Geloof het of niet, maar je menukaart is een niet te missen tool voor je restaurantmarketing. De kracht ervan wordt vaak onderschat. Maar die kan een gigantisch verschil maken in de perceptie van je gast. Vaak maken ze onbewust hun keuze door de schikking en de look van je kaart. Hoe zit de perfecte menukaart dan in elkaar? Hier vind je alvast 10 handige tips.
1- Vormgeving
De vormgeving van de menukaart is erg belangrijk. Wat wil je uitstralen met je restaurant? Denk hier goed over na en laat je menukaart dat weerspiegelen.
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch gebeurt het dat menukaarten niet proper zijn. Zo creëer je een bepaald beeld bij jouw gasten. Als de kaart al vuil is, hoe zit het dan in de keuken?
Door deze gedachten zullen je gasten minder besteden. En hierdoor kan je dus al inkomsten mislopen. Zorg daarom dat de kaarten altijd proper en er verzorgd uitzien.
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
2- Stevig en handzaam
Er zijn vele leuke formaten om menukaarten te laten maken, maar zijn die ook echt handig? Een opvouwbare kaart die zich uitvouwt tot een compleet A-formaat zo groot als de krant. Origineel is het wel, maar niet echt handig.
Wanneer het formaat niet als natuurlijk wordt ervaren, kan dit frustraties oproepen. En gefrustreerde gasten geven minder uit dan blije. Hou daarom het formaat handzaam. Als het gaat om duidelijkheid en handzaamheid, dan is een A4-formaat de meest gangbare maat.
Jonge ui, dé smaakmaker van je lentegerechten
Samen met Frank Fol – The Vegetables Chef® – besteedt Horeca Webzine extra aandacht aan de basis van onze voeding...
Spinazie, een groente uit het Perzische Rijk
Samen met Frank Fol – The Vegetables Chef® – besteedt Horeca Webzine tijdens dit bijzonder jaar in een serie van...
Paddenstoelen: van champignon tot cantharel
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
3- Leesbaar
Niet iedereen heeft optimaal zicht. Veel mensen hebben zelfs een leesbril nodig om teksten te kunnen ontcijferen. Zorg dat je gasten geen vergrootglas nodig hebben om de menukaart te lezen. Print de kaart eerst uit als proef en vraag een aantal mensen die moeite hebben met kleine letters of ze je menu goed kunnen lezen. Sommige betere restaurants voorzien zelfs leesbrilletjes.

4- Online menukaart
Veel gasten bekijken een restaurant online voor zij er naartoe gaan. Je website is dan ook erg belangrijk voor toekomstige gasten.
Zorg ervoor dat de menukaart er online net zo goed uit ziet als in je restaurant. Dit is tenslotte in veel gevallen de eerste indruk die je gasten krijgen van je restaurant.
Wanneer de sfeer van je website en kaart de bezoekers aanspreken, zullen ze sneller beslissen om naar je restaurant te komen. De beleving begint al voor ze in jouw restaurant aankomen.
Je website vernieuwen, laten updaten en onderhouden kan tegen sociale tarieven.
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN, CATERINGBEDRIJVEN, FEESTLOCATIES EN FOODTRUCKS.
Ook je horecazaak of cateringbedrijf GRATIS in deze carrousel? KLIK HIER.
5- Keuzestress
Maak je menukaart niet te uitgebreid. Wanneer er teveel keuze is, weten je gasten niet meer wat ze moeten kiezen. En raken ze gefrustreerd. Een maximum van 5 gerechten per gang is meer dan genoeg.
Je kan dan beter je aanbod vaker wisselen om zo deze gerechten aan bod te laten komen. Of een aantal specials toevoegen en deze geregeld af te wisselen. Hiermee reduceer je keuzestress, en ben je ook vernieuwend bezig.
Salade van doperwten en hun scheuten, erwtencoulis met munt, gele kerstomaten en citroen
Erwten drogen snel uit, laat ze dus niet te lang liggen. Je bewaart ze best op een koele plek in...
Tartaar van Wagyu met asperges, radijs, kappertjes, rode ui, gebakken aardappelen en roerei
Topchef Francesca Sterckx ging aan de slag met Waguy van Hof van Ossel. Kenners en topchefs spreken in de overtreffende...
Vlaswijting met groene asperges, sinaasappel, artisjok en crumble van chorizo
Het vlees van vlaswijting is fijn en gelaagd en volgens kenners één van de lekkerste vissen. De kwaliteit van het...
6- Heldere taal
Als chef weet je precies wat een gerecht inhoudt, maar niet iedereen heeft er van gehoord. Zet dan ook duidelijk op de kaart wat het gerecht precies is. Mensen vinden het vaak eng om nieuwe en onbekende dingen te proberen.
Wanneer een gerecht dan ook niet duidelijk is omschreven en jouw gasten het niet herkennen, zullen ze er ook niet snel voor kiezen.
Dit betekent overigens niet dat je saai moet zijn in je omschrijvingen! Hier ligt namelijk een grote kans om direct meer omzet te halen. Blijf origineel in de omschrijving, en probeer daarbij gemakkelijke woorden te gebruiken die inspelen op het gevoel en de zintuigen van je gasten
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
7- Consistente indeling
In België en Nederland is het gebruikelijk om op volgorde van voor-, hoofd-, en nagerecht te eten. Houd deze volgorde dan ook op je menukaart. De plaatsing van gerechten heeft effect op de bestelling.
We lezen van links naar rechts, van boven naar beneden. De gerechten die bovenaan staan worden daarom ook vaker gekozen.
Zet de gerechten met meer marge bovenaan of onderaan de menukaart. Want de bovenste en onderste gerechten worden het meest besteld. Dit geldt per gang. Dus voorgerecht, hoofdgerechten en nagerechten.
Viskok van het Jaar 2024: Gilles Pauwels van Vis Ateljee in Pittem
Ook dit jaar ging VLAM, het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing, op zoek naar de ‘Viskok van het Jaar’....
GIMBER No1: nieuw design dankzij mode-icoon Diane von Furstenberg
GIMBER, het Belgische merk dat bekend staat om zijn biologische en alcoholvrije gemberconcentraat, lanceert een samenwerking met niemand minder dan...
BBQ Black Box op 29-30 juni ’24: schrijf je nu in
Het BBQ-team Wettels On Fire uit Ninove bestaat 10 jaar en dit zal, net als het vijfjarig bestaan van Horeca...
8- Aparte kaarten
Je kan je omzet verhogen door te kiezen voor meerdere verschillende menukaarten. Meestal geef je de menukaart bij binnenkomst, en wordt deze na bestelling direct weer weggehaald.
Zet een aparte drankkaart op tafel die je niet weghaalt. Gasten zullen hierdoor vaker de kaart erbij pakken en meer of duurdere drankjes bestellen.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
9.Geen €-tekens
Een stijging van 8,15% van de gemiddelde besteding is wat deze strategie oplevert. Dit blijkt uit onderzoek van Yang. Snel verdiend! Waarom werkt dit? Valutatekens zijn een verwijzing naar een betaling. En betalen doet pijn, zo blijkt uit het onderzoek.
Op de gemiddelde menukaart staan al snel 40-60 eurotekens, en dus 40-60 keer de verwijzing naar betaling. En de pijn die daarbij hoort.
The Potato Club: 10 recepten met aardappelen voor topchefs
Een klassieker in de keuken en toch verrassend anders. De Belgische aardappel is niet meer weg te denken in de...
Bedrijfscateringkok: de voordelen en 4 super vacatures
Werken in de horeca is verrassend veelzijdig. Het is een dynamische branche waarin geen dag hetzelfde is. En er zijn...
Koken wordt met deze 100 super tips van chefkoks een stuk leuker
Met deze 100 tips van chefkoks wordt koken voor iedereen een stuk leuker en ongetwijfeld ook lekkerder
Vegan en vegetarische voeding: quiz 2023
Meer en meer mensen eten vegan en vegetarisch: om gezondheidsredenen, uit zorg voor het milieu of dierenwelzijn,… Niet iedere vegetariër...
10. Foto’s of illustraties
Een recent experiment liet een grotere stijging in de verkoop van het gerecht zien wanneer het gepromoot werd met unieke karakteristieken. En minder nadruk op de omschrijving.
Gebruik in de omschrijvingen van gerechten waardevolle woorden. Bijvoorbeeld: ‘New York style cheesecake’ in plaats van ‘cheesecake’. Waardevolle woorden boosten de verkoop van een gerecht met bijna 30%. En zorgen voor een hogere waardering van de kwaliteit van de gerechten en het restaurant.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bronnen en foto’s: Drukwerkdeal, Lightspeed, Ziezo, Stoop&Stoop, AreTheyHappy