Iedereen die zich inzet op het werk, verplichtingen én verwachtingen nakomt, maakt onvermijdelijk fouten. En daarom is een fout maken eerder een pluspunt dan een schande. Hierbij enkele tips hoe je die kan rechtzetten.
Fouten op de werkvloer
Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Fouten maken op het werk doen we allemaal wel eens. En gelukkig maar!
Iemand die nooit steken laat vallen, voert weinig uit. Er is uiteraard een verschil tussen vergissingen, fouten en stommiteiten. Dat laatste moet je ook onder hoge werkdruk zien te voorkomen.

Onvermijdelijk
Onze samenleving vraagt steeds meer van ons. Het werk dat we doen moet voortdurend in ontwikkeling zijn en vraagt om een constante verbetering.
We leven in een verantwoordingscultuur die we zelf hebben opgebouwd. Die cultuur zorgt voor stress en veel mensen voelen de mentale druk. Als je te horen krijgt dat je iets fout hebt gedaan, kun je gevoelens van schaamte of zelfs angst krijgen.
Het maken van fouten is onvermijdelijk en hoort bij het menselijk gedrag, bij het werk dat je doet. Zelfs bij hooggekwalificeerd en risicovol werk worden er gemaakt.
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Direct toegeven
De beste remedie tegen een fout is direct je leidinggevende vertellen wat er is misgegaan door jouw schuld of onder jouw verantwoordelijkheid.
Die zal het wel vervelend vinden, misschien ook wel eens vloek uiten, maar het finaal wel respecteren dat je het snel aan het licht hebt gebracht. In een vroeg stadium zijn de gevolgen ervan dan ook vaak minder erg.
Als je te lang wacht met het opbiechten, kan je bovendien op een gegeven moment ook niet meer terug. Want met het bewust veel te laat toegeven, maak je opnieuw een fout.
Hoe goed ken jij de Italiaanse keuken? Test je kennis met deze 10 vraagjes.
Eerder dit jaar lokte de uitspraak van Giuseppe Peppino veel polemiek uit. Daarom vandaag een kleine quiz omtrent de Italiaanse...
Daarom Dry Aged rundvlees op restaurant; de 5 redenen
Sommige soorten rundvlees moeten eerst rijpen (besterven) voor consumptie om malser én smakelijker te worden.
Vandaag Wereldtonijndag: 4 gezonde en duurzame alternatieven voor tonijn
Word een tonijnvrij restaurant, en toon aan dat je begaan bent met de gezondheid van je gasten en de natuur....
Je chef heeft (meestal) ook een leidinggevende
Vergeet niet dat jouw chef ook (meestal) een meerdere heeft en dat hij/zij bij een nalatigheid van jou, ook niet graag onverwachts op het matje wenst te worden geroepen bij zijn overste(n).
Hij/zij zal ermee geconfronteerd dat onder zijn verantwoordelijkheid een ernstige misser is veroorzaakt waar het bedrijf misschien wel grote schade door lijdt.
Geef dus je chef de kans de door jou gemaakte fouten bijtijds te melden aan zijn leidinggevende.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Zes tips om je fout(en) recht te zetten
1- Fout erkennen
Begin met de fout te erkennen. Breek jezelf niet onnodig af. Je bent een harde werker en door de tijdsdruk ging je in de fout (bijvoorbeeld).
2-Nooit in de schoenen van een ander
Schuif de schuld nooit in de schoenen van een ander. Is je misser toch gemaakt door bijv. een uitzendkracht die onder jouw verantwoordelijkheid valt, dan leg je uit hoe de vork aan de steel zit. En misschien werd de uitzendkracht niet of voldoende opgeleid.
3- Toon berouw
Laat merken dat je het betreurt. Ondanks het feit dat de die misschien onvermijdelijk was.
4- Leer uit de fouten
Laat weten dat je er van geleerd hebt en dat je maatregelen gaat nemen om dergelijke missers in de toekomst te kunnen voorkomen.
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN EN CATERINGBEDRIJVEN.
Ook je horecazaak of cateringbedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
5- Onderneem stappen om de fouten te voorlomen
Geef aan dat je de schade van de recente fout zoveel mogelijk zal voorkomen, door de nodige stappen te ondernemen.
6- Evalueer met je collega’s
Analyseer nadat het ergste achter de rug is, voor je zelf ook nog eens de hele gang van zaken. Spreek de collega aan die ook wel verweven is met je misser. Bijvoorbeeld een collega die deze weliswaar niet persoonlijk heeft gemaakt maar die toch wel oplettender had mogen zijn.
Of een collega die misschien voorafgaandelijk een steek heeft laten vallen zodoende jij faalde. dan spreek je hem er op vriendelijke manier op aan. Je laat die collega weten dat je de volledige schuld op je hebt genomen. Maar ook dat die toch in de toekomst wel wat oplettender mag zijn. Toon de fout en hoe die had voorkomen kunnen worden.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!