De horeca moet zichzelf opnieuw uitvinden. Een totale ‘shake-out’, zo noemt horecatrendwatcher Hans Steenbergen de situatie na twee jaar van herhaalde sluitingen en beperkingen. Dit zijn volgens hem de trends.
Trend 1: Einde papa-mamarestaurants
De papa-mamabedrijven noemt Hans Steenbergen ze. Horecazaken die zijn ontstaan vanuit een droom.
“Mensen met een eigen koffiezaakje of een fijn restaurant. Die hebben weinig vet op de botten. Het zijn die bedrijven die gaan verdwijnen het komende jaar”, zegt de trendwatcher uit Doetinchem.
Het is een harde conclusie die Steenbergen trekt als hij naar de huidige cijfers en verhalen kijkt in de horeca.
“Met steun blijft een en ander nu nog overeind, maar die mensen willen graag hun zaak verkopen, zodat ze schuldenvrij verder kunnen. Want de uitgestelde belastingschuld zal binnenkort betaald moeten worden. Het betekent voor hen ook het einde van een droom.”
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Trend 2: Opmars van de ketens
Ketens als De Beren, Loetje en McDonald’s sturen zichzelf wel door een financiële crisis. De beste locaties die vrijkomen, worden overgenomen door de ketens.
De verketening in de horeca viel in tegenstelling tot de detailhandel nog mee, maar nu gaat dat doorzetten. En de consument vindt dat prettig, want je hebt zekerheid over wat er op je bord ligt. Dat is namelijk in alle zaken hetzelfde.

Trend 3: Stijgende prijzen
De prijzen voor een kop koffie, een hamburger of een glas bier gaan flink stijgen. De kosten van de crisis moeten worden betaald, de energieprijs gaat omhoog en de lonen in de horeca gaan, heel terecht, omhoog.
Nu nemen de mensen het ervan door flink te besteden, consumenten snappen dat vlak na de coronacrisis de horecaprijzen stijgen. Maar voor veel mensen is wel de koopkracht omlaag gegaan. Dit is dus niet blijvend.
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN EN CATERINGBEDRIJVEN.
Ook je horecazaak of cateringbedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Trend 4: Takeaway blijft
De takeaway, afhaal- en bezorgdiensten zijn door de pandemie nog meer gegroeid dan ze al deden. Voor met name de ketens is dat zeer lucratief, als je het goed organiseert.
Door de lockdown weet de consument nu hoe je via de telefoon of online je eten kunt bestellen, iedereen is daar aan gewend. De topgastronomie zal er echter mee stoppen.
Trend 5: Bruine kroeg en volkscafé zeldzamer
Het proces wat al jaren gaande was, is in de crisis doorgezet. De daling van het aantal bruine en volkscafés, waar je kan drinken en socialiseren zonder dat je daarbij ook moet eten, zet door.
Helemaal verdwijnen zullen ze niet. De beste blijven over, die klassieke bruine cafés met een goed verhaal en heel veel speciaal bieren.
Gepaneerde dikke asperges met spekpoeder, bieslook, rode ui en sherrysaus
Asperges dienen voor het bereiden voldoende geschild te worden. Dit kan gedaan worden met een speciaal aspergemesje of met een...
Open ravioli met varkenstong, varkenspoot en mix van paddenstoelen
Varkenspoot en varkenstong zijn echt ouderwetse ambachtelijke stukken vlees die Francesca Sterckx heel graag verwerkt tot een gastronomische hoogstandjes. Ze is...
Goulash van rund
Goulash of goelasj is de Hongaarse nationale schotel en is een soep. De sterk ingedikte variant zoals dit recept is...
Trend 6: Gastronomie in de lift
Het gaat goed met de gastronomische restaurants. Mensen willen hun spaargeld uitgeven. Groot probleem is wel de schaarste van personeel. Meer dan honderdduizend mensen zijn weg uit de horeca en die komen niet terug.”
Een kanttekening is volgens Steenbergen ook nodig bij de toekomst van de horeca in het hogere segment in de steden.
“Het toerisme in de steden zal niet zo snel terug zijn op het oude niveau. Daar zal een sanering plaats hebben. De horeca in de regio zal het goed doen. Mensen ervaren daar een gevoel van veiligheid, in tegenstelling tot in volle steden.”
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Trend 7: Drama van de zalencentra
Het echte drama speelt zich af bij de feestzalen. Al langer is er een terugloop van de doorsnee bruiloften zoals die altijd werden gevierd. En die zet door.
Ook in dorpen is geen behoefte meer aan een zalencentrum, wat veel te maken heeft met de demografische ontwikkeling. Vroeger had je gezinnen met tien kinderen die de familiefeestjes bij de lokale horeca vierden. Nu vliegen gezinnen naar Mallorca om de 25-jarige bruiloft te vieren.
Waar haalde Abraham de mosterd ?
Waar mosterd in de eerste plaats natuurlijk een heerlijke smaak heeft, wordt het ook gebruikt vanwege de gezonde en zelfs...
Asperges, het witte goud dat 10 jaar op hetzelfde veld wordt geteeld
Horeca Webzine besteedt graag aandacht aan de basis van onze voeding met weetjes, kooktips en recepten van Frank Fol, The...
Met deze 10 tips maak je een perfecte menukaart op
Geloof het of niet, maar je menukaart is een niet te missen tool voor je restaurantmarketing.
Gastvrij NEE! zeggen doe je met deze 10 tips
Een NEE! is soms onvermijdelijk of gewoon noodzakelijk. Maar het duidelijk zeggen, zonder dat de klant het gevoel heeft dat...
Trend 8: Gezondere menukaarten
De pandemie heeft een versterkend effect op gezonder eten. De menukaarten zijn verrijkt met vegetarische en veganistische opties. Gezonde maaltijden hebben meer de aandacht. Ook heeft de opmars van smaakvolle alcoholvrije drankjes doorgezet.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: Gerlander | Coverfoto: Harmen De Jong