Naast pop-up-restaurants, grab & go-concepten en bio-restaurants zien we tegenwoordig steeds meer horecaconcepten die zich op één specifiek product richten. Conceptrestaurants als Manhattn’s, Bavet en Otomat bijvoorbeeld bieden niet alleen een kwalitatief product aan, maar zorgen ook nog eens voor die unieke conceptbeleving.
Conceptrestaurants
Horeca verandert voortdurend. De consument is op zoek naar vernieuwing en kiest tegenwoordig steeds meer voor eenvoudige en herkenbare horecaconcepten. Zoals een eenvoudige burger of pizza, maar met een moderne twist.
Het aantal traditionele brasserieën met 50 gerechten op de menukaart vermindert geleidelijk aan. Het idee om zo veel mogelijk keuze te bieden aan de consument is voor de horeca-uitbater niet alleen te duur, maar ook te complex geworden. Bovendien is de consument steeds meer op zoek naar een ervaring bovenop zijn eten.
In dergelijke horecazaken zien we dat het aantal horecabezoeken vermindert, maar tegelijkertijd dat het bedrag verhoogt dat consumenten spenderen. Consumenten zijn dus bereid om meer te betalen in ruil voor goede kwaliteit en een aangename sfeer. En dat is waarom conceptrestaurants succesvol zijn.
Ze weten hun concept perfect te vertalen naar een combinatie van een aangename omgeving, een heerlijk en simpel gerecht aan een aanvaardbare prijs in een herkenbare, terugkerende omgeving.
Merken in muurschildering
De verandering van het horecalandschap gaat ook voor sterke merken als Jupiler, Stella en Coca Cola gepaard met heel wat uitdagingen. Conceptrestaurants zijn steeds minder afhankelijk van de sterke merken om consumenten aan te trekken.
Vroeger zag je bijvoorbeeld een parasol van een bier- of colamerk op het terras van het restaurant of reclame van bier of softs in het restaurant zelf. Dt creëerde herkenbaarheid. Vandaag de dag zijn deze succesvolle horecazaken zélf het merk geworden.
Ze gebruiken een veel minder sterke vorm van merkcommunicatie. En als die er toch is, gebeurt dat op een stijl-geïntegreerde en subtiele manier, zoals het logo dat verwerkt is in bijvoorbeeld een muurschildering, een lampenkap of de drankenkaart.
Belgoo Beer
Vanille Madagascar
NOOR & NOOR
Jeanne Gennar, Coffee with a Soul
Chef & Knife
MAAK KENNIS MET HEEL BETROUWBARE HORECALEVERANCIERS.
Ook je bedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Inspelen op veranderende trends
Toch willen de sterke merken ook mee evolueren met de veranderende trends in de maatschappij en met nieuwe generaties consumenten. Om relevant te blijven voor de horecaklanten en haar gasten zetten zet bijvoorbeeld Coca Cola in op minder suiker.
Voor horecazaken die geen gesuikerde dranken willen aanbieden, zijn er dan Coca-Cola Zero Sugar en ‘light taste’-varianten, maar ook de caloriearme dranken Honest, Fuze Tea en Fïnley.
Met de uitbreiding van ons productportfolio biedt Coca Cola dus ook merken aan die perfect aansluiten bij de behoeften van deze horecaconcepten.
Vissen van de herfst 2024: pladijs en schartong
De dagen worden korter, het wordt kouder. Een stukje vis kan dan heerlijk smaken. En als je kiest voor seizoensvissen...
Bio, da’s sowieso goed gekozen: 2de campagnegolf in aantocht
De biocampagne met als slogan ‘Bio, da’s sowieso goed gekozen!’, had een eerste campagnegolf van eind mei tot eind juni....
Prinses brengt ode aan de vrouw in Brugge
Prinses – eigenares en uitbaatster van de enige Brugse champagne- en lifestylebar – brengt samen met de Gentse kunstfotograaf Bert...
5 inspirerende horecaconcepten
Manhattn’s
Bij Manhattn’s heb je keuze tussen een aantal hamburgers. Daarnaast kan je nog een aangepaste saus en een drankje kiezen. En that’s it. Manhattn’s onderscheidt zich van anderen door goede kwaliteit burgers aan te bieden in een indrukwekkend New-Yorks kader.
Bavet
Bavet bedacht op een slimme manier een origineel pastaconcept. Ze laten de sauzen maken op één locatie en leveren die vervolgens aan de verschillende locaties. Op die manier moet enkel nog de pasta à la minute gekookt worden.
Otomat
De naam O-tomat staat eigenlijk voor de keuze tussen ‘met of zonder tomaat’ en toont aan dat je naast rode pizza’s ook gewone pizza’s kan maken met een andere garnituur, en zonder tomaat. Zij trekken het idee van ‘een pizza hoeft niet per se met tomatensaus te zijn’ helemaal open. Zo bieden ze pizza’s aan als dessert, als hoofdmaaltijd en als aperitiefhapje.
Lucy Chang
Lucy Chang is een concept van ‘fingerfood’ in een trendy setting, geserveerd als snelle hap aan democratische prijzen. Lucy Chang startte met 1 restaurant in Antwerpen in 1999 met een geniaal concept waarbij ze Aziatisch eten aanbieden in een trendy en comfortabel kader.
MAAK KENNIS MET GERENOMMEERDE BEROEPSORGANISATIES EN CONSULTANTS
Je beroepsorganisatie of consultancybedrijf in deze carrousel? KLIK HIER.
Hechi
Hechi bedacht een nieuw en innovatief concept: een unieke all-in cuisine met live cooking. Je betaalt er enkel voor de verblijfsduur van je arrangement. Verder kan je er onbeperkt genieten van internationale gerechten en non-alcoholische dranken.
Deel dit blogartikel!
Ken jij andere professionals, hobbykoks, collega’s, vrienden en/of kennissen die ook wat kunnen hebben aan onze blogartikels? We zouden het heel fijn vinden dat je dit blogartikel in jouw netwerk deelt. Het kan makkelijk met de onderstaande sociale media-knoppen. Alvast bedankt!
Bron: Coca Cola Journey