Zeg niet zomaar pompoen tegen alle pompoenen in 2023
Samen met Frank Fol – The Vegetables Chef® – besteedt Horeca Webzine tijdens dit bijzonder jaar in een serie van...
Er is een blog-niche voor zowat elk onderwerp, waarbij sommige onderwerpen meer de belangstelling van het publiek domineren dan andere. Sommige niches zijn trendy, andere tijdloos.
Het perfecte voorbeeld is de niche van bloggen over eten, die nooit helemaal uit de mode lijkt te geraken dankzij een super ontvankelijk publiek van hongerige medemensen en bourgondische levensgenieters.
Iedereen moet eten en velen surfen op het internet om informatie te zoeken over hoe je dit moet doen met betrekking tot bepaalde dieetbeperkingen, allergieën en ideeën om gerechten die je al kent te verbeteren.
Een foodblog is een blog die alles documenteert: van recepten die de foodblogger wil proberen, het delen van kennis en ervaringen, tot afleveringen in dagboekstijl over iemands levenskeuze. Een blog is iets persoonlijks; er is geen goede of foute focus op de inhoud.
Restaurantrecensies zijn dus in weze geen foodblogs. Een bespreking met foto’s van gerechten van een restaurant al dan niet met de recepten, maar dan zonder een beoordeling of veroordeling behoort voor ons wel tot de foodblogs.
Het is duidelijk waarom iemand een bepaalde foodblog wilt lezen of volgen, maar waarom zou je er één beginnen?
De beslissing om een foodblog te beginnen komt uiteindelijk neer op passie en gedrevenheid, aangezien elk type blog een aanzienlijke hoeveelheid energie kost om te onderhouden. Overweeg deze redenen om een foodblog te starten:
Het is jouw passie om met voeding in het algemeen om te gaan en die wil je delen met de wereld.
Je kan alleen posten over een bepaald soort keuken en de dingen die je al weet voordat je publiek zich gaat vervelen. Het bijhouden van een foodblog betekent dat je jezelf uit je comfortzone duwt door nieuwe dingen te leren, zodat mensen blijven terugkomen voor meer.
En het gaat niet alleen om het leren van nieuwe recepten of technieken. Het runnen van een foodblog betekent andere vaardigheden leren, zoals het gebruik van WordPress, hoe je effectief kunt zijn met social media-marketing en hoe je geweldige foto’s van gerechten kunt maken.
Of je nu een specifiek einddoel hebt of niet, een foodblog biedt je een uitlaatklep om je creatieve energie op verschillende manieren te kanaliseren: koken, schrijven en fotografie om er maar een paar te noemen.
Je foodblog kan ook dienen als een soort online portfolio. Werk je als kok, sommelier, banketbakker, slager,… of gewerkt en heb je tips of inzichten die je wenst te delen, dan heb je een voordeel om zo als expert over te komen. Lees meer over Content Marketing.
Als je dat soort ervaring nog niet hebt, kan je nog steeds geloofwaardigheid opbouwen, vooral als je foodblog populair wordt. Mensen kunnen je dan volgen via sociale media voor je expertise. Bijgevolg kan je die dan bundelen in een eigen kookboek, of je bekendheid verzilveren via freelance optredens en consultancy-opdrachten.
De gemeenschap van foodbloggers is wereldwijd enorm. Foodbloggers zijn erg gastvrij en behulpzaam, vooral voor nieuwkomers. Als je actief lid bent van de community, kan je vrienden maken en collega’s vinden. Zie verder hoe ook jij lid kan worden van de Community.
Naast de hierboven genoemde redenen om een foodblog te starten, kan je met foodbloggen ook Affiliate Marketing en sponsoring verdienen. Natuurlijk, als je belangrijkste motivatie voor het starten van een foodblog is om geld te verdienen, verlies je waarschijnlijk de interesse om het op de lange termijn te onderhouden.
Er zijn 4 belangrijke stappen voor je start met een foodblog.
1. Onderzoek: kies je onderwerp en/of niche en bepaal wat je anders maakt dan wat er al op de markt is.
2. Setup: technische stappen om je foodblog op te zetten. Je kan je beperken tot sociale media, maar veel foodbloggers groeperen hun content op een website, en dan moet je ook stappen ondernemen om een domeinnaam vast te leggen, en op zoek naar een hosting-provider en een geschikte template voor je webdesign,…
3. Content: het schrijven van teksten en verzamelen van foto’s voor je blog.
4. Promotie: bekendheid geven om meer lezers in je doelgroep te bereiken.
Horeca Webzine wil alle Nederlandstalige foodbloggers in kaart brengen en promoten van deze website, de sociale media en de tweewekelijkse nieuwsbrief.
Geen financiële bijdrage voor zover de blogartikelen niet gedomineerd worden door reclame.
Samen met Frank Fol – The Vegetables Chef® – besteedt Horeca Webzine tijdens dit bijzonder jaar in een serie van...
In minder dan 4 jaar tijd heeft de Facebookgroep ‘Horeca & Keuken Tweedehands’ van Horeca Webzine al bijna 10.000 leden...
Van 25 januari tot en met 1 februari 2023 organiseert VLAM, onder de koepel 'Lekker van bij ons', opnieuw de...
Om het bijgeloof te bestrijden, bestaan er al sinds de 19e Eeuw “Vrijdag 13-clubs”, die op deze dag banketten houden,...
Toetreden tot de Community is heel eenvoudig: stuur ons simpelweg onderstaand formulier. Wens je een Premium lidmaatschap, waarbij je listing als eerste verschijnt in het overzicht? Vink dit dan aan en vul ; we sturen je
Na het sturen van het formulier, contacteren we je als we meer meer informatie en afbeeldingen nodig zouden moeten hebben voor het maken van je listing. Heb je gekozen voor een Premium Lidmaatschap, dan sturen we je een factuur.
Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.
© 2019 – Horeca Webzine | ERA services