Merken die bekend zijn uit de horeca staan soms ook in het schap bij de lokale supermarkten. Volgens de analisten is de ontwikkeling niet nieuw, maar komt het wel steeds meer voor. Vooral internationaal is er sprake van een echte trend. En gaat het ook verder dan alleen het aanbieden van producten.
Supermarktkanaal
Tijdens de coronacrisis zagen veel foodservicepartijen wereldwijd zich genoodzaakt hun deuren te sluiten. Sterke horecamerken probeerden hun producten via het supermarktkanaal aan te bieden om toch wat omzet te genereren en tegelijkertijd te werken aan de zichtbaarheid van hun merk.
Terwijl restaurants en kroegen weer grotendeels zijn geopend, neemt het aantal foodserviceproducten in de supermarktschappen nog steeds toe en dat gebeurt niet alleen in Nederland.
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Veranderend consumentengedrag
Ondernemingen binnen de foodservice willen inspelen op veranderend consumentengedrag.
Door Covid-19 is de consument, ook in België en Nederland, op een andere plek aan het werk en zoekt deze zijn vertier eerder rondom het eigen huis in plaats van onderweg of rondom kantoor. Dan ligt het voor de hand om als foodserviceondernemer samenwerking te zoeken met een supermarkt.
Foodservice-omzet vasthouden
Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zien juist een mogelijkheid om de extra foodservice-omzet verworven tijdens de coronapandemie, zo lang mogelijk vast te houden.
Daarnaast bieden de horecamerken een kans om meer premiumproducten, met een aanmerkelijk hoger prijskaartje, in het schap te krijgen, wat het imago van de supermarkt verbetert en voor extra cross-sell kan zorgen.
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN EN CATERINGBEDRIJVEN.
Ook je horecazaak of cateringbedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Ontwikkeling premiummerken
Een ander belangrijk voordeel voor supermarkten is dat ze niet zelf in de ontwikkeling van het premiummerk of de achterliggende keten hoeven te investeren.
Door gebruik te maken van elkaars expertise hoeft het niet te blijven bij het in de schappen leggen van producten met horecalabels. Met een eigen vitrine, met bijvoorbeeld sushi of salade of een centrale keuken, kan de foodservicepartner de supermaktondernemer helpen zich te onderscheiden zonder de zorgen die normaal bij een horeca-activiteit horen.
Daar tegenover staat dat de foodservicepartij versneld een brede distributie kan opzetten.
Zet een duurzaam gerecht op je menukaart. Weetjes en 6 uitdagingen
De Sustainable Restaurant Association spoort restaurants overal ter wereld aan om een duurzaam gerecht op hun menukaart te plaatsen.
Scoren met fermenteren: extra veel tips en 4 recepten
Fermenteren is het omzetten van een product door micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en gisten. We zijn permanent omringd door gefermenteerde...
Zeg niet zomaar pompoen tegen alle pompoenen in 2023
Samen met Frank Fol – The Vegetables Chef® – besteedt Horeca Webzine tijdens dit bijzonder jaar in een serie van...
Aanbod tweedehands horecamateriaal groeit sterk sinds 2020
In minder dan 4 jaar tijd heeft de Facebookgroep ‘Horeca & Keuken Tweedehands’ van Horeca Webzine al bijna 10.000 leden...
Rapport van Rabobank
Meer informatie is te vinden in het rapport ‘Foodservice aector adapts to new reality’ van Rabobank.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: Rabobank, Groentennieuws.nl