• Horeca Webzine
  • Adverteren
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
      • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Gratis abonnement
  • Kaarten
    • Community mārie
    • The Mastercooks of Belgium 1980-2020
    • Partners Horeca Webzine
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Statistieken website
    • Vacature
Horeca Webzine
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
Horeca Webzine
No Result
View All Result
Home Kennisbank

Negatieve reacties op sociale media? 10 tips hoe je wel en niet moet reageren

Horeca Webzine by Horeca Webzine
27/05/2020
in Kennisbank, Weetjes
0
negatieve reacties Horeca Webzine
13
SHARES
142
VIEWS

Positieve feedback doet een mens goed. Maar vaak komen er op sociale media ook negatieve reacties. Wat doe je ermee? Gewoon negeren? Neen, zeker niet! We leggen je uit hoe je met de juiste strategie ook de lastigste situaties de baas wordt.

Online reacties

Veel horeca-ondernemers vinden het directe contact met hun gasten één van de fijnste dingen aan eigen baas zijn. In de zaak, maar ook online, alhoewel die online wereld er soms heel anders uit ziet. De kritiek en reacties worden soms behoorlijk onbeleefd geformuleerd. Ook worden halve waarheden gepost die andere gasten misleiden.

Als je een Facebook-pagina voor je bedrijf hebt of een reactiefunctie op je website, kom dat je misschien wel bekend voor. Over het algemeen zijn er twee soorten negatieve kritiek:

  • Kritiek van (teleurgestelde) gasten: ze posten online wat hen niet bevallen is. Dat kan soms heel constructief zijn, soms ook heel geïrriteerd.
  • Reacties van zogenoemde ‘trollen’: zo worden mensen genoemd die via hun reacties op social media willen provoceren en al snel een vervelende toon aanslaan.

Hoe ga je het beste met zulke reacties om zonder het directe contact met de gasten af te breken?

Reageer met gezond verstand

Sommige horeca-uitbaters staan in de digitale wereld bekend om hun gevatte antwoorden op Facebook en Twitter. Watnt reageren op reacties van eigen gasten vraagt wel gezond verstand, en een flink pak communicatievaardigheid. Daarvoor geldt: als je niet te maken hebt met politiek gemotiveerde en emotionele trollen, maar met echte gasten, is het belangrijk om op alles zo constructief mogelijk te reageren.

Lees ook:

#IYFV2021: knolselder, van selinon tot chips

Michelinsterren: deze 8 feiten moet je weten

Negatieve reacties op sociale media? 10 tips hoe je wel en niet moet reageren
Als je niet te maken hebt met trollen is het belangrijk om op alles zo constructief mogelijk te reageren.

De do’s

Blijf kalm. Neem gerust de tijd voor je reactie. Een reactie waarover nagedacht is, is altijd beter.

Maak onderscheid tussen kritiek en gescheld. Probeer te bepalen of het gaat om concrete kritiek of om gemekker.

Toon begrip. Reageer niet emotioneel, maar toon begrip voor het probleem van je klagende gast.

Bied oplossingen aan. Is er een probleem ontstaan? Bied dan oplossingen aan. Het antwoord ‘als je me even een privébericht stuurt, duik ik voor je in het probleem’ kan wonderen doen.

Transparantie. Is er iets misgegaan met de verzending? Was er een probleem met het product? Fouten kan je toegeven, en je hiervoor verontschuldigen.

Negatieve reacties op sociale media? 10 tips hoe je wel en niet moet reageren
Ben je een horeca-ondernemer, maak je dan lid van Horeca 4 Horeca op Facebook.

De don’ts

Val niemand aan. Heeft de gast ongelijk? Geef dan constructief weer hoe het volgens jou zit, maar word niet emotioneel.

Gebruik geen jargon. Gebruik geen ingewikkelde vaktaal in je antwoord.

Neem het niet te persoonlijk. Je investeert veel in je zaak. Laat je passie niet door een paar negatieve reacties kapotmaken!

Verwijderen van reacties

Raak niet in paniek als je een negatieve reactie krijgt. Met een goed doordacht antwoord laat je namelijk zien dat je je gasten serieus neemt en dat je er voor hen bent. Op die manier kan je met een goede reactie zelfs andere gasten overtuigen. Dat is veel effectiever dan negatieve feedback gewoon te verwijderen.

Toegegeven, af en toe kan het echt lastig worden. Bijvoorbeeld wanneer door een negatieve reactie een discussie ontstaat waar je geen controle meer over hebt. Dan kan je overwegen de reactie te verbergen. Bij Facebook doe je dat met één klik en degene die de reactie geplaatst heeft merkt niet dat je de reactie onzichtbaar gemaakt hebt.

Negatieve reacties op social media? 10 tips hoe je wel en niet moet reageren
Geef alle aandacht aan je gasten en besteed de online communicatie uit aan OMJB, de Affiliate Partner van Horeca Webzine.

Slechte beoordelingen? Vraag altijd na.

Steeds vaker kiezen gasten voor een bedrijf op basis van beoordelingen bij Google, Tripadvisor of vergelijkbare sites. Voor restaurants zijn goede recensies bijvoorbeeld al bijna van levensbelang.

Een 2-sterrenbeoordeling kan het totaalbeeld al behoorlijk verpesten. Laat de moed dan niet in je schoenen zakken. Op veel platforms kan je op recensies reageren. Vraag – openbaar of via een privébericht – na wat het probleem was. Kan je de situatie uitleggen, doe dat dan zelfbewust en vriendelijk, en verontschuldig je voor mogelijke fouten.

Het kan helpen de gast opnieuw bij je uit te nodigen en om een nieuwe recensie te vragen. Dat laat andere gasten zien dat je je gasten serieus neemt en dat de negatieve reactie waarschijnlijk gewoon een eenmalige uitglijder was.

Positieve feedback? Gewoon beantwoorden!

Negatieve reacties zijn, gelukkig, maar één kant van de medaille. Je hebt vast op je blog of op social media ook veel lof voor je werk gekregen. Ook hier geldt: antwoord op de reactie en ga met de gebruikers in gesprek. De gast zal er blij mee zijn en ook andere mensen zien de positieve beoordeling. Het is de moeite waard!

Uitbesteden

Heb je daar geen tijd voor, of moet je voor je zelf toegeven dat je te emotioneel bent om de reacties op te volgen. Dan kan je jouw Online Regie en het beheer van de reviews uitbesteden aan OMJB, de Affiliate Partner van Horeca Webzine.

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en mis geen enkele publicatie meer.
Tags: communicatiehorecamedewerkerleveranciersociale mediatipsuitbaterweetjes
Share13TweetShare
Previous Post

Waarom sparren zo belangrijk is voor horeca-ondernemers. Lees het verhaal van Paul

Next Post

Tips en missers bij de inrichting en herinrichting van een restaurantkeuken

Horeca Webzine

Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

Next Post
Tips en missers bij de inrichting en herinrichting van een restaurantkeuken

Tips en missers bij de inrichting en herinrichting van een restaurantkeuken

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met de Privacy Policy.

GRATIS ABONNEMENT

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken zoals een gastro mārie bon, een Box Bon Moments of De Grote Groentebijbel met niet minder dan 120 recepten van Frank Fol.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

We hebben je gratis abonnement op Horeca Webzine ontvangen. Controleer nu nog even je inbox of spammap om je mailadres te bevestigen.

RECENTE BERICHTEN

week van het konijn cover horeca webzine

Week van het konijn 2021. Weetjes en inspirerende recepten

19/01/2021
italiaanse keuken horeca webzine (1)

Hoe goed ken jij de Italiaanse keuken? Test je kennis met deze 10 vraagjes.

18/01/2021
mastercooks of belgium 23 meesterkoks box bon moments

Deze 3 mastercooks hebben een gepassioneerd parcours

16/01/2021
IYFV 2 knolselder groenten en fruit frank fol

#IYFV2021: knolselder, van selinon tot chips

14/01/2021
Michelinsterren: deze 8 feiten moet je weten

Michelinsterren: deze 8 feiten moet je weten

14/01/2021

MEEST GELEZEN

  • Horeca Webzine premium partners copy (2)

    Teken de petitie, de horeca in België en Nederland moet weer open!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat is de dresscode in het Hof van Cleve van Peter Goossens?

    231 shares
    Share 231 Tweet 0
  • Meer dan 100 horecazaken met een leuk terras in Vlaanderen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zowat 550 cateraars en feestzaaluitbaters zijn de ongelijkheid beu en stappen naar de rechter 

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vlaamse cateraars en feestzaaluitbaters groeperen zich om hun rechten op te eisen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

  • Home
  • Statistieken website
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2019 - Horeca Webzine

No Result
View All Result
  • Horeca Webzine
  • Adverteren
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
      • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Gratis abonnement
  • Kaarten
    • Community mārie
    • The Mastercooks of Belgium 1980-2020
    • Partners Horeca Webzine
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Statistieken website
    • Vacature

© 2019 - Horeca Webzine

Om jouw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken gebruiken wij cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Bezoek onze Privacy Policy.