De horeca moet zich heruitvinden. 8 trends. Papa-mama-restaurants verdwijnen

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.736 abonnees.

trends horeca - foto Harmen De Jong

De horeca moet zichzelf opnieuw uitvinden. Een totale ‘shake-out’, zo noemt horecatrendwatcher Hans Steenbergen de situatie na twee jaar van herhaalde sluitingen en beperkingen. Dit zijn volgens hem de trends.

Trend 1: Einde papa-mamarestaurants

De papa-mamabedrijven noemt Hans Steenbergen ze. Horecazaken die zijn ontstaan vanuit een droom. 

“Mensen met een eigen koffiezaakje of een fijn restaurant. Die hebben weinig vet op de botten. Het zijn die bedrijven die gaan verdwijnen het komende jaar”, zegt de trendwatcher uit Doetinchem.

Het is een harde conclusie die Steenbergen trekt als hij naar de huidige cijfers en verhalen kijkt in de horeca.

“Met steun blijft een en ander nu nog overeind, maar die mensen willen graag hun zaak verkopen, zodat ze schuldenvrij verder kunnen. Want de uitgestelde belastingschuld zal binnenkort betaald moeten worden. Het betekent voor hen ook het einde van een droom.”

Trend 2: Opmars van de ketens

Ketens als De Beren, Loetje en McDonald’s sturen zichzelf wel door een financiële crisis. De beste locaties die vrijkomen, worden overgenomen door de ketens.

De verketening in de horeca viel in tegenstelling tot de detailhandel nog mee, maar nu gaat dat doorzetten. En de consument vindt dat prettig, want je hebt zekerheid over wat er op je bord ligt. Dat is namelijk in alle zaken hetzelfde.

trends mastercooks youngmasters persartikel noodkreet restaurant arbeidsrisico

Trend 3: Stijgende prijzen

De prijzen voor een kop koffie, een hamburger of een glas bier gaan flink stijgen. De kosten van de crisis moeten worden betaald, de energieprijs gaat omhoog en de lonen in de horeca gaan, heel terecht, omhoog.

Nu nemen de mensen het ervan door flink te besteden, consumenten snappen dat vlak na de coronacrisis de horecaprijzen stijgen. Maar voor veel mensen is wel de koopkracht omlaag gegaan. Dit is dus niet blijvend. 

Trend 4: Takeaway blijft

De takeaway, afhaal- en bezorgdiensten zijn door de pandemie nog meer gegroeid dan ze al deden. Voor met name de ketens is dat zeer lucratief, als je het goed organiseert.

Door de lockdown weet de consument nu hoe je via de telefoon of online je eten kunt bestellen, iedereen is daar aan gewend. De topgastronomie zal er echter mee stoppen.

Trend 5: Bruine kroeg en volkscafé zeldzamer 

Het proces wat al jaren gaande was, is in de crisis doorgezet. De daling van het aantal bruine en volkscafés, waar je kan drinken en socialiseren zonder dat je daarbij ook moet eten, zet door.

Helemaal verdwijnen zullen ze niet. De beste blijven over, die klassieke bruine cafés met een goed verhaal en heel veel speciaal bieren. 

Trend 6: Gastronomie in de lift 

Het gaat goed met de gastronomische restaurants. Mensen willen hun spaargeld uitgeven. Groot probleem is wel de schaarste van personeel. Meer dan honderdduizend mensen zijn weg uit de horeca en die komen niet terug.”

Een kanttekening is volgens Steenbergen ook nodig bij de toekomst van de horeca in het hogere segment in de steden.

“Het toerisme in de steden zal niet zo snel terug zijn op het oude niveau. Daar zal een sanering plaats hebben. De horeca in de regio zal het goed doen. Mensen ervaren daar een gevoel van veiligheid, in tegenstelling tot in volle steden.”

MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS 
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.

Trend 7: Drama van de zalencentra 

Het echte drama speelt zich af bij de feestzalen. Al langer is er een terugloop van de doorsnee bruiloften zoals die altijd werden gevierd. En die zet door.

Ook in dorpen is geen behoefte meer aan een zalencentrum, wat veel te maken heeft met de demografische ontwikkeling. Vroeger had je gezinnen met tien kinderen die de familiefeestjes bij de lokale horeca vierden. Nu vliegen gezinnen naar Mallorca om de 25-jarige bruiloft te vieren.

Trend 8: Gezondere menukaarten

De pandemie heeft een versterkend effect op gezonder eten. De menukaarten zijn verrijkt met vegetarische en veganistische opties. Gezonde maaltijden hebben meer de aandacht. Ook heeft de opmars van smaakvolle alcoholvrije drankjes doorgezet.

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Bron: Gerlander | Coverfoto: Harmen De Jong

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights