Met deze 10 tips maak je een perfecte menukaart op

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
menu menukaart

Geloof het of niet, maar je menukaart is een niet te missen tool voor je restaurantmarketing. De kracht ervan wordt vaak onderschat. Maar die kan een gigantisch verschil maken in de perceptie van je gast. Vaak maken ze onbewust hun keuze door de schikking en de look van je kaart. Hoe zit de perfecte menukaart dan in elkaar? Hier vind je alvast 10 handige tips.

1- Vormgeving

De vormgeving van de menukaart is erg belangrijk. Wat wil je uitstralen met je restaurant? Denk hier goed over na en laat je menukaart dat weerspiegelen.

Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch gebeurt het dat menukaarten niet proper zijn. Zo creëer je een bepaald beeld bij jouw gasten. Als de kaart al vuil is, hoe zit het dan in de keuken?

Door deze gedachten zullen je gasten minder besteden. En hierdoor kan je dus al inkomsten mislopen. Zorg daarom dat de kaarten altijd proper en er verzorgd uitzien.

2- Stevig en handzaam

Er zijn vele leuke formaten om menukaarten te laten maken, maar zijn die ook echt handig? Een opvouwbare kaart die zich uitvouwt tot een compleet A-formaat zo groot als de krant. Origineel is het wel, maar niet echt handig. 

Wanneer het formaat niet als natuurlijk wordt ervaren, kan dit frustraties oproepen. En gefrustreerde gasten geven minder uit dan blije. Hou daarom het formaat handzaam. Als het gaat om duidelijkheid en handzaamheid, dan is een A4-formaat de meest gangbare maat.

3- Leesbaar

Niet iedereen heeft optimaal zicht. Veel mensen hebben zelfs een leesbril nodig om teksten te kunnen ontcijferen. Zorg dat je gasten geen vergrootglas nodig hebben om de menukaart te lezen. Print de kaart eerst uit als proef en vraag een aantal mensen die moeite hebben met kleine letters of ze je menu goed kunnen lezen. Sommige betere restaurants voorzien zelfs leesbrilletjes.

4- Online menukaart

Veel gasten bekijken een restaurant online voor zij er naartoe gaan. Je website is dan ook erg belangrijk voor toekomstige gasten.

Zorg ervoor dat de menukaart er online net zo goed uit ziet als in je restaurant. Dit is tenslotte in veel gevallen de eerste indruk die je gasten krijgen van je restaurant.

Wanneer de sfeer van je website en kaart de bezoekers aanspreken, zullen ze sneller beslissen om naar je restaurant te komen. De beleving begint al voor ze in jouw restaurant aankomen.

Je website vernieuwen, laten updaten en onderhouden kan tegen sociale tarieven

5- Keuzestress

Maak je menukaart niet te uitgebreid. Wanneer er teveel keuze is, weten je gasten niet meer wat ze moeten kiezen. En raken ze gefrustreerd. Een maximum van 5 gerechten per gang is meer dan genoeg. 

Je kan dan beter je aanbod vaker wisselen om zo deze gerechten aan bod te laten komen. Of een aantal specials toevoegen en deze geregeld af te wisselen. Hiermee reduceer je keuzestress, en ben je ook vernieuwend bezig.

6- Heldere taal

Als chef weet je precies wat een gerecht inhoudt, maar niet iedereen heeft er van gehoord. Zet dan ook duidelijk op de kaart wat het gerecht precies is. Mensen vinden het vaak eng om nieuwe en onbekende dingen te proberen. 

Wanneer een gerecht dan ook niet duidelijk is omschreven en jouw gasten het niet herkennen, zullen ze er ook niet snel voor kiezen. 

Dit betekent overigens niet dat je saai moet zijn in je omschrijvingen! Hier ligt namelijk een grote kans om direct meer omzet te halen. Blijf origineel in de omschrijving, en probeer daarbij gemakkelijke woorden te gebruiken die inspelen op het gevoel en de zintuigen van je gasten

7- Consistente indeling

In België en Nederland is het gebruikelijk om op volgorde van voor-, hoofd-, en nagerecht te eten. Houd deze volgorde dan ook op je menukaart. De plaatsing van gerechten heeft effect op de bestelling. 

We lezen van links naar rechts, van boven naar beneden. De gerechten die bovenaan staan worden daarom ook vaker gekozen. 

Zet de gerechten met meer marge bovenaan of onderaan de menukaart. Want de bovenste en onderste gerechten worden het meest besteld. Dit geldt per gang. Dus voorgerecht, hoofdgerechten en nagerechten.

8- Aparte kaarten

Je kan je omzet verhogen door te kiezen voor meerdere verschillende menukaarten. Meestal geef je de menukaart bij binnenkomst, en wordt deze na bestelling direct weer weggehaald. 

Zet een aparte drankkaart op tafel die je niet weghaalt. Gasten zullen hierdoor vaker de kaart erbij pakken en meer of duurdere drankjes bestellen.

Meer vacatures bekijken of ook een vacature zonder kosten toevoegen? KLIK HIER.

9.Geen €-tekens

Een stijging van 8,15% van de gemiddelde besteding is wat deze strategie oplevert. Dit blijkt uit onderzoek van Yang. Snel verdiend! Waarom werkt dit? Valutatekens zijn een verwijzing naar een betaling. En betalen doet pijn, zo blijkt uit het onderzoek. 

Op de gemiddelde menukaart staan al snel 40-60 eurotekens, en dus 40-60 keer de verwijzing naar betaling. En de pijn die daarbij hoort.

10. Foto’s of illustraties

Een recent experiment liet een grotere stijging in de verkoop van het gerecht zien wanneer het gepromoot werd met unieke karakteristieken. En minder nadruk op de omschrijving. 

Gebruik in de omschrijvingen van gerechten waardevolle woorden. Bijvoorbeeld: ‘New York style cheesecake’ in plaats van ‘cheesecake’. Waardevolle woorden boosten de verkoop van een gerecht met bijna 30%. En zorgen voor een hogere waardering van de kwaliteit van de gerechten en het restaurant.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel leuk vinden als je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Dank je wel!

Bronnen en foto’s: Drukwerkdeal, Lightspeed, Ziezo, Stoop&Stoop, AreTheyHappy

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten