En al is Facebook ons favoriete social-mediakanaal, ook op Instagram zijn we aanwezig en komen we geregeld accounts tegen van mensen of organisaties die de culinaire wereld enorm inspireren. Hieronder onze 5 favoriete accounts, maar ook het waarom jij aanwezig moet zijn op Instagram met de voor- en nadelen.
Horeca Webzine
Horeca Webzine is hét interactief online magazine met nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.
En in onze zoektocht naar informatie en nieuws worden we dagelijks geïnspireerd door een dosis verhalen van mensen en hun video’s en foto’s.
Instagram is sinds enige tijd een onderdeel van het bedrijf Facebook. Het is een website en gratis mobiele app om digitale foto’s en video’s met een speelduur tot 60 seconden uit te wisselen. De foto’s en video’s kunnen digitaal gefilterd worden en uitgewisseld op sociaalnetwerksites, zoals die van Instagram zelf.
De functionaliteit van de website is beperkter dan van de applicatie. En het uploaden van video’s en foto’s kan alleen via de app. Bovendien kan alleen in de app een lijst verkregen worden van de foto’s/video’s van een account. Op de website kan de content van een account alleen in rastervorm worden weergegeven. Ook kan men via de website geen directe berichten versturen naar andere accounts.
Onze 5 favoriete accounts
1- foodartchefs
Met bijna 600.000 volgers en een gemiddelde van 2.000 likes per foto vinden we de foto’s van gerechten van chefs wereldwijd altijd van uitzonderlijke kwaliteit, al zien de gerechten er wel realistisch uit.
2- culinaireinspiratie
Met haar 364.000 volgers is dit veruit de grootste culinaire Instagram account van de Benelux. Steeds prachtige foto’s zoals onderstaande van Jo Jankersbergen van het restaurant Hannikshof, maar ook video’s met inspirerende technieken.
3- professionalchefs
Zoals de naam het al doet vermoeden, worden via deze account dagelijks gerechten gedeeld van professionele chefs, maar ook hun verhalen.
4- the_food_obsessions
The Food Obsessions is een gemeenschap van foodlovers. Maar ook een merk dat je de hoogste kwaliteit keukengereedschap biedt. Het zijn speciaal geselecteerde producten voor professioneel gebruik en gericht op kwaliteit en stijl.
5- theworlds50best
De World’s 50 Best Restaurants is meer dan alleen een lijst van restaurants. Het zet zowel de gerechten als de chefs in de kijker. Uiteraard de restaurants die het hoogst gekwoteerd in de gidsen. Met een sociale media-aanhang van meer dan een miljoen fijnproevers, heeft het merk ook een buitengewoon bereik in de wereldwijde gastronomische gemeenschap.
Bonus
De Instagram account van Horeca Webzine is pas een maand geleden opgestart en heeft zeker niet de pretentie om zich te spiegelen aan de bovenstaande accounts. Maar ben je actiever op Instagram dan Facebook, dan zou je Horeca Webzine daar (ook) kunnen volgen.
Waarom ook jij aanwezig moet zijn op Instagram
Het aantal gebruikers op Insta zoals de jeugd het populaire social-mediakanaal ook wel noemt, blijft stijgen. Ook in Nederland en België. Waar het aantal Facebookgebruikers afneemt, zit dit jong social-mediakanaal in de lift. Vooral mensen tussen de 14 en 20 jaar zijn fervente gebruikers, maar ook de oudere generaties begeven zich meer en meer op dit visuele sociale medium.
Steeds meer bedrijven zien dan ook het belang in van hun aanwezigheid, maar hoe kan ‘Insta’ zoals het genoemd wordt door de jeugd nu een bijdrage leveren voor jouw bedrijf? En wat zijn de nadelen van dit populaire medium?
De voordelen
- Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen visuele content sneller verwerken dan tekst. Dit maakt Insta het ideale medium om mensen kennis te laten maken met jou als bedrijf en jouw producten en/of diensten.
- Foto’s worden op Instagram geindexeerd door middel van het gebruik van hashtags. Door de juiste hashtags bij je post te gebruiken trek je nieuwe bezoekers aan op jouw pagina en daarmee ook nieuwe volgers.
- Sinds enige tijd is het mogelijk om ook te adverteren op Instagram. Het is onder ander mogelijk om tijdelijk kortingscodes aan te bieden aan je volgers. Daarnaast kan je op verschillende manieren adverteren; met foto’s, carrousel advertenties en video’s. Ook zijn call-to-action buttons toe te voegen aan je advertenties.
- Door de komst van Instagram Stories kan je een unieke kijk achter de schermen geven voor jouw volgers. Hierdoor verhoog je de engagement en creëer je spannende content voor jouw volgers.

De nadelen
- Net zoals bij andere social media is het ook bij Insta een must om je volgers te blijven triggeren met nieuwe posts. Het maken van goede visuele content kan een tijdrovende klus zijn.
- Het medium biedt geen nog geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers.
- Insta is vooral een tool voor branding en niet voor conversies. Alhoewel je er wel producten kan verkopen is het niet de intentie van de gebruikers om via Instagram te kopen. Zij gebruiken het kanaal vooral ter inspiratie.
- In tegenstelling tot Facebook, zie je op Instagram niet wat de personen die jij volgt leuk vinden. Hierdoor is er minder engagement en wordt je post minder snel verspreid dan op Facebook.
Wil je meer weten over Instagram en hoe jij het kan inzetten? Neem dan contact met ons op en vertellen wij je graag over de mogelijkheden.
Bron: Zeo