Een horeca-bestel-app of chatbot, iets voor jouw horecazaak?

5/5
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Een horeca-bestel-app kan je veel voordeel opleveren als horecaondernemer. In dit digitaal tijdperk is iedereen online, ook jouw gasten. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Artificiële Intelligentie

De Berlijnse POS-systeemaanbieder Gastrofix werkt samen met de startup Table Duck. Het jonge bedrijf uit Alkmaar heeft een nieuw type chatbot op basis van kunstmatige intelligentie ontwikkeld, die voor het eerst bestellingen en betalingen via Facebook Messenger verwerkt.

Als gevolg hiervan hoeft de ober slechts één keer naar de tafel te komen om te serveren en bespaart de ober dus tijd. In restaurants zonder tafelservice kan de chatbot worden gebruikt als pre-order systeem. Gastrofix is het eerste POS-systeem dat samenwerkt met deze intelligente bot. Het wordt momenteel getest in locaties in Duitsland.

Wat is een horeca-bestel-app?

Een horeca-bestel-app is een app waarmee jouw gasten direct kunnen bestellen en betalen. Je hoeft zo geen bestelling meer op te nemen, of de rekening te komen brengen.

Het scheelt jou en jouw personeel tijd en dus geld. Daarnaast voorkomt het dat mensen weglopen omdat het te lang duurt. Dergelijke app zorgt er dus ook voor dat je geen omzet meer misloopt.

Waarop moet je letten?

Er zijn verschillende varianten te vinden van een horeca-bestel-app. De meest voorkomende is in de vorm van een app die jouw gasten daadwerkelijk moeten downloaden.

 horeca-bestel-app

Vaak zijn deze apps simpel in gebruik, maar het werpt voor jouw gasten wel de drempel op van het downloaden. In deze vorm zie je vaak dat ze niet zoveel gebruikt wordt als dat je als horecaondernemer zou willen.

Een andere variant is een webapp. Dit werkt door middel van een website waar jouw gasten naar toe gaan. Het voordeel hiervan is dat jouw gasten niets hoeven te downloaden om de app te gebruiken.

Het nadeel is wel dat jouw gasten de weblink moeten onthouden of dat jouw gasten iedere keer opnieuw een code moeten scannen om gebruik te maken van jouw horeca-bestel-app.

Je kan ook gebruik maken van een horeca-bestel-chatbot. In feite kan zo een chatbot hetzelfde, namelijk bestellingen van een drankje en betalingen opnemen van gasten. Het grote verschil is echter dat een chatbot werkt via zogenaamde messaging kanalen zoals WhatsApp of Facebook Messenger.

Deze chatbot combineert de voordelen van een downloadbare app en van een webapp. Jouw gasten hoeven namelijk niets te downloaden, en als ze eenmaal een gesprek hebben geopend, kunnen ze makkelijk een tweede of derde bestelling doen.

Gekoppeld met de kassa

Welke keuze je ook maakt, het is belangrijk dat een horeca-bestel-app gekoppeld is met jouw kassa. Het scheelt je namelijk veel administratief werk en bestellingen worden zo rechtstreeks naar de keuken of bar gestuurd. Vaak zijn deze apps dan ook gekoppeld met jouw kassa, maar dat kan niet altijd. Het hangt namelijk sterk af van welke kassa je hebt. Sommige kassaleveranciers kunnen of willen niet koppelen met apps.

Lees meer over de horeca-bestel-app.

Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!


Bron: Robbert Bregman

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gratis abonnement

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang tweewekelijks op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook tweewekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

Nieuwe berichten