Ondernemen na de lockdown. De 7 tips van Henri Sibering, uitbater Snackbar aan de Maas (Rotterdam)

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Horeca Webzine

Met alle maatregelen die versoepeld worden, gaat je zaak na 2 maanden lockdown weer open. Maar heb je wel goed nagedacht over wat je wilt en hoe je het wilt doen. Is het nieuwe normaal wel jouw nieuwe normaal? Hierbij 7 tips van Henri Sibering – uitbater van Snackbar aan de Maas – waar je aan zou kunnen denken bij de restyling van jouw bedrijf.

1- Uitstraling

Heb je nu de lockdown af loopt al eens gekeken hoe je zaak er van buiten uitziet? Voelt het gesloten aan, dan is het misschien tijd om de bloembakken op te frissen en de tafelindeling op het terras aan te passen. Anderhalve meter is leuk maar met een scherm kan je meer mensen per vierkante meter kwijt. Let wel even op over hoe hoog dat moet worden in verband met de APV.

2- Extra rustdag

Is het niet verstandig en misschien wel goedkoper om wekelijks een dag extra dicht te doen? Of misschien wel twee dagen. Reken het even uit voor jezelf, en ga niet voor €100,- open als dat twee man personeel kost. Je hebt tijdens de lockdown ongetwijfeld ook ondervonden dat wat extra tijd doorbrengen met je gezin, zorgt voor heel wat levenskwaliteit die je misschien voordien wel miste.

We zijn vandaag en morgen gewoon open. Zondag 1e paasdag 13:00 – 20:30Maandag 2e paasdag 15:00 – 20:00 uur. Bestel op tijd. Bestel online. Niet verplicht. Maar wel heel prettig.

Publiée par Snackbar Aan de Maas sur Dimanche 12 avril 2020
De 7 tips zijn aangeboden door Henri Sibering van Snackbar aan de Maas in Rotterdam.

3- Terras-delen

Heb je een collega als gebuur, dan zou terras-delen op de sluitingsdagen voor jullie allebei een win-win-situatie kunnen zijn. Spreek dan wel even de sluitingsdagen af om zo elk een paar dagen per week van een groter terras gebruik te kunnen maken.

4- Maximale omzet, minimale moeite

Dat is wat we allemaal willen, nu zeker dat we na de lockdown maar op maximaal 30% van onze capaciteit kunnen werken. Bied de gasten een tijdslot aan en laat ze het niet zelf online bepalen. Koppel er eventueel een minimum bestedingsbedrag aan. Dit kan bijvoorbeeld door menu’s of arrangementen aan te bieden op bepaalde uren. Hierbij kan een mooi schema gemaakt worden zodat de keuken een veel lagere werkdruk heeft en zich beter kan voorbereiden.

5- Koppelverkoop

Gasten die lekker met een pintje buiten zitten en daar een uurtje over doen, is natuurlijk niet leuk. We willen maximale omzet per stoel maar toch gastvriendelijk blijven. Stel systematisch een bittergarnituur, nacho’s of een andere ‘low-cost-high-priced’-item voor. Ook hier is weer de verblijfsduur belangrijk. Wegjagen als er niet meer wordt geconsumeerd, is geen optie. De noodzaak duidelijk maken dat een stoel tijdens deze COVID-19-maatregel wel iets meer moet opleveren als normaal, zal door veel gasten als geen probleem worden gezien. En al zeker als je het aanbrengt met een lieve glimlach.

lockdown reserveren resengo
Benut alle mogelijkheden van online reserveren.

6- Geld voor tijd

Benut alle mogelijkheden van online reserveren. Zorg ervoor dat de gasten vooraf hun keuze voor een menu of voor een gerecht aan de kaart kunnen doorgeven. Dit levert niet alleen minder werkdruk op voor de keukenmedewerkers, het is makkelijker bij het opnemen van de bestelling, en het heeft een beter voorraadbeheer. Vergeet de optie voor eventuele diëten en voedselallergenen niet. Dit kan namelijk niet altijd ter plaatse worden opgelost. Het totaal bestede bedrag kan dan worden gekoppeld aan een tijdsduur. Maak ook duidelijk in de voorwaarden dat een tijdsslot niet verlengd kan worden, ook niet door extra aankopen tijdens het tijdsslot.

7- Annuleringen

Annuleringen zijn vreselijk, zeker nu. En was het laten betalen van een maaltijd op restaurant voor de lockdown niet gebruikelijk, het is nu wel een goede optie. Zo heb je cash om de gerechten in te kopen en de vervelende contante handelingen zijn meteen opgelost. Voorzie dus bij de online reservering ook de mogelijkheid om online te betalen. Zorg dat je verkoopsvoorwaarden sluitend zijn. Ieder positieve oplossing naar de gast toe bij een annulerering is uiteraard goodwill. Je zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat de gasten het online bestelde en betaalde menu kan worden afgehaald om thuis te verbruiken.

Conclusie

Als je dus van te voren weet wie er komt, hoe laat ze komen, wat ze gaan eten en drinken kan je de personeelskosten zo klein mogelijk houden. Het kan zo kort na de lockdown het verschil maken tussen leven en overleven. Uiteraard willen we de mooiste beleving van de gast en dat kan, misschien wel meer als anders en daar kunnen wij ook voor zorgen.

Mensen snappen wel dat het anders gaat. Net als bij het reserveren voor een feest in een feestzaal of bij een traiteur kan een restaurantbezoek netjes volgens alle verwachtingen worden georganiseerd en uitgevoerd. Alles staat namelijk al vast en de rekening is al betaald. Wat wil je als gast nou nog meer… dat laatste kopje koffie? “Meneer, mevrouw, die is van het huis.” 


Lees ook deze tips van Henri. Maar heb jij er ook nog? Deel ze hieronder in een reactie. Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang tweewekelijks op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook tweewekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten