Kansen voor samenwerking tussen horeca en supermarkt

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
supermarkt horeca webzine

Merken die bekend zijn uit de horeca staan soms ook in het schap bij de lokale supermarkten. Volgens de analisten is de ontwikkeling niet nieuw, maar komt het wel steeds meer voor. Vooral internationaal is er sprake van een echte trend. En gaat het ook verder dan alleen het aanbieden van producten.

Supermarktkanaal

Tijdens de coronacrisis zagen veel foodservicepartijen wereldwijd zich genoodzaakt hun deuren te sluiten. Sterke horecamerken probeerden hun producten via het supermarktkanaal aan te bieden om toch wat omzet te genereren en tegelijkertijd te werken aan de zichtbaarheid van hun merk.

Terwijl restaurants en kroegen weer grotendeels zijn geopend, neemt het aantal foodserviceproducten in de supermarktschappen nog steeds toe en dat gebeurt niet alleen in Nederland. 

Veranderend consumentengedrag

Ondernemingen binnen de foodservice willen inspelen op veranderend consumentengedrag.

Door Covid-19 is de consument, ook in België en Nederland, op een andere plek aan het werk en zoekt deze zijn vertier eerder rondom het eigen huis in plaats van onderweg of rondom kantoor. Dan ligt het voor de hand om als foodserviceondernemer samenwerking te zoeken met een supermarkt.

Foodservice-omzet vasthouden 

Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zien juist een mogelijkheid om de extra foodservice-omzet verworven tijdens de coronapandemie, zo lang mogelijk vast te houden.

Daarnaast bieden de horecamerken een kans om meer premiumproducten, met een aanmerkelijk hoger prijskaartje, in het schap te krijgen, wat het imago van de supermarkt verbetert en voor extra cross-sell kan zorgen.

Ontwikkeling premiummerken

Een ander belangrijk voordeel voor supermarkten is dat ze niet zelf in de ontwikkeling van het premiummerk of de achterliggende keten hoeven te investeren.

Door gebruik te maken van elkaars expertise hoeft het niet te blijven bij het in de schappen leggen van producten met horecalabels. Met een eigen vitrine, met bijvoorbeeld sushi of salade of een centrale keuken, kan de foodservicepartner de supermaktondernemer helpen zich te onderscheiden zonder de zorgen die normaal bij een horeca-activiteit horen.

Daar tegenover staat dat de foodservicepartij versneld een brede distributie kan opzetten.

Rapport van Rabobank

Meer informatie is te vinden in het rapport ‘Foodservice aector adapts to new reality’ van Rabobank.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel leuk vinden als je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Dank je wel!

Bron: Rabobank, Groentennieuws.nl

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten