• Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Gratis abonnement
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature
Horeca Webzine
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
  • Nieuws
  • Kennisbank
  • Hotel
  • Restaurant
  • Café
  • Feestzaal
  • Catering
  • Leveranciers
  • mārie
  • Mastercooks
No Result
View All Result
Horeca Webzine
No Result
View All Result
Home Kennisbank

Zo organiseer je steeds een impactvol event. Download het gratis EventCanvas.

Horeca Webzine by Horeca Webzine
14/01/2020
in Kennisbank, Weetjes
0
Zo organiseer je steeds een impactvol event. Download het gratis EventCanvas.
169
VIEWS

Iedereen die een event organiseert wil op de een of andere manier het gedrag van stakeholders beïnvloeden of veranderen. Zoals bezoekers iets leren, het versterken van relaties met bezoekers en sponsoren of het motiveren van bezoekers om iets te kopen.

Gedrag beïnvloeden

Succesvolle events slagen erin gedrag te beïnvloeden, maar het is niet altijd precies duidelijk wat de kern van het succes is. Nog niet iedereen denkt namelijk procesmatig na over de essentie van een evenement.

Je herkent het misschien wel als jij voor jouw organisatie events organiseert. Er ligt een keurig draaiboek dat elk jaar licht wordt aangepast ten opzichte van voorgaande jaren. Dat gaat echter voorbij aan de zaken waar jij als ervaren eventorganisator steeds tegenaan loopt. Het precieze doel van het evenement is niet voor iedereen duidelijk. Of het budget is beperkt en er is weinig kennis over de precieze doelgroep waardoor de belevingswereld van jouw organisatie de boventoon voert.

Toch doe je kennelijk iets goed: het event vindt plaats, iedereen heeft het nog over die ene spreker en die heerlijke lunch en die heerlijke lunch en je baas is blij.

Doel

Maar is het doel bereikt? Is het gedrag van je belangrijkste stakeholders veranderd? Wat zorgde ervoor dat je event waarde toevoegde? Deze vragen gaan over de essentie van het event. Als je dus op zoek gaat naar de antwoorden, kan je achterhalen wat de succesfactoren van je event zijn.

Lees ook:

Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

Scoren met fermenteren: extra veel tips en 4 recepten

Daarom bedacht Roel Frissen en Ruud Janssen het EventCanvas. Het invullen van het canvas helpt je om op een betekenisvolle manier na te denken over je event.

Het canvas is niet alleen interessant voor organisaties die het moeilijk vinden om een concept te bedenken voor hun event. Of die slechts met moeite voldoende bezoekers vinden. Als je al succesvolle events organiseert en op zoek bent naar de kern van dat succes, kan het je helpen om dat succes vast te houden.

Speel mee en en lees verder onder de winactie.

EventCanvas

Aan het EventCanvas ligt Design Thinking ten grondslag. Bij deze innovatiemethode staat de wens van de gasten centraal. Het Business Model Canvas (BMC), een methode om businessmodellen te ontwikkelen en om te innoveren, vormde de inspiratie voor het canvas van Frissen en Janssen.

Het bestaat uit 9 bouwstenen die je moet invullen om tot je businessmodel te komen: van kernactiviteiten tot beoogde klanten of gasten en kostenstructuur. De waardepropositie is een essentieel onderdeel van het BMC. Op welke manier ga jij waarde toevoegen voor je gasten?

“De informatie die er te vinden is over succesvolle evenementen is vooral anekdotisch van aard, echte methodologieën ontbreken”, verduidelijkt Frissen over de totstandkoming van het EventCanvas. “Daarom zijn wij gaan nadenken over een methode waarmee je in een gemeenschappelijke taal op een betekenisvolle manier over evenementen kunt praten.”

Die gemeenschappelijke taal maakt dat de methode zo interessant is. Met het canvas kan je veel makkelijker meerdere mensen uit je organisatie betrekken bij het evenement, doordat iedereen het over hetzelfde heeft. Een goed idee is alleen een goed idee als het past bij die gedragsverandering. Die toffe dansgroep waar een collega mee op de proppen kwam, komt er dus alleen als die waarde toevoegt voor (een van de) stakeholders.

Event Canvas Horeca Webzine

Het canvas gebruiken

Frissen en Janssen schreven een handboek waarin ze precies uitleggen hoe je het canvas kunt gebruiken. We pikken er een paar onderdelen uit.

Bij de methode van Frissen en Janssen staan de stakeholders centraal. Daarom is het belangrijk om voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met het canvas een longlist te maken met stakeholders. Dat is iedereen die op wat voor manier dan ook betrokken is bij je evenement: van leverancier tot bezoeker en van sponsor tot ledenraad.

“Omdat tijd en budget beperkt zijn en je dus niet aan alle stakeholders evenveel energie kunt besteden, maak je vervolgens een shortlist op basis van een analyse van je stakeholders”, legt Frissen uit. “Je richt je op de partijen die het meeste macht met betrekking tot het evenement hebben en/of het grootste belang bij de organisatie ervan hebben.”

Download gratis de EventCanvas.

Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!


Bron: defabrique

Tags: eventweetjes
Share1TweetShare
premium partner keurslager
premium partner weyn's honing
Previous Post

Een horeca-bestel-app of chatbot, iets voor jouw horecazaak?

Next Post

Delegeren in de horeca: dit zijn de 10 grootste en fatale fouten

Horeca Webzine

Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

Next Post
Delegeren in de horeca: dit zijn de 10 grootste en fatale fouten

Delegeren in de horeca: dit zijn de 10 grootste en fatale fouten

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik ga akkoord met de Privacy Policy.

GRATIS ABONNEMENT

Abonneer je gratis op Horeca Webzine en ontvang elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.

Zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je ook wekelijks kans op tal van culinaire geschenken.

Om de nieuwsbrief te kunnen personaliseren, willen we graag weten wie je bent. Voor iedere lijst die je aanstipt, krijg je een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

Het gratis abonnement op Horeca Webzine kan op ieder moment worden opgezegd.

We hebben je gratis abonnement op Horeca Webzine ontvangen. Controleer nu nog even je inbox of spammap om je mailadres te bevestigen.

RECENTE BERICHTEN

belgische streekspecialiteiten quiz

Ken jij de Belgische streekspecialiteiten? Doe de 20 vragenquiz

02/03/2021
chef and knife mes messen slijperij

Chef & Knife: slijperij en messen waar je jarenlang plezier aan beleeft

01/03/2021
overbruggingsrecht advies horeca webzine

Hoe wordt het overbruggingsrecht belast?

01/03/2021
Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

Gebruik jij straks ook boter van insecten in je gerechten?

01/03/2021
mastercooks of belgium 28 meesterkoks box bon moments Young Masters

Deze 3 Young Masters hebben elk hun eigen stijl

26/02/2021

MEEST GELEZEN

  • Horeca Webzine online magazine open petitie uitbaters

    Teken de petitie, de horeca in België en Nederland moet weer open!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat is de dresscode in het Hof van Cleve van Peter Goossens?

    231 shares
    Share 231 Tweet 0
  • Meer dan 100 horecazaken met een leuk terras in Vlaanderen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Zowat 550 cateraars en feestzaaluitbaters zijn de ongelijkheid beu en stappen naar de rechter 

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vlaamse cateraars en feestzaaluitbaters groeperen zich om hun rechten op te eisen

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Horeca Webzine

Hét interactief online magazine met het allerlaatste nieuws, tips, weetjes, inspirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca in de gehele wereld.

  • Home
  • Statistieken website
  • Privacy Policy
  • Contact

© 2019 - Horeca Webzine

No Result
View All Result
  • Horeca Webzine
  • Adverteren
    • Statistieken website
  • Partnerships
    • Partners Horeca Webzine
    • Premium Partner worden
    • Content Partner worden
  • Online Marketing
    • Formules Online Communicatie
      • Performante webshop
  • Shoppen
    • Winkelmand
    • Afrekenen
  • Communities
    • Community mārie
      • Welkomstbericht nieuwe leden mārie
  • Recepten van Chefs
    • Recept insturen
  • Gratis abonnement
    • Winnaars wekelijkse waardebon
  • Contact
  • Divers
    • Brand Ambassador
    • Privacy Policy
    • Vacature

© 2019 - Horeca Webzine

Om jouw bezoek aan onze website makkelijker en persoonlijker te maken gebruiken wij cookies. Voor het plaatsen van sommige cookies hebben we echter wel je toestemming nodig. Bezoek onze Privacy Policy.