Het favoriete BBQ-vlees van de Belg in 2024 is… worst

5/5

Sinds 2019 is Horeca Webzine hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca. Tweewekelijkse nieuwsbrief aan 20.828 abonnees. Klik en abonneer je ook; het is en blijft gratis!

Deze pagina werd geschreven in het Nederlands en kan dankzij een performant vertaalprogramma ook gelezen worden in het Frans en het Engels. Met onze excuses als er fouten in de tekst staan. Veel leesplezier!

worst worsten barbecue BBQ

We hebben er lang op moeten wachten, maar nu is het eindelijk zover: het zomert en dat luidt de start van het zomerbarbecueseizoen in. VLAM vroeg aan duizend Belgen wat zij het liefst op de rooster leggen. Worst blijkt het populairste barbecuevlees, gevolgd door brochettes, spek en steak.

Inhoudsopgave

BBQ en barbecueën

Wel 71% van de Belgen vindt dat barbecueën een traditie is die niet verloren mag gaan. Dat blijkt uit onderzoek van VLAM*.

Gemiddeld tien keer per jaar zitten we gezellig rond de BBQ, zowel thuis met het gezin als elders (bij familie, vrienden, evenementen,…). Bij meer dan de helft van de Belgen (54%) begint het te kriebelen om te barbecueën van zodra het mooi weer wordt.

Liefst vlees op de grill

Voor 53% van de barbecueënde Belgen is vlees onmisbaar op de BBQ. Verder heeft 25% heel graag vlees bij een barbecue en 15% liefst wel. 

Voor slechts 7% hoeft vlees dus niet. De producten die het vaakst op de barbecue belanden, zijn vooral worsten (34%), brochettes (21%), spek (16%) en steak (16%). Ook ribbetjes (15%) en vis (al dan niet in papillot, 14%) zijn populair.

DE-FOODBARON-bbq

Side Dishes

Bij een barbecue horen ook groenten (zowel in salades als gegrild), vinden we: voor 32% van de ondervraagden zijn ze onmisbaar, 37% wil ze heel graag en 23% heeft ze er liefst wel bij.

Voor slechts 8% van de Belgen hoeven groenten dus niet. Sla, tomaten, komkommer en geraspte wortelen zijn de favoriete koude groenten van de Belg. Paprika, aubergine, courgette, ajuin, champignons en maïs zijn dan weer de groenten die het vaakst op de rooster gelegd worden.

Aardappelen

Wie barbecue zegt, zegt ook aardappelen. 90% van de Belgen heeft liefst aardappelen bij een barbecue, waarvan zo’n 25% ze zelfs onmisbaar vindt. We lusten ze zowel warm (gegrild of gepoft op de barbecue) als koud (in een aardappelsalade).

MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.  
Ook je bedrijf in deze carrousel? Word Premium Partner zonder kosten. KLIK HIER.

Wettels on Fire

Het alomgekende en gelauwerd Belgisch BBQ-team uit Ninove is ontstaan tijdens een socio-diner op een zondagmiddag in maart 2013. Daar werd ons de vraag gesteld of we geen zin hadden om mee te doen aan een BBQ-wedstrijd. 

Tussen pot en pint werd beslist om deel te nemen, al bleek dit later dat dit niet om een gewone wedstrijd ging maar om het Belgisch Kampioenschap Culinaire BBQ, georganiseerd door WBQA België. De wedstrijd zou doorgaan in augustus 2013 in Oostende. Maak kennis met dit BBQ-team.

wettels on fire team bbq ninove

Black Box BBQ-kampioenschap

De Black Box BBQ-wedstrijd die doorgaat op 29 en 30 juni 2024 in Ninove is een Belgisch en Europees kampioenschap. De winnaar zal zich tot Belgisch en/of Europees kampioen kunnen kronen. Horeca Webzine is partner! 

We Love BBQ

We 💟 BBQ is een Facebookgroep van Horeca Webzine, sinds 2019 hét interactief online magazine van en voor de horeca.

In deze groep kan elke BBQ-liefhebber nieuws, menu’s, aankondigingen, promoties, oproepen,… posten over BBQ: vlees-BBQ, veggie BBQ, vegan BBQ,…

Iedereen heeft zijn of haar voorkeur, en wij wijzen de voorkeur van de anderen niet af.

NOOR & NOOR heeft decennialange ervaring in het opzetten en runnen van horecazaken, speciaalzaken en het leveren van diverse diensten, zowel B2B als B2C. 

Voor de uitvoering van de activiteiten doet NOOR & NOOR beroep op vernieuwende inzichten en ideeën van jonge marketeers en micro-influencers voor het beheer van je sociale media.

NOOR & NOOR werkt nauw samen met gespecialiseerde partners voor de technische aspecten van de opdrachten, maar ook met jou voor accurate en recente content.

De hoofdactiviteiten van NOOR & NOOR zijn Sociale Media Management, het bouwen en beheren van websites en webshops, SEO Content Writing of het schrijven van zoekmachinegerelateerde artikels, Virtuele Assistentie en Link Building via deze website. 

Deel dit blogartikel! 

Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!

Bron: VLAM

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email
Geverifieerd door MonsterInsights