In 2030 zal meer dan de helft van de volwassenen in België tot de ‘Gemaksgeneratie’ behoren: de Millennials en Generatie Z. De foodsector is bewust dat deze generatie andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuisconsumptie, maar is er volgens onderzoek van GROUP7 nog niet op voorbereid. We lichten het even toe.
Inhoudsopgave
Generatie Z
Binnen 6 jaar zal vooral de Generatie Z aanzienlijk zijn gegroeid. Volgens de Foodshopper Monitor 2024 – FoodService Instituut Nederland (FSIN) zal deze generatie een hoger beschikbaar inkomen hebben én dus meer invloed.
Ook zal volgens dezelfde bron deze generatie een groter deel van hun inkomen aan buitenashuisconsumptie spenderen dan andere generaties.
Belgoo Beer
Vanille Madagascar
NOOR & NOOR
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Amper 62% van de foodsector bewust
In de foodsector is meer dan de helft (62%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z.
Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder 321 Belgische respondenten uit de segmenten horeca, fastservice en catering, dat in maart 2024 werd gehouden.
De verschillen tussen de generaties merkt men vooral in fastservice, daarna in horeca en het minste in het segment catering.
Aanpassingen in de foodsector
Zowat 1/3 van de respondenten heeft het menu of assortiment al (gedeeltelijk) aangepast voor Gen-Z. De aanpassingen die het meest worden gedaan zijn:
- Meer vegetarische of veganistische gerechten (50%)
- Flexibele betalingsmogelijkheden (34%)
- Een menukaart die meerdere goedkopere gerechten bevat (26%)
Social Media: 5 tips voor meer volgers
Een Facebookpagina of Instagram-account heb je in een handomdraai opgezet. Maar daarna begint het pas. Hoe krijg ik volgers? Wat...
Wat is Dry Aged rundvlees? Weetjes en 5 tips
Sommige soorten rundvlees moeten eerst rijpen (besterven) voor consumptie om malser én smakelijker te worden. Leer in dit artikel wat...
5 eetgelegenheden: restaurant, bistro, brasserie, Grand Café en tearoom. Ken je de verschillen?
Waar komen de namen van die eetgelegenheden vandaan, en waarin verschillen deze van elkaar?
Boter en margarine: 2 termen die te vaak op een hoopje worden gegooid
Men mag enkel spreken van boter, hoeveboter, melkerijboter of roomboter als dit product is gemaakt van vetten uit melk.
Slechts klein percentage overweegt aanpassingen
Van de respondenten die hun menu of assortiment nog niet hebben aangepast, overweegt slechts 16% dit binnen 1 tot 2 jaar te doen.
Opvallend is dat geen enkele respondent uit fastservice erover denkt om het menu of assortiment binnen korte tijd aan te passen voor Gen-Z.
Hotel-Restaurant De Kommel
Weilandshof
MAAK KENNIS MET GEZELLIGE HORECAZAKEN, CATERINGBEDRIJVEN EN FEESTLOCATIES.
Ook je horecazaak, cateringbedrijf of feestlocatie in deze carrousel? KLIK HIER.
Foodsector laat kansen liggen
Gezien de groeiende invloed van Gen-Z en hun toenemende budget voor buitenshuisconsumptie, is het feit dat nog maar zo weinig respondenten uit de foodsector aanpassingen wil doen, volgens GROUP7 een gemiste kans.
Met 62% van de respondenten die zich bewust zijn van de behoeften van Gen-Z en nog geen 30% die daadwerkelijk aanpassingen heeft doorgevoerd, is het overduidelijk dat de foodsector (horeca, fastservice en catering) een tandje zal moeten bijsteken om aan de veranderende wensen te voldoen.
Over GROUP7
GROUP7, bureau voor Food-commerce is een adviesbureau in de B2B food sector, gespecialiseerd in route-to-market-oplossingen.
De combinatie van ervaringen, onderzoek en kennis in de foodsector maakt van GROUP7 experts in de Food-commerce. GROUP7 wordt geleid door de partners Martin van Dam en Carolien Plevier.
GROUP7 Professional Community is dé grootste community voor beslissers in de horeca, catering en fastservice in Nederland en België. Voor meer informatie kun je terecht op
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: GROUP7