De horeca moet zichzelf opnieuw uitvinden. Een totale ‘shake-out’, zo noemt horecatrendwatcher Hans Steenbergen de situatie na twee jaar van herhaalde sluitingen en beperkingen. Dit zijn volgens hem de trends.
Trend 1: Einde papa-mamarestaurants
De papa-mamabedrijven noemt Hans Steenbergen ze. Horecazaken die zijn ontstaan vanuit een droom.
“Mensen met een eigen koffiezaakje of een fijn restaurant. Die hebben weinig vet op de botten. Het zijn die bedrijven die gaan verdwijnen het komende jaar”, zegt de trendwatcher uit Doetinchem.
Het is een harde conclusie die Steenbergen trekt als hij naar de huidige cijfers en verhalen kijkt in de horeca.
“Met steun blijft een en ander nu nog overeind, maar die mensen willen graag hun zaak verkopen, zodat ze schuldenvrij verder kunnen. Want de uitgestelde belastingschuld zal binnenkort betaald moeten worden. Het betekent voor hen ook het einde van een droom.”
Belgoo Beer
Vanille Madagascar
NOOR & NOOR
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Trend 2: Opmars van de ketens
Ketens als De Beren, Loetje en McDonald’s sturen zichzelf wel door een financiële crisis. De beste locaties die vrijkomen, worden overgenomen door de ketens.
De verketening in de horeca viel in tegenstelling tot de detailhandel nog mee, maar nu gaat dat doorzetten. En de consument vindt dat prettig, want je hebt zekerheid over wat er op je bord ligt. Dat is namelijk in alle zaken hetzelfde.
Trend 3: Stijgende prijzen
De prijzen voor een kop koffie, een hamburger of een glas bier gaan flink stijgen. De kosten van de crisis moeten worden betaald, de energieprijs gaat omhoog en de lonen in de horeca gaan, heel terecht, omhoog.
Nu nemen de mensen het ervan door flink te besteden, consumenten snappen dat vlak na de coronacrisis de horecaprijzen stijgen. Maar voor veel mensen is wel de koopkracht omlaag gegaan. Dit is dus niet blijvend.
Hotel-Restaurant De Kommel
Weilandshof
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN, CATERINGBEDRIJVEN EN FEESTLOCATIES.
Ook je horecazaak, cateringbedrijf of feestlocatie in deze carrousel? KLIK HIER.
Trend 4: Takeaway blijft
De takeaway, afhaal- en bezorgdiensten zijn door de pandemie nog meer gegroeid dan ze al deden. Voor met name de ketens is dat zeer lucratief, als je het goed organiseert.
Door de lockdown weet de consument nu hoe je via de telefoon of online je eten kunt bestellen, iedereen is daar aan gewend. De topgastronomie zal er echter mee stoppen.
Trend 5: Bruine kroeg en volkscafé zeldzamer
Het proces wat al jaren gaande was, is in de crisis doorgezet. De daling van het aantal bruine en volkscafés, waar je kan drinken en socialiseren zonder dat je daarbij ook moet eten, zet door.
Helemaal verdwijnen zullen ze niet. De beste blijven over, die klassieke bruine cafés met een goed verhaal en heel veel speciaal bieren.
Salade van doperwten en hun scheuten, erwtencoulis met munt, gele kerstomaten en citroen
Erwten drogen snel uit, laat ze dus niet te lang liggen. Je bewaart ze best op een koele plek in...
Tartaar van Wagyu met asperges, radijs, kappertjes, rode ui, gebakken aardappelen en roerei
Topchef Francesca Sterckx ging aan de slag met Waguy van Hof van Ossel. Kenners en topchefs spreken in de overtreffende...
Vlaswijting met groene asperges, sinaasappel, artisjok en crumble van chorizo
Het vlees van vlaswijting is fijn en gelaagd en volgens kenners één van de lekkerste vissen. De kwaliteit van het...
Trend 6: Gastronomie in de lift
Het gaat goed met de gastronomische restaurants. Mensen willen hun spaargeld uitgeven. Groot probleem is wel de schaarste van personeel. Meer dan honderdduizend mensen zijn weg uit de horeca en die komen niet terug.”
Een kanttekening is volgens Steenbergen ook nodig bij de toekomst van de horeca in het hogere segment in de steden.
“Het toerisme in de steden zal niet zo snel terug zijn op het oude niveau. Daar zal een sanering plaats hebben. De horeca in de regio zal het goed doen. Mensen ervaren daar een gevoel van veiligheid, in tegenstelling tot in volle steden.”
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Trend 7: Drama van de zalencentra
Het echte drama speelt zich af bij de feestzalen. Al langer is er een terugloop van de doorsnee bruiloften zoals die altijd werden gevierd. En die zet door.
Ook in dorpen is geen behoefte meer aan een zalencentrum, wat veel te maken heeft met de demografische ontwikkeling. Vroeger had je gezinnen met tien kinderen die de familiefeestjes bij de lokale horeca vierden. Nu vliegen gezinnen naar Mallorca om de 25-jarige bruiloft te vieren.
Social Media: 5 tips voor meer volgers
Een Facebookpagina of Instagram-account heb je in een handomdraai opgezet. Maar daarna begint het pas. Hoe krijg ik volgers? Wat...
Wat is Dry Aged rundvlees? Weetjes en 5 tips
Sommige soorten rundvlees moeten eerst rijpen (besterven) voor consumptie om malser én smakelijker te worden. Leer in dit artikel wat...
5 eetgelegenheden: restaurant, bistro, brasserie, Grand Café en tearoom. Ken je de verschillen?
Waar komen de namen van die eetgelegenheden vandaan, en waarin verschillen deze van elkaar?
Boter en margarine: 2 termen die te vaak op een hoopje worden gegooid
Men mag enkel spreken van boter, hoeveboter, melkerijboter of roomboter als dit product is gemaakt van vetten uit melk.
Trend 8: Gezondere menukaarten
De pandemie heeft een versterkend effect op gezonder eten. De menukaarten zijn verrijkt met vegetarische en veganistische opties. Gezonde maaltijden hebben meer de aandacht. Ook heeft de opmars van smaakvolle alcoholvrije drankjes doorgezet.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: Gerlander | Coverfoto: Harmen De Jong