Het zijn moeilijke tijden voor alle horeca-ondernemers. Velen kunnen hun leveranciers niet meer betalen. Al zetten heel veel leveranciers van wie de sector al altijd de beste producten en service heeft gehad, nu het mes niet op de keel van hun klanten. Maar hoelang kunnen zij dit volhouden? Misschien tijd om een financieel stappenplan op te zetten of die te evalueren.
Vergeet je leveranciers niet!
Het zijn moeilijke tijden voor alle horeca-ondernemers. Sommigen proberen met een uitleveringsdienst zoveel mogelijk het verlies te beperken. Anderen wachten ongeduldig op de beloofde financiële steun van de overheid. Vele horeca-ondernemers kunnen dan ook hun leveranciers niet meer betalen. Maar uit onderzoek van Graidon was dat voor de coronacrisis ook al zo.
En al zetten die leveranciers van wie je als horeca-ondernemer altijd de beste producten en service hebt gehad, nu het mes niet op je keel, vergeet ze niet en betaal hun facturen. Zorg er voor dat je straks bij de heropening ook weer van hun topproducten en diensten gebruik kan maken.
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Moeilijke tijden, ook voor de coronacrisis
Er wordt een vloedgolf aan horecafaillissementen voorspeld door alle horecafederaties, zowel in België als in het buitenland. Maar de grote bankroetontploffing blijft voorlopig uit. Er wordt vooral veel lawaai gemaakt door enkelingen op sociale media. En het ergste is dat al die onnodige doemboodschappen waarschijnlijk een self-fulfilling prophecy zijn.
Natuurlijk mogen de horeca-ondernemers in moeilijkheden noodkreten slaken. Maar voor een goede oplossing moeten we het échte probleem kennen. De horecasector heeft een grote kern van zieke ondernemingen. Die stonden al aan de rand van het faillissement vóór de coronacrisis. Het onheil van de laatste maand geeft de zieke bedrijven enkel het laatste duwtje in de rug naar het bankroet.
Geen buffer
Het probleem is dat één bedrijf op de vier in België en 1 op 5 in België de schok niet kan opvangen als er twee maanden geen inkomsten binnenvloeien. En bij driekwart van alle horecabedrijven is dit het geval.
Ze beschikken over onvoldoende eigen middelen als buffer om die crisisperiode door te komen. Dat blijkt uit het onderzoek van Graydon: “De crisis dreigt niet alleen bijzonder breed in het Belgische bedrijfsleven te hakken, maar ook bijzonder diep. Terwijl een op de vier bedrijven bij twee maanden omzetverlies in acute nood terechtkomt, wordt nog eens 30 procent van alle ondernemingen zeer labiel.”

Reddingsboeien
De steunmaatregelen van de overheid, zijn niet meer dan reddingsboeien. Als er in het najaar een bankroetontploffing plaatsvindt, dan is dat waarschijnlijk het symptoom van een ziekte die al veel langer speelt, klinkt het.
Dan moeten we ons de vraag stellen: wat doen we met zulke zaken die het structureel financieel moeilijk hebben? Laten we hen vallen, of bieden we hen échte, duurzame hulp met de modernisering van hun uitrusting en een beter financieel management?
Heek met gestoofde sla, zilveruitjes, erwten, tuinbonen en peterselieolie
Heek is zeer smakelijk, eerder zacht. Het visvlees valt makkelijk uit elkaar in verse toestand, maar wordt steviger tijdens de...
Zeewolf met asperges, raapstelen, spek en vadouvanmousseline
De beste zeewolf koop je van april tot september. Het visvlees is zeer vast van structuur en heeft een uitgesproken...
Jonge ui met salpicon van paddestoelen, prei, hazelnoten en gerookt zout
De bosui, lente-ui, sla-ui, pijpajuin en schalulleke zijn in Vlaanderen namen voor een jonge nog onvolgroeide geboste ui met loof. Er zijn...
Financieel management
Je hebt een goed contact met je leverancier en betaalt altijd op tijd. Maar door de coronacrisis drogen je liquide middelen op. Wat moet je dan doen, en wat moet je vooral níet doen?
1- Vooral niet doen
Onze eerste tip is vooral het probleem niet te negeren. Hoe vervelend het ook is, veel ondernemers hebben ermee te maken en je zal zeker niet de laatste zijn. Maar ook dit zijn momenten waarvan je leert als ondernemer. Zie het daarom ook zo. Pak het probleem aan en zorg ervoor dat je de kans dat dit in de toekomst gebeurt, zo klein mogelijk maakt.
De facturen, aanmaningen en eventuele dwangbevelen weggooien is dus niet het slimste om te doen. Deze struisvogelpolitiek werkt niet en kaatst alleen maar harder terug. De kans is hierdoor groot dat je in de markt niet alleen bekend zal staan als een slechte betaler, maar ook nog eens als onbetrouwbaar. En een onbetrouwbare klant is zeker niet iets waar andere ondernemers op zitten te wachten.
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN EN CATERINGBEDRIJVEN.
Ook je horecazaak of cateringbedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
2- Maak een liquiditeitsoverzicht
Zorg eerst dat je een overzicht hebt van de openstaande facturen. Kijk ook zeker naar de liquide middelen die je nog hebt, maar ook welke je kan verwachten de komende tijd. Welke debiteuren heb je uitstaan en gaan binnenkort betalen? Aan de hand van dit overzicht bepaal je de totale schade.

3- Maak een betalingsplan
Met je liquiditeitsoverzicht weet je wanneer je wel kan betalen en kan je dit inplannen. Hou rekening met 10 à 15% onvoorziene uitgaven.
4- Maak een prioriteitenlijst
De ene leverancier kan je iets later betalen dan de ander. Wanneer je zo ernstig achterloopt met het betalen van de huur van je pand dat ze je eruit gaan zetten, is het handig om deze eerst te betalen. Zet dit erbij in je prioriteitenlijst.
Belg eet minder frequent vlees en zoekt vaker variatie in 2022
Vlees blijft in België veruit de belangrijkste eiwitbron. De absolute meerderheid van de Belgen (96%) eet vlees. Een zeer kleine...
National Culinary Team Belgium in top 5 wereldfinale Global Chefs Challenge
Van 31 mei tot 2 juni vond in Abu Dhabi de grootse wereldfinale van de culinaire competitie Global Chefs Challenge...
Vrijdag de 13de: organiseer jij ook een banket met z’n dertienen?
Om het bijgeloof te bestrijden, bestaan er al sinds de 19e Eeuw “Vrijdag 13-clubs”, die op deze dag banketten houden,...
5- Bel met je leveranciers
Neem contact op met je leveranciers en vraag om uitstel van betaling. Of bespreek de mogelijkheden om in delen te betalen. Belangrijk is om je gemaakte afspraken na te komen. Je krijgt namelijk zo’n kans vaak maar één keer.
Ook met de overheid kunnen goede afspraken gemaakt worden wanneer het aankomt op later betalen. Altijd de moeite waard om een keer te bellen of een mail te sturen.
6- Besparen
Zorg dat de kosten niet verder oplopen. Bespaar waar mogelijk en geef alleen het hoognodige uit. Bespaar echter niet in communicatie, want dat kan je zuur opbreken eens de pandemie voorbij is.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
7- Blijf je liquiditeit dagelijks in de gaten houden
Een taak die je normaal misschien maar één keer per week doet. Maar in deze tijden is het van groot belang dat je je liquiditeit iedere dag bijhoudt.
Kijk daarom iedere dag of er betalingen binnen zijn gekomen van debiteuren als je bijvoorbeeld nog leveringen doet of je nog wachtte op de betaling van een groot feest.
Reken dan ook meteen uit of je de geplande betalingen nog steeds op het afgesproken tijdstip kunt doen.
8- Analyseer
Doe dit niet wanneer het gevaar volledig geweken is, maar doe dit direct. Analyseer waar dit liquiditeitstekort vandaan komt. Heb je een grote investering gedaan die je niet voldoende had ingecalculeerd?
Of heb je een groot aantal debiteuren die te laat betalen? Heb je een grote hoeveelheid voorraad ingekocht waardoor je werkkapitaal te laag werd? Wat de oorzaak ook is, voorkom dat dit nog een keer gebeurt. Het zal je alvast veel minder stress bezorgen.

Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!