Wilskracht en zelfcontrole is nodig bij veel soorten dieet. Maar het kan anders. Pas de grootte en de kleur van je bord aan om je eetgedrag zonder inspanning te beïnvloeden, wordt beweerd. Maar zou dat echt wel helpen om minder te gaan eten? We zochten het voor je uit.
Update 25/07/2023
Niet zeker
Pas de grootte en de kleur van je bord aan om je eetgedrag zonder inspanning te beïnvloeden, wordt beweerd. Maar klopt dit wel?
“Het eerlijke antwoord is dat de wetenschap er nog niet helemaal uit is”, zegt Roel Hermans. Hermans is gedragswetenschapper bij de Radboud Universiteit in Nijmegen. En expert voeding en gedrag bij het Voedingscentrum.
Hij vermoedt dat we onszelf inderdaad een beetje voor de gek kunnen houden met een kleiner bord. Maar heel zeker is hij daar nog niet over.
Belgoo Beer
Vanille Madagascar
NOOR & NOOR
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? Word Premium Partner zonder kosten. KLIK HIER.
Tal van studies
Tal van internationale studies keken naar de invloed van de grootte van bord, bowl, tas en glas bij onze consumptiegedrag. Sommige onderzoekers noemen de studies die ze vergeleken zo verschillend in opzet dat een gedeelde eindconclusie lastig te trekken valt.
Ook wijzen ze op het feit dat de experimenten in het lab zijn gedaan. En dat geen van de proefpersonen wekenlang thuis is gefilmd.
Als wetenschapper snapt Hermans de bezwaren. Toch noemt hij het gebruik van kleinere borden en glazen een bruikbaar advies om wat minder te eten. Al zegt hij meteen ook dat het geen wondermiddel is.
De optische prikkel
De optische illusie van het consummeren van voeding in verhouding tot het bord – helemaal vol, of een klein hoopje op een verder leeg bord – is krachtig.
“Een groot deel van ons eetgedrag gebeurt op de automatische piloot”, zegt Hermans. “We reageren intuïtief op prikkels uit onze omgeving.”
De grootte van je bord is zo’n prikkel. Probeer maar eens 250 gram eten op een kinderbordje te leggen. Of dezelfde hoeveelheid op zo’n groot onderbord uit een restaurant. Iedereen denkt meer gegeten te hebben van het kleine bord.
Dit zijn de 8 nieuwe Groene Michelinsterren in Nederland
De uitreiking van de Nederlandse Michelinsterren 2024 vond plaats op 7 oktober tijdens de horecavakbeurs BBB in het MECC in...
Horeca Webzine in 2025: meer synergie met en tussen de partners
Horeca Webzine zet in 2025 een ambitieuze stap naar de toekomst door meer synergie te creëren met en tussen de...
Serveer ook een eitje meer op vrijdag 11 oktober
Wereld Ei Dag of Wereldeidag, jaarlijks gevierd op de tweede vrijdag van oktober is een internationale dag die in het...
GUIDE Michelin kiest weer voor Antwerpen in 2025
Afgelopen week liet GUIDE Michelin weten dat de uitreiking van de Michelinsterren voor België en Luxemburg in 2025 plaatsvindt op...
Marokko wint WK Couscous 2024 in Sicilië
Marokko heeft de wereldtitel gewonnen tijdens het WK Couscous 2024, dat van 20 tot 29 september plaatsvond in San Vito...
Delboeuf-illusie
De optische illusie van het eten in verhouding tot het bord – helemaal vol, of een klein hoopje op een verder leeg bord – is krachtig. Dit type illusie wordt ook wel de Delboeuf-illusie genoemd. Twee identieke cirkels lijken groter of kleiner als de naastgelegen cirkel kleiner of groter is.
Daar komt nog eens bij dat we onbewust door allerlei eetnormen gedreven worden. Wij willen eten zoals iedereen. En eten wat verwacht wordt dat we eten. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat u uw bord moet leegeten, ongeacht de grootte.
Wie heeft thuis of in de schoolkantine als kind nooit te horen gekregen: “Je gaat niet van tafel zolang je bord niet leeg is!”
De kleur van het bord
Ook de kleur van een bord zorgt voor optisch bedrog. Zo scheppen mensen aan het buffet in een feestzaal op een wit bord meer op, dan op een blauw bord. Door een kleiner contrast tussen wat wordt opgeschept en het bord kunt u minder goed inschatten hoeveel u opgeschept hebt.
Gemiddeld gezien eten we 17-20% minder als het bord duidelijk een andere kleur heeft. Minderen met chocolade ijs? In een wit schaaltje lijkt het meer.
Weilandshof
Hotel-Restaurant De Kommel
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN, CATERINGBEDRIJVEN EN FEESTLOCATIES.
Ook je horecazaak, cateringbedrijf of feestlocatie in deze carrousel? Word Community Partner zonder kosten. KLIK HIER.
Porties worden groter
Ook hoogleraar preventie en volksgezondheid Ingrid Steenhuis, wijst op het automatische en onbewuste element van ons eetgedrag. Ze schreef een boek over afvallen aan de hand van kleine aanpassingen.
Een ervan was de portiegrootte. Visuele prikkels zijn belangrijk. Er wordt geschat met de ogen of u voldoende heeft gehad. Is het bord leeg, dan is er een gevoel van verzadiging. ‘
Paddenstoelen: van champignon tot cantharel
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
Jonge ui, dé smaakmaker van je lentegerechten
Samen met Frank Fol – The Vegetables Chef® – besteedt Horeca Webzine extra aandacht aan de basis van onze voeding...
Pastinaak, voor ons geen ‘vergeten groente’ meer
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
Dikmakende omgeving
We leven volgens Steenhuis in een dikmakende omgeving. Een omgeving die ons permanent verleidt om meer te eten. Ze wijst er bijvoorbeeld op dat porties sinds de jaren tachtig steeds groter zijn geworden.
Het buitenshuis eten, de verpakte snacks, zelfs de voorgesneden plakjes kaas zijn groter geworden. Maar iedereen neemt nog gewoon ‘één portie’.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Conclusie
Dus zegt Steenhuis: “Ongeacht het bordformaat of de kleur ervan, schep minder op het bord, of vul uw bord met caloriearm eten en groenten.”
Pompoenen: soorten, weetjes en 3 unieke recepten
Pompoenen zijn nauw verbonden met verschillende culturele gebruiken waar ze een symbool zijn van de herfst en oogstfeesten zoals Thanksgiving...
Een uitdagende quiz voor wijnkenners met 14 vragen
Hier is een uitdagende quiz voor wijnkenners met 14 vragen die verder gaat dan de basiskennis en verschillende aspecten van...
Starten van een restaurant in de 27 EU-landen
Het starten van een restaurant in een van de EU-landen vereist dat je rekening houdt met verschillende nationale vereisten en...
Een selectie van de 10 meest opvallende restaurantconcepten
Hier is een selectie van de 10 meest unieke en de meest opvallende restaurantconcepten wereldwijd, samen met een korte uitleg...
Negatieve recensies op platforms indammen met deze 10 tips
Negatieve recensies op platforms zoals Google of TripAdvisor kunnen een aanzienlijke impact hebben op de reputatie van een restaurant. Het...
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bronnen en foto’s: Ianthe Sahadat, Ingrid Steenhuis, Interapy