Merken die bekend zijn uit de horeca staan soms ook in het schap bij de lokale supermarkten. Volgens de analisten is de ontwikkeling niet nieuw, maar komt het wel steeds meer voor. Vooral internationaal is er sprake van een echte trend. En gaat het ook verder dan alleen het aanbieden van producten.
Supermarktkanaal
Tijdens de coronacrisis zagen veel foodservicepartijen wereldwijd zich genoodzaakt hun deuren te sluiten. Sterke horecamerken probeerden hun producten via het supermarktkanaal aan te bieden om toch wat omzet te genereren en tegelijkertijd te werken aan de zichtbaarheid van hun merk.
Terwijl restaurants en kroegen weer grotendeels zijn geopend, neemt het aantal foodserviceproducten in de supermarktschappen nog steeds toe en dat gebeurt niet alleen in Nederland.
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Veranderend consumentengedrag
Ondernemingen binnen de foodservice willen inspelen op veranderend consumentengedrag.
Door Covid-19 is de consument, ook in België en Nederland, op een andere plek aan het werk en zoekt deze zijn vertier eerder rondom het eigen huis in plaats van onderweg of rondom kantoor. Dan ligt het voor de hand om als foodserviceondernemer samenwerking te zoeken met een supermarkt.
Speel het culinaire woordspel en maak kans op een diner voor 2
Speel het culinaire woordspel van Horeca Webzine, zend je antwoord voor 15 december en maak kans op een diner voor...
Viskok van het Jaar 2024: Gilles Pauwels van Vis Ateljee in Pittem
Ook dit jaar ging VLAM, het Vlaams centrum voor Agro- en Visserijmarketing, op zoek naar de ‘Viskok van het Jaar’....
GIMBER No1: nieuw design dankzij mode-icoon Diane von Furstenberg
GIMBER, het Belgische merk dat bekend staat om zijn biologische en alcoholvrije gemberconcentraat, lanceert een samenwerking met niemand minder dan...
Foodservice-omzet vasthouden
Supermarkten en voedingsspeciaalzaken zien juist een mogelijkheid om de extra foodservice-omzet verworven tijdens de coronapandemie, zo lang mogelijk vast te houden.
Daarnaast bieden de horecamerken een kans om meer premiumproducten, met een aanmerkelijk hoger prijskaartje, in het schap te krijgen, wat het imago van de supermarkt verbetert en voor extra cross-sell kan zorgen.
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN, CATERINGBEDRIJVEN, FEESTLOCATIES EN FOODTRUCKS.
Ook je horecazaak of cateringbedrijf GRATIS in deze carrousel? KLIK HIER.
Ontwikkeling premiummerken
Een ander belangrijk voordeel voor supermarkten is dat ze niet zelf in de ontwikkeling van het premiummerk of de achterliggende keten hoeven te investeren.
Door gebruik te maken van elkaars expertise hoeft het niet te blijven bij het in de schappen leggen van producten met horecalabels. Met een eigen vitrine, met bijvoorbeeld sushi of salade of een centrale keuken, kan de foodservicepartner de supermaktondernemer helpen zich te onderscheiden zonder de zorgen die normaal bij een horeca-activiteit horen.
Daar tegenover staat dat de foodservicepartij versneld een brede distributie kan opzetten.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: Rabobank, Groentennieuws.nl