Iedereen die zich inzet op het werk, verplichtingen én verwachtingen nakomt, maakt onvermijdelijk fouten. En daarom is een fout maken eerder een pluspunt dan een schande. Hierbij enkele tips hoe je die kan rechtzetten.
Inhoudsopgave
Fouten op de werkvloer
Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Fouten maken op het werk doen we allemaal wel eens. En gelukkig maar!
Iemand die nooit steken laat vallen, voert weinig uit. Er is uiteraard een verschil tussen vergissingen, fouten en stommiteiten. Dat laatste moet je ook onder hoge werkdruk zien te voorkomen.
Onvermijdelijk
Onze samenleving vraagt steeds meer van ons. Het werk dat we doen moet voortdurend in ontwikkeling zijn en vraagt om een constante verbetering.
We leven in een verantwoordingscultuur die we zelf hebben opgebouwd. Die cultuur zorgt voor stress en veel mensen voelen de mentale druk. Als je te horen krijgt dat je iets fout hebt gedaan, kun je gevoelens van schaamte of zelfs angst krijgen.
Het maken van fouten is onvermijdelijk en hoort bij het menselijk gedrag, bij het werk dat je doet. Zelfs bij hooggekwalificeerd en risicovol werk worden er gemaakt.
Belgoo Beer
Vanille Madagascar
NOOR & NOOR
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? Word Premium Partner zonder kosten. KLIK HIER.
Direct toegeven
De beste remedie tegen een fout is direct je leidinggevende vertellen wat er is misgegaan door jouw schuld of onder jouw verantwoordelijkheid.
Die zal het wel vervelend vinden, misschien ook wel eens vloek uiten, maar het finaal wel respecteren dat je het snel aan het licht hebt gebracht. In een vroeg stadium zijn de gevolgen ervan dan ook vaak minder erg.
Als je te lang wacht met het opbiechten, kan je bovendien op een gegeven moment ook niet meer terug. Want met het bewust veel te laat toegeven, maak je opnieuw een fout.
Dit zijn de 10 meest bestelde gerechten in Europa
Dit zijn in 2024 de 10 meest bestelde gerechten op restaurant in elk Europees land. Ze geven een goed beeld...
Dit zijn de 8 nieuwe Groene Michelinsterren in Nederland
De uitreiking van de Nederlandse Michelinsterren 2024 vond plaats op 7 oktober tijdens de horecavakbeurs BBB in het MECC in...
Horeca Webzine in 2025: meer synergie met en tussen de partners
Horeca Webzine zet in 2025 een ambitieuze stap naar de toekomst door meer synergie te creëren met en tussen de...
Serveer ook een eitje meer op vrijdag 11 oktober
Wereld Ei Dag of Wereldeidag, jaarlijks gevierd op de tweede vrijdag van oktober is een internationale dag die in het...
GUIDE Michelin kiest weer voor Antwerpen in 2025
Afgelopen week liet GUIDE Michelin weten dat de uitreiking van de Michelinsterren voor België en Luxemburg in 2025 plaatsvindt op...
Je chef heeft (meestal) ook een leidinggevende
Vergeet niet dat jouw chef ook (meestal) een meerdere heeft en dat hij/zij bij een nalatigheid van jou, ook niet graag onverwachts op het matje wenst te worden geroepen bij zijn overste(n).
Hij/zij zal ermee geconfronteerd dat onder zijn verantwoordelijkheid een ernstige misser is veroorzaakt waar het bedrijf misschien wel grote schade door lijdt.
Geef dus je chef de kans de door jou gemaakte fouten bijtijds te melden aan zijn leidinggevende.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Zes tips om je fout(en) recht te zetten
1- Fout erkennen
Begin met de fout te erkennen. Breek jezelf niet onnodig af. Je bent een harde werker en door de tijdsdruk ging je in de fout (bijvoorbeeld).
2-Nooit in de schoenen van een ander
Schuif de schuld nooit in de schoenen van een ander. Is je misser toch gemaakt door bijv. een uitzendkracht die onder jouw verantwoordelijkheid valt, dan leg je uit hoe de vork aan de steel zit. En misschien werd de uitzendkracht niet of voldoende opgeleid.
Werken in de horecasector: 5 veelgestelde vragen
Werken in de horecasector is wereldwijd een dynamische en veelzijdige baan waarbij gastvrijheid, klantgerichtheid en flexibiliteit centraal staan. Horecamedewerkers hebben...
Dit is de top 8 van de hotelscholen in de wereld
Hotelscholen bieden niet alleen sterke academische programma’s, maar ook uitstekende netwerkmogelijkheden, stageplaatsen en connecties met toonaangevende bedrijven in de sector....
Culinaire termen: de 30 meest gebruikte in de keuken
Hier zijn de 30 meest gebruikte Franse culinaire termen in de keuken, inclusief een korte uitleg en een voorbeeld.
De 8 belangrijkste verwachtingen van consumenten in 2025
In 2025 worden de verwachtingen van consumenten bepaald door verschillende belangrijke trends die hun veranderende prioriteiten en waarden weerspiegelen. Enkele...
Pompoenen: soorten, weetjes en 3 unieke recepten
Pompoenen zijn nauw verbonden met verschillende culturele gebruiken waar ze een symbool zijn van de herfst en oogstfeesten zoals Thanksgiving...
3- Toon berouw
Laat merken dat je het betreurt. Ondanks het feit dat de die misschien onvermijdelijk was.
4- Leer uit de fouten
Laat weten dat je er van geleerd hebt en dat je maatregelen gaat nemen om dergelijke missers in de toekomst te kunnen voorkomen.
Hotel-Restaurant De Kommel
Weilandshof
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN, CATERINGBEDRIJVEN EN FEESTLOCATIES.
Ook je horecazaak, cateringbedrijf of feestlocatie in deze carrousel? Word Community Partner zonder kosten. KLIK HIER.
5- Onderneem stappen om de fouten te voorlomen
Geef aan dat je de schade van de recente fout zoveel mogelijk zal voorkomen, door de nodige stappen te ondernemen.
6- Evalueer met je collega’s
Analyseer nadat het ergste achter de rug is, voor je zelf ook nog eens de hele gang van zaken. Spreek de collega aan die ook wel verweven is met je misser. Bijvoorbeeld een collega die deze weliswaar niet persoonlijk heeft gemaakt maar die toch wel oplettender had mogen zijn.
Of een collega die misschien voorafgaandelijk een steek heeft laten vallen zodoende jij faalde. dan spreek je hem er op vriendelijke manier op aan. Je laat die collega weten dat je de volledige schuld op je hebt genomen. Maar ook dat die toch in de toekomst wel wat oplettender mag zijn. Toon de fout en hoe die had voorkomen kunnen worden.
NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C.
Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.
NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.
De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!