddelde besteding is wat deze strategie oplevert. Dit blijkt uit onderzoek van Yang. Snel verdiend! Waarom werkt dit? Valutatekens zijn een verwijzing naar een betaling. En betalen doet pijn, zo blijkt uit het onderzoek.
Op de gemiddelde menukaart staan al snel 40-60 eurotekens, en dus 40-60 keer de verwijzing naar betaling. En de pijn die daarbij hoort.
Asperges, het witte goud dat 10 jaar op hetzelfde veld wordt geteeld
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
Met deze 10 tips maak je een perfecte menukaart op
Geloof het of niet, maar je menukaart is een niet te missen tool voor je restaurantmarketing.
Gastvrij NEE! zeggen doe je met deze 10 tips
Een NEE! is soms onvermijdelijk of gewoon noodzakelijk. Maar het duidelijk zeggen, zonder dat de klant het gevoel heeft dat...
Dit is software die je horecazaak écht vooruit helpt in 2023
Software in jouw horecazaak? Je bent toch horecaondernemer, geen IT’er. Klopt! Maar dat neemt niet weg dat horeca software jouw...
10. Foto’s of illustraties
Een recent experiment liet een grotere stijging in de verkoop van het gerecht zien wanneer het gepromoot werd met unieke karakteristieken. En minder nadruk op de omschrijving.
Gebruik in de omschrijvingen van gerechten waardevolle woorden. Bijvoorbeeld: ‘New York style cheesecake’ in plaats van ‘cheesecake’. Waardevolle woorden boosten de verkoop van een gerecht met bijna 30%. En zorgen voor een hogere waardering van de kwaliteit van de gerechten en het restaurant.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bronnen en foto’s: Drukwerkdeal, Lightspeed, Ziezo, Stoop&Stoop, AreTheyHappy